Anneli Hulthén: “Det är inte vårt största nöje att spendera skattebetalarnas pengar”

I dagens GP går Anneli Hulthén (S) till försvar för Västlänken och trängselskatten. Och hon gör det sin vana trogen genom att ställa dessa båda saker mot allt annat. Det finns ingen hejd på alla olyckor som kommer att drabba göteborgarna om hon inte skulle få som hon vill.

Tågen kommer att komma för sent, folk kommer inte att kunna söka några jobb i – eller utanför – Göteborg, Västlänken ska rädda miljön och på något konstigt sätt ska Västlänken dessutom förhindra det faktum att Göteborg ligger i ytterkanten av Europa.

Det här saknar förstås all rim och reson. Men det tragiska är att när Anneli Hulthén stänger öronen för allt och alla går hon miste om så mycket. Vi skulle kunna spara skattebetalarnas pengar genom att bygga ett billigare alternativ. Vi skulle kunna bygga något som ger oss nytta långt tidigare än Västlänken (som i snabbaste fallet är färdig om 16 långa år 2028). Men Hulthén är uppenbarligen helt ointresserad. Det är Västlänken eller inget alls, det är 1800-tal eller 2000-tal- inget där emellan. Och den får tydligen kosta hur mycket som helst. “Syftet är att skapa en fungerande infrastruktur i Göteborgsregionen.” Hulthén säger visserligen att: “Det är inte vårt största nöje att spendera skattebetalarnas pengar“, men i resten av intervjun finns det så många uttalanden som pekar på att hon faktiskt inte bryr sig alls om detta.

På frågan om var om hur trovärdig den nuvarande prislappen på 20 miljarder för Västlänken är svarar Hulthén: “Den frågan får du ställa till dem som räknat fram kalkylerna. Tittar du på vägprojekt så skulle du nog få samma situation, att de har en tendens att bli dyrare. Eller Ullevi eller något annat som har byggts.

Som vanligt är det alltså någon annans fel om kalkylerna inte skulle hålla. Anneli Hulthén är naturligtvis ingen expert på att beräkna hur mycket tågtunnlar kostar, men det man kan begära av henne är att hon är beredd att ompröva sitt beslut om det visar sig att de inte håller. Den viljan är som det står i artikeln “noll“. Jämförelsen med vanliga vägprojekt är också helt fel. Det är ganska enkelt att på förhand beräkna vad en ny väg ska kosta. Nya Gamla Ullevi blev däremot rejält mycket dyrare än planerat men precis som med Västlänken finns det ingen återvändo när man väl börjat bygga. Då kan prislappen gå upp okontrollerat, alternativet är en halv tunnel och vem vill ha en sådan?

Om var notan hamnar om tunneln blir 10 miljarder dyrare svarar Hulthén: “Det kan jag inte svara på. Och jag tror inte den blir ytterligare tio miljarder dyrare.” Är det som kallas strutspolitik?

Hulthén säger också emot sig själv när hon ivrigt argumenterar för trängselskatten. Som när hon jämför med sjukvården och förskolan: “Jag har full förståelse för att man tycker det är skitjobbigt att betala en skatt till. Men ska vi ha den inställningen så kan vi ju ta det med varenda del av vår skattepolitik. Varför ska jag som nästan aldrig är sjuk betala för sjukhus, varför ska jag som inte har småbarn betala för förskolor?

Vad är det hon säger egentligen? Att finansieringen av gemensamma saker bör ske gemensamt av alla skattebetalare? Något som hittills varit en självklarhet i det svenska samhället. Problemet är ju att nu ska helt plötsligt en speciellt utvald grupp, bilisterna, betala för en annan grupps, pendlarnas, tågtunnel! Det är ju Anneli Hulthén själv som förordar en situation där – för att användas sig av Hulthéns egen jämförelse – bara de friska ska betala för att bygga sjukhuset.

