Alliansen i Göteborg vill utreda alternativ till betalstationerna i Backa

Alliansen har nu gått ut med ett pressmeddelande där de säger sig vilja utreda alternativ till betalstationerna i Backa.

Helene Odenljung (FP) säger till GP:

“Det blev inte så bra.”

Det var väl årets understatement!

Odenljung kastar också fram alternativet att de som bor i Backa kan komma att slippa betala när man passerar över E6:an. Tanken är alltså att skapa ett undantag via bilregistret för ett begränsat antal personer som bor just i Backa. Sådant kostar dock mer än vad det smakar, det är förklaringen till varför i stort sett alla fordonstyper ska betala. Odenljung förespråkar därmed att systemkostnaden för trängselskatten ska höjas ännu mer. Räcker det inte med att cirka 25 % av alla skatteintäkter försvinner i det svarta hålet?

Enligt GP tolkar Jonas Ransgård (M) riksdagsbeslutet som så att man kan göra marginella förflyttningar av betalstationernas placeringar utan ett nytt riksdagsbeslut. Det finns mycket som talar för att Ransgård har helt fel. Dels har riksdagen vid ett flertal tillfällen justerat zonen i Stockholm, dels fick den bostadsrättsförening på Lindholmen som ville flytta en station blankt nej av Transportstyrelsen. En flytt på knappt 5-10 m.

Ransgård säger vidare:

“Det borde gå att flytta de aktuella betalstationerna så att de som bor i Backa kommer till sitt närmaste köpcentrum utan att behöva betala trängselskatt utan att det blir smittrafik genom Backa.”

Det är förstås så att vissa stadsdelar och bostadsområden drabbas kollektivt hårdare än andra. Men om man drabbas och inte bor i Backa, vad hjälper det då om de som bor i Backa skulle slippa att betala? I slutändan drabbar trängselskatten alltid enskilda individer, inte ett kollektiv. Alla bilister som råkar bo eller arbeta på fel sida om tullgränsen drabbas, men Ransgård vill bara hjälpa vissa.

Och vem menar Jonas Ransgård ska betala det skattebortfall som en sådan åtgärd skulle orsaka? Är det bilisterna i Torslanda, Västra Frölunda eller Munkebäck? Ju fler som slipper betala, desto mer blir det kvar att betala för de som är kvar. Orättvisorna ökar därmed.

Det hela påminner om valfläsket som förre moderatledaren Jan Hallberg (M) körde fram i panik en vecka före valet när Älvsborgsbron plötsligt skulle exkluderas. Vad hände? Absolut ingenting! Läs tidigare blogginlägg här. Några dagar senare fick Hallberg dock gå ut och göra avbön på sitt förhastade uttalande. Vallöftet sprack därmed redan innan valet!

Vägvalet vidhåller att alla betalstationerna ska tas bort. Och därmed anser vi att Alliansen borde stödja en folkomröstning där alla får säga sitt istället för att välja ut delar i systemet som ska justeras.

Till sist säger Jonas Ransgård (M):

“Frågan kan snabbutredas under våren och en ändring kan komma till stånd före sommaren.”

Om det går att snabbutreda då borde det ju inte vara några problem att utreda t.ex. Västlänk 2021 istället för Västlänken, eller?

Theo Papaioannou
Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Ja, sent skall syndaren vakna men här har vi alltså den första sprickan i betongmuren likt den tidígare “skyddsvallen” i forna DDR! En “skyddsvall” som visade sig vara uppbyggd av papier-mache och som med ett penseldrag lätt försvann in i historiens skräpkammare.

    Tydligen har det börjat darra under fötterna på en del och många har säkert legat sömnlösa på nätterna inför “möjligheterna” att bli av med sitt mandat 2014…

    Ett rungande JA till folkomröstning rycker närmare och närmare och demokratin kommer att segra!

  • Ja, jösses, nu börjar det! Det var inte så överraskande att allianspartierna skulle vara först ut med att försöka rädda sitt skinn. Desto mer spännande blir det se hur (S) och (MP) kommer att agera. De har ju målat in sig i ett hörn som är så litet att de näppeligen kommer kunna ta sig därifrån utan att kladda ner sig fullständigt.

  • Det är så man baxnar när man läser Helene Odenljuns kommentar ” det blev visst inte så bra” . Kunde man inte räknat ut det innan. Det säger ju sig självt att om man stänger in en hel stadsdel med betalstationer så blir det folkligt uppror. Det kanske inte heller blir så bra med Västlänken Helene Odenljung och Jonas Ransgård. Är det inte dax att börja tänka nu och göra en konsekvensanalys av vad ni håller på med innan ni blir bortröstade 2014

  • Ännu mer patetiskt blir det med tanke på att Helene Odenljung är en gammal skeppsmäklare ,som borde begripa på transportflöden.

  • Med tanke på att SD ligger på min 10% upp till 15 % i opinionen på riksplanet så kan man nog förvänta sig något i stil med SD 15 % och Vägvalet 10 % i lokalvalet. Några småpartier åker ur fullmäktige (förhoppningsvis mp mm). Kan bli intressant apropå trängselskatten.

  • Många kommunalpolitiker i Göteborg trodde nog att “stormen skulle ebba ut”, men motståndet blir inte mindre – snarare tvärtom. Ja till folkomröstning.

  • Kan någon som bor i trakten göra en liten analys av förslaget? Vad händer om stationerna tas bort?
    Vad är syftet med stationerna just nu? Är det bara att generera pengar? Stoppa “smitvägar”?
    Oavsett om man tar bort tullarna, kommer inte folk ändå ha mindre pengar i plånboken att handla för? Pengarna till skatten uppstår ju inte av sig själva liksom, de tas ju från konsumtionen i övrigt.

  • Backaborna är inte särskilt missgynnade av trängselskatten! Backaborna är så lyckligt lottade att de har stans två största köpcentrum i sitt närområde: Backaplan och Bäckebol. Och man kan fortfarande ta sig till Backaplan utan att betala trängselskatt. Alla göteborgare måste betala när de ska till t.ex IKEA under dagtid, varför just backabor ska slippa är höljt i dunkel.

  • Är det månne så att handlarna har börjat agera? Att det är det som ligger bakom utredningsviljan av betalstationerna?

  • Fast handla kan du gör nästan när du vill ,Men arbeta !! var det inte arbetslinje som är ledstjärnan ? ( För alla utom CIA&co som vill ha friår.)
    Ransgård som är ekonom, borde begripa att TS är det största hotet mot arbetslinjen .