Anneli Hulthén: Trängselskatten är inte tänkt att vara en inkomstutjämnande instrument

Anneli Hulthén uttalade sig igår om trängselskatten i sin blogg på GT. Hon säger:

En annan fråga har varit varför rika och fattiga ska betala lika mycket i det föreslagna trängselskattesystemet. Svaret på det är att trängselskatten inte är tänkt att vara en inkomstutjämnande instrument utan ett verktyg för att minska trängsel, förbättra luftkvalitet och ge oss ekonomiska medel för att bygga västlänk, ny bro och en ny tunnel till Hisingen och mycket mer. Dessutom är skattesystemet inget vi på kommunal nivå sitter och hittar på själva utan är något som riksdag och regering hanterar.

Mycket ska man höra innan öronen faller av, heter det ju. Det socialdemokratiska affischnamnet nummer ett i Göteborg ser inte några som helst fördelningspolitiska problem med att trängselskatten slår allra hårdast mot de låginkomsttagare som idag kör bil. Att de är relativt färre än hos de som tjänar mer är ingen ursäkt för att försämra deras chans att välja själv hur de vill ta sig fram.

Och hur kan en kostnad – en skatt – anses var ett “inkomstutjämnande instrument“? I detta fall spär snarare trängselskatten på ojämlikheterna i samhället genom att låginkomsttagarens disponibla inkomst efter skatt blir relativt sett mycket lägre än höginkomsttagarens. Jämställdhet i Socialdemokratins Sverige?

För en person som tjänar 200 000 kr om året motsvarar den maximala trängselskatten (13 200 kr/år) en kommunalskattehöjning på cirka 6,60 kr. Slår man ihop den med kommunalskatten går alltså nästan exakt 40% av inkomsten i skatt. För en som tjänar 500 000 kr motsvarar maximal trängselskatt “bara” 2,64 kr i kommunalskattehöjning. Denne kan säkert även i framtiden ha råd att fortsätta köra bil.

(S) säger sig alltid värna om låginkomsttagare, men när det kommer till kritan överger Anneli Hulthén den ensamstående mamman på dagistrappan och hon får i framtiden åka spårvagn/buss och vara längre borta från sina barn varje arbetsdag. Det är ju tur att Hulthén lovat bygga ut barnomsorgen, det lär behövas!

Och som vanligt skyller Anneli Hulthén tröttsamt trängselskatten på någon annan. Hon tar helt enkelt inte ansvar för det beslut som hon var med om att fatta tidigare i år. Kan någon förklara varför? Tydligen har regeringen infört något slags överkommunalt styre över Göteborgs kommunfullmäktige utan att invånarna fått reda på det. I fullmäktige sitter det numera bara marionetter som gör som de blir tillsagda. Varför ska vi ens hålla kommunalval i så fall?

Läs hela blogginlägget från Anneli Hulthén här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Fantastiskt hur många motsägelser det fanns i en och samma mening där av fru Hulthén. Kan ju nästan tacka henne för detta, med tanke på att folk mer och mer kmr inse hur korkat det här förslaget är och hur ännu mer korkat argumenten som politikerna använder sig av för att försvara förslaget faktiskt är!

  • “Svaret på det är att trängselskatten inte är tänkt att vara en inkomstutjämnande instrument utan ett verktyg för att minska trängsel, förbättra luftkvalitet och ge oss ekonomiska medel för att bygga västlänk, ny bro och en ny tunnel till Hisingen och mycket mer.”

    Rätt svar:

    “Svaret på det är att trängselskatten är tänkt att vara en inkomst segregerande instrument och inte ett verktyg för att minska trängsel, förbättra luftkvalitet och ge oss ekonomiska medel för att bygga icke samhällsekonomisk västlänk, ny försenad bro och en ny felplacerad tunnel till Hisingen och mycket lite mer.”

  • Hultén tror alltså att köer på vardagsmorgnar försvinner pga avgifter? Är hon helt go i huvudet? Tror hon verkligen att vi som sitter i dessa köer vareviga dag verkligen vill sitta där? Vi måste. För att tjäna brödfödan.

    Hon tror alltså allvarligt att det gynnar Göteborg att straffbelägga den del av Sverige som är det viktigaste för Sveriges export och import (Göteborgs hamn). Hur tänker man då?

    Tror hon att vi sitter i köerna för att vi vill? Och att vi slutar om det kostar mer pengar? Tyvärr fru Hultén men jag behöver jobba – alla veckodagar. Oavsett vad det kostar. Men det är klart. Jag kan välja att jobba i en annan kommun. Och bo i en annan kommun. så slipper du mina pengar helt och hållet.

    Min röst slapp du i alla fall.

  • Det är alltså bara de som har råd som ska kunna ha en kortare restid till och från jobbet? Vad fan har hänt Socialdemokratin?

    Fy vilket otroligt elitistisk synsätt.
    Gör om. Gör rätt. Som röd blir man fan blå i ren ilska.

    Tänk lite för bövelen!!!!

    Tror Hultén gottar sig åt denna tanke:
    “Höj bensinpriset till 80kr/litern, då blir det inte jävel på vägarna – mer än jag och mina gelikar som drar in över 50 papp i månaden. De andra, hahaha, ja de får väl svettat på kommunala kommunikationsmedel utan aircondition. Synd vi inte köpte in lite värdelösa italienska bussar till v-trafik också, nu när spårvagnarnas katastrofala skick gjort att jag får gratis semester i Toscana resten av livet.”

  • Hon sade i chatten i GP den 30/9 att det är bättre att ta ut trängselskatt för en viss grupp än att höja kommunalskatten. Det är väl synd, då kan hon ju inte själv få vara med om att få betala för den infrastrukturen, som hon är så stolt över att ha varit med att besluta om.

  • Mallan: Ja, jag läste chatten också och hon svarade tyvärr bara på delar av frågorna. Lite väl arrogant tycker jag. Dom lever inte som dom lär direkt. Men det är inget att förvänta sig i valtider. Kommer Vägvalet in så blir det tufft att hålla nere åsikter inom partiet.