Moderate ledaren Jonas Ransgård är lite mer realistisk i sina uttalanden. På frågan om det finns en övre gräns för vad Västlänken får kosta svarar han: “Hm. Det måste det göra, men jag vågar inte svara på var den går. Om jag signalerar en nivå så säger det att det finns acceptans för kostnaderna att dra iväg.

Men i nästa andetag svarar Ransgård hur han ser på Trafikverkets prognoser: “Toleransen för vad tunneln får kosta är förbrukad.

Jag tolkar åtminstone det som om Västlänken inte får gå upp en enda krona mer, enligt Ransgård.

Tyvärr är artiklarna på GP bara läsbara för de som har GP plus.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Det är fantastiskt att GP äntligen har vaknat och börjat rota i den här skiten. Men sorgligt att de lägger alltihop bakom sin betalvägg. Det här är ju saker som alla borde få ta del av.

    Stort tack att du återberättar det viktigaste för oss andra.

  • Nej men det verkar vara roligt att spendera bilisternas pengar! Om det fanns någon som helst rättvisa så hade man höjt skatten och inte LJUGIT om att det handlar om miljön i Göteborg. Detta är en skandal att politiker kan få bestämma över vad Göteborgarna vill detta är inte demokrati utan maktfulklkomlighet och totalstyrning av våra sk politiker som är konstigt nog valda av Göteborgarna. Om detta hade kommit fram inna förra valet så hade vi haft ett helt annat politiskt styre i Göteborg.

  • Det är en skam att politiker och GP har mörkat denna skandal såsom de har gjort. Själv röstade jag på Vägvalet, men det är inte alla som har tid att sätta sig in i vilka vansinnigheter politikerna över partigränserna sammansvurit sig att genomföra.

    Oavsett utveckling över de närmaste åren, så kommer staden redan ha slösat hundratals miljoner på att bygga de här idiotiska stationerna. Hur kan det förövrigt kosta en hel miljard att bygga omkring 30 ställningar med kameror? Någon skor sig stort på detta, sanna mina ord.

  • Och för de som undrar hur Göteborg fick kranskommunerna att gå med på Västlänken etc så rekommenderar jag läsning av intervjun med S starke man i Kungälv i dagens Kungälvsposten. Där menar han på att de tvingades godkännande det Västsvenska Paketet genom att de fick välja mellan det och INGA infrastruktursatsningar alls…

  • @Pacman42
    Har alltså kranskommunerna formellt gått med på det här vansinnet? Jag visste inte ens att vårt kommunfullmäktige i Mölndal hade behandlat frågan. Dags att gräva i gamla protokoll…

    • Oldtimer: Just Mölndal är, om jag minns rätt, den enda parten som inte godkänt beslutet om trängselskatt. Men kolla gärna gamla protokoll ändå.

  • Hela ditt “försvarstal” för trängselskatten luktar arrogans samt maktfullkomlighet. Inte ett ord om att göteborgarna samt invånarna i kranskommunerna är emot denna trängselskatt. Förresten vet du inte vad
    ordet trängsel betyder? Med din filosofi att bara bilister skall betala den kollektiva- järnvägautbyggnaden
    borde endast sjuka samt föräldrar med barn på dagis betala för sjukvård samt dagis. Kan du ge mig ett enda vettigt svar på varför bililster skall betala för denna kollektiva
    utbyggnad! Kan du också svara på varför inte bron/tunnel byggdes när det fanns statliga pengar i Göken-
    projektet. Svaret är att miljöpartiet, Kia Andreasson, skulle inte rösta med era hjärtefrågor om bron/tunneln byggdes. Sant? Vad tog löftet om folkomröstning vägen? Är svaret att ni visste att det skulle
    bli NEJ? Tala om att skapa politikerförakt. Hela den sk. utredning luktar skandal med manipulerande av
    kostnaderna samt nyttan av de två underjordiska tågstationerna bl. annat.