Anneli Hulthén (S) intervjuas i Västnytt

Igår intervjuades Anneli Hulthén (S) på ett blåsigt Knarrholmen av Västnytt. Några minuter i Västnytt men hela intervjun (15 min!) ligger på nätet. Intressant att Västnytt låter Hulthén yttra sig oemotsagd och att debatten från Nordstan i fredags som GP anordnade inte läggs ut på nätet.

Hulthén är ändå aningen mer ödmjuk än tidigare och tycker det är bra med debatt men man bör prata om alla delar i paketet. När Vägvalet startade fick vi reda på att man inte enbart kunde prata om trängselskatten och nu när vi pratar Västlänken så går inte det heller. Vidare säger nu Hulthén att “allting som är politiskt fattat går att bryta”. Hoppsan, det gick ju inte tidigare.

När Hulthén ändå ska försvara finansieringen säger hon saker som är helt felaktiga:

“1,25 miljarder kommer från Göteborgs kommun och 1 miljard kr från regionen. I huvudsak ligger paketet på vanliga skattesedeln inte bilisterna.”

Glömde hon 14 miljarder kronor från trängselskatten som bilisterna ska betala?

Gällande reaktionerna om Västlänken och varför de kommer nu säger hon:

“Vanliga människor i sitt vardagliga liv tänker på sitt jobb, sina barn som ska hämtas, vem som ska handla. Man går inte och tänker infrastrukturpaket som vi andra konstiga människor gör.

Nåja, folk har sedan beslutet togs ideligen frågat varför deras vardagliga liv ska inskränkas av trängselskatt. Och är det inte att underskatta medborgaren att inte kunna hantera diskussioner om stora förändringar och satsningar som ska göras i Göteborg?

“Det är inte konstigt att folk först nu när frågan om Västlänken uppmärksammas reagerar.”

Tja, för det krävs ju att man öppet debatterar och informerar om vad som är på gång. Hulthén kan ju omöjligen påstå att hon bidragit till att göra det Västsvenska paketet vida känt bland göteborgarna.

Och det undrar man ju likaså när hon svarar på frågan: Finns det en öppen debatt om Västlänken och det Västsvenska paketet?

Ja, det finns en öppen debatt. Men den handlar mer om hur vi realiserar paketet. Det debatterar “de flesta” om.

När var den debatten öppen? Vad debatterar alla om? Realisering? Igen, ganska långt ifrån medborgaren. Och så kryper det fram som vanligt i Hulthéns retorik att “vi kan ju inte älta samma problem hela tiden”.

När det kommer till folkomröstningen så väljer Hulthén att skylla på Fredrik Reinfeldt (M) som bidrog till att Socialdemokraterna ändrade sin ståndpunkt att låta göteborgarna få rösta om trängselskatten som (S) lovat. Kompromissen krävde att Socialdemokraterna fick släppa folkomröstningen. Det var antingen eller.

Intervjun fortsätter med frågan: Finns det en risk att ni övertolkar fördelarna och bortser från nackdelarna?

“Nej, inte om du sett på säckstationen och sett lösningarna i Stockholm och Malmö. Måste göra annorlunda än 1800-talet. Det viktigaste med Västlänken är sysselsättningen och jobben i framtiden och under tiden. Vi kan resa på ett effektivt och smart sätt till de orter vi ska arbeta på eller studera.”

Västlänken är frälsningen till alla problem. Undrar om det kommer att finnas dagis i tunneln?

Varpå följande fråga ställs: Ska man se det som en sanning eller ett förhoppningsfullt mantra?

“Du får se det hur du vill men det är min politiska visionen.”

Och om det sticker iväg? Fast det förutsätter Hulthén ska funka som i alla andra projekt. Jag undrar vilka hon syftar på: Götatunneln som blev dubbelt så dyr eller varför inte byggnaden av Gamla Ullevi?

Slutligen upprepar Hulthén:

“Alla politiska beslut kan alltid ändras, det finns inget som är skrivet i sten. Men förutsättningen att det inte ändras stup i kvarten är att vi har politiker valda på fyra år. Och vi kan inte bara ha  folkomröstning för då det hade blivit en för hattig politik i Sverige.”

I samma andetag säger hon att “vi har ju trots allt ett folkomröstningsinstrument i Sverige men då väljer vi ju väg för hur vi ska hantera andra frågor”.

Ja, det kanske är så vi får bättre kontakt med medborgarna!

Se hela klippet här

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Jag tycker att Kungälvs kommun borde införa trängselskatt på Marstrandsvägen. Den är alldeles för klen gentemot den trafik som går där, särskilt i rusningstrafik (sommaren). Med trängselskatten i Göteborg som modell så har vi nu fått prejudikat på att detta är ett helt OK sätt att ta in pengar. Vi sätter en enda tullstation strax efter Tjuvkil som är igång april till och med september, så att så få Kungälvsbor som möjligt påverkas och då får vi dessutom förhoppningsvis stöd av majoriteten av invånarna i kommunen också, då det inte är så många som åker där dagligen.

    Bra! Då gäller det bara att hitta en politiker i regeringen att skaka hand med, sen kör vi!!!

    Är det bara jag som tycker att resonemanget ovan är absurt? Det är precis samma resonemang som man kör i Göteborg och där är det OK…

  • Lysande idé, pacman!
    Här i Mölndal tycker jag att borde kunna ta ut trängselskatt på Söderleden, så att alla bilister från västra Göteborg som smiter den vägen ner till IKEA Kållered får betala för sig.
    Sedan kan man ju hägna in Krokslätts fabriker med betalstationer. Det ena av Trafikverkets två förarprovskontor i Göteborg ligger där och det gäller ju att visa den nya generationen bilister hur det fungerar. 😉

  • Det finns funderingar på om det inte är dags att bygga nya arenor i Göteborg. Scandinavium håller på att bli dags att ersätta med något modernare. Finansieringen borde vara lätt att ordna genom att utöka och höja trängselskatterna. Även om trafiken inte är så omfattande på Angeredsbron så borde väl trängselskatter på bron ändå kunna ge lite pengar till ett nya arenor?