Backadebatten spårade ur

I onsdags bjöd Socialdemokraterna och Moderaterna via sina lokala föreningar in till debatt i Backa. Detta sas vara en öppen och offentlig debatt som skulle stå mellan Anneli Hulthén (S) och Jonas Ransgård (M). Det första som många reagerade på var att punkten trängselskatt inte fanns med på agendan. Debatt i Backa har inte hållits sedan mannaminne. Självklart är intresset stort. Därför var det en irriterad stämning redan från början när ordföranden för de lokala föreningarna, Arne Olsson (S) och Lars Arne Johansson (M), dikterat upplägget medvetet utan trängselskatt. Ordförandena agerade också moderatorer med mikrofoner för att publiken skulle kunna ställa frågor.

Från början skulle debatten äga rum i Backa Kulturhus, men efter uppmärksamheten valde man att flytta till Skälltorpsskolans matsal. Debattens starttid var satt till kl. 19.00 men ingen sluttid fanns med på inbjudan. Matsalen blev mycket riktigt fullsatt och kl. 19.00 började debatten. Ja, den började med klargörande att “först” skulle man prata om de s.k. vanliga frågorna, sedan om trängselskatt. Det muttrades till rejält i lokalen men snälla som man är i det svenska samhället  så respekterades tågordningen.

Debattordningen startade med att Hulthén (S) och Ransgård (M) fick 5 minuters inledning och sedan släpptes publiken in med frågor. Redan här blev det lite konstigt då moderatorerna samlade på sig flera frågor till debattörerna vilket gjorde att det blev långa inlägg och egentligen svårt att följa vad de svarade på.

Efter en timme (kl. 20.00) började stämningen bli tryckt inne i lokalen och en man ställde sig upp och sa att nu ville han prata om trängselskatten varvid ett jubel utbrast i lokalen från de flesta. Moderatorerna tystade även detta och menade på att snart var det dags. Efter ytterligare 15 minuter (kl. 20.15) var man tvungen att gå över till frågan om trängselskatt. Då var stämningen rejält irriterad i lokalen. Hulthén (S) fick en fråga men avbröts av en åhörare som inte tyckte sig ha fått svar på en tidigare “annan”  fråga. Moderatorerna styrde inte undan detta och Hulthén (S) fortsatte att svara på frågan istället för den som berörde trängselskatten. Det skapade en mer irritation och tog tid från ämnet.

Klockan var då 20.20. Hulthén (S) svarade på en fråga om att demokratin är satt ur spel. I sitt svar pekade Hulthén (S) på mig i publiken och sa att Vägvalet i demokratisk ordning varit med i valet 2010 och det var mer eller mindre allas chans att påverka. I och med detta bad jag om en replik av moderatorerna eftersom jag blev, utan att ha lagt mig i debatten, utpekad med vad jag ansåg argument som inte stämde. Moderatorerna valde att ignorera detta och kom aldrig fram med en mikrofon. Efter ett några få frågor ställda av publiken fick Hulthén (S) raljera, oavbrutet av moderatorerna, hennes syn på hur det gått till i valet 2010. Då ingen moderator lät mig replikera tog jag mig friheten att avbryta Hulthén (S). Efter ytterligare ett antal minuter då klockan var ca 20.30 väljer moderaterna att avbryta mötet med hänvisning till att larmet kommer att gå kl. 21.00 i lokalen. Detta uppfattades väldigt provocerande av många då frågestunden knappt pågått i 15 minuter.

Moderatorerna mer eller mindre ljög för allmänheten som kommit dit då ingen utsatt tid fanns med i inbjudan, ingen sluttid sagts i början av mötet och då larmet inte gick efter kl. 21.00. Det senare kan jag bekräfta då jag var kvar till 21.30 utanför och pratade med folk och det då fanns personer kvar i lokalen. Moderatorerna var inte ens mottagliga för kritik att de aldrig gett mig replik då jag blev utpekad i debatten. Lars Arne Johansson (M) blev upprörd och tyckte inte att jag borde varit där och sa till mig att lämna lokalen. Många var upprörda och kom fram till mig och förstod inte varför de inte fick komma till tals.

Jag kan bara konstatera backadebatten med ett endas ord:

K-A-T-A-S-T-R-O-F

Att ingen i de lokala föreningarna som ska finnas nära medborgarna kunde känna av att intresset för övriga frågor i Backa inte var intressant visar på den verklighetsfrämmande värld de befinner sig i. Men det kanske är så att S och M har en policy att så fort ingen håller med dem så går larmen och man undviker hellre debatten.

Efter 2,5 år har fortfarande medborgarna inte förstått vitsen med trängselskatten och debatten undviks. Är det konstigt att backaborna och göteborgarna är i uppror?

Jonas Ransgård (M) stannade i alla fall kvar och lyssnade på folk utanför lokalen. Han har även utlyst ett nytt möte.

Frågan är: Vågar Anneli Hulthén (S) ställa upp igen?

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4

Lägg till en kommentar

  • Ja, det är illa ställt med demokratin i Göteborg. Riktigt illa. När Backaborna ställer Hulthén mot väggen smiter hon ut bakvägen!

    Råttorna överger det sjunkande skeppet.
    Hulthén överger demokratin.
    Det är riktigt ynkligt.

  • Härligt gammalt öststats betende med ljugande politruker och åsikts filter.
    Ynkryggen Anneli 60+ vågade som vanligt inte svara, och Jonas svansade med i” yxskaft model 29A:s” fotspår.
    Fot not, skenhelige Rolands nya smeknamn är yxskaft model 29A.
    Och var är maktmäniskan Cia 60+ någonstas? satt hon under en gran och tuggade på kottar med de andra MP- mupparna eller gömmer hon sig under en sten i skogen?

  • inte nog med att informationen om detta möte var under all kritik genomförandet och bristen på vilja att förklara för de som påverkas är obegriplig villkoren ändras hela tiden och vad kommer hända efter nyår när hela projektet dras igång? alla som redan tänker ut sätt att undvika betalning och all skadegörelse av missnöjda personer kommer öka på kostnaderna och sannolikt medföra ökade kostnader vilket kommer höja priset för de som betalar. intäkterna möter inte målen och slutligen kommer nya lagar och förordningar i slutändan kommer skatten höjas. och för vad?? ett prestigebygge utan folklig förankring och trafikstockningar på kringleder tillsammans med en stad som kommer vara uppgrävd i ett par decennier minskade intäkter från turism och därmed försvinner gbg som en evenemangsstad då allt blir för dyrt utländska åkare som inte hittar i stan blockerar gatorna och gbg kommer långsamt att kvävas av en politisk organisation som inte har kontakt med verkligheten.

  • Anders, jag som svensk undviker att köra in i Stockholm i största möjliga mån, eftersom jag inte har kontroll över räkningen som eventuellt skall komma (och risken för att betala 500kr ifall den inte kommer fram). Detta leder i sin tur till att jag tvekar på att åka till Stockholm som en del av mina semestrar i Sverige. Istället väljer jag aktivt att åka till Stockholm med flyg eller tåg istället. Det fungerar iofs rätt bra i Stockholm, men Göteborg kommer att tappa turister pga detta. Inte för kostnaden, utan för osäkerheten som det medför. Göteborgarna lär sig att leva med detta, även om de inte gillar det.

    Detta är väldigt jämförbart med taxesystemet i kollektivtrafiken som ger exakt samma typ av osäkerhet hos sällan-nyttjarna. Jag vet många som inte orkar med kollektivtrafiken pga det “korkade” taxesystemet (dessa var sådana som varvade bil och kollektivtrafik). Här lyckades man alltså få folk att välja bort kollektivtrafiken pga psykologiska effekter. När man ändå diskuterar detta så kan man ju samtidigt fundera över varför det skall vara så svårt och dyrt att köpa enkelbiljetter? Det är ju ytterligare ett hinder för sällannyttjaren. Jag har (liksom många andra) desstutom ingen privat mobiltelefon, så hur skall jag kunna köpa en biljett?

    Stadens beslutande verkar vara väldigt främmande för de psykologiska hinder som människor kommer att ställas inför och hur de kan påverka konkurrenskraften om turisterna. Intressant, då det är samma psykologiska effekter de försöker dra nytta av för att styra över bilisterna (eller försöker de verkligen?) till kollektivtrafiken…

  • Vill bara förtydliga att om jag tar bilen till Stockholm, så kan jag undvika trängselskatten och bo på ett hotell där utanför tullarna och ta kollektivtrafiken in i staden, eller bo centralt efter att ha åkt flyg eller tåg.

    I Göteborg finns inte så många hotell med bra kommunikationer utanför tullarna…

  • @Ewa Hermansson. Var du med på mötet? I så fall är vi två. Det jag har hört från folk som var där så smet Annelie Hulthén inte ut bakvägen. Hon fanns kvar utanför lokalen länge efter det att mötet var slut.

  • @Bengt. Varför skulle Annelie Hulthén ljuga om att hon är bortrest? Vad jag förstått av artiklar i G-P så kan den person som jobbar mest med frågan, Johan Nyhus, komma. Just nu verkar det som Jonas Ransgård inte går med på det.

      • Eva: Nu var Hulthén tydligen inte längre “bortrest”, men hon kommer ändå inte till en ny träff med backaborna. Hur ska jag tolka det?

  • @Eva Jag var där och Hulthén var inte som du säger kvar utanför lokalen. Hon satt kvar ett tag i lokalen men försvann illa kvickt från platsen sedan. Ransgård stod däremot kvar länge utanför. Sedan är det intressant att du vill vinkla det till att Nyhus kommer och att det vill inte Ransgård. Folk vill träffa de som var där förra gången. Att skicka en ersättare efter ett så katastrofalt möte visar på feghet att inte möta medborgaren igen i denna tunga fråga.

  • @Theo. De jag pratat med såg Anneli på parkeringen minst en halvtimma efter mötet.
    @Håkan. Hur menar du? Anneli är fortfarande bortrest den 29:e.

    • Eva: Hur vet du det? Varför är det bara upp till Jonas Ransgård att föreslå nya datum? Det kunde ju Anneli Hulthén också gjort, eller hur?

  • @Eva Och jag var där, utanför lokalen, där folket fanns och Hulthén syntes inte till. Och vad spelar det för roll nu. Hon vill ju ändå inte träffa medborgarna igen. Hon är väl inte bortrest för evigt?

    För övrigt ansåg hon ju sig inte lämpad för att ta debatten utan skickar trafikkommunalrådet Johan Nyhus.

    Tydligen är trängselskatt ingen allmänpolitik. Var var kommunalråden som ansvarar för bostad, barnomsorg, äldreomsorg. De frågorna verkade gå alldeles utmärkt att svara på för Hulthén.

    Nej, det är enkelt. Anneli Hulthén har duckat för debatten sedan start och fortsätter att göra det.