Backaplan kommer att tillhöra centrum

Den senaste tiden har Göteborgsposten haft en serie där företrädare för de lokala partiorganisationerna fått förklara vad de vill göra under nästa mandatperiod. Dels handlar det om intervjuer som man kan läsa, dels filmade intervjuer där politikerna får dra slumpvis frågor från medborgarna ur en hatt.

Vi har bland annat fått höra från centerpartisten Mats Brännström att han anser att kommunen skall skänka hälften av vad den får in i parkeringsböter – 30 miljoner per år – till välgörenhet! Att P-böter inte ska kunna vara en “kommunal inkomstkälla” kan man hålla med honom om, men han anser också att betalningsviljan för böterna skulle förbättras om folk visste att en del gick till välgörande ändamål. Ett bättre förslag för att höja betalningsviljan för parkeringsböter vore i så fall att halvera dem redan från början.

I gårdagens filmade intervju hade kristdemokraten Carina Liljesand otur att dra en fråga om trängselskatten från “Paul”. Så här löd den:

Hur motiverar ditt parti att trängselskatten inbegriper Hisingen? Särskilt knökat på Backaplan upplever jag inte att det är.

Det något förvånande svaret från Liljesand blev att Backaplan så småningom kommer att anses tillhöra centrum av Göteborg! Enligt Carina Liljesand är alltså trängselskatten något man kan ta ut i förväg för förväntad trängsel?

Därefter gav sig Liljesand in i en spontan diskussion om att det kanske är tveksamt att Älvsborgsbron finns med i trängselskatteför- slaget. “Men sista ordet är inte sagt när det gäller den delen, utan jag tycker nog det är viktigt att vi får tillräckligt med argument på fötterna innan vi sätter ner foten. Åtminstone när det gäller Älvsborgsbron.

Vad sägs om argumentet att Hisingsborna inte kan ta sig över till centrum utan att betala trängselskatt? Räcker det, Carina Liljesand?

Jo, det är bra att ha argumenten innan man fattar beslut. Det blir också allt tydligare att det är just det som saknas när det gäller trängselskatten. Man har helt enkelt gått bakvänt till väga; först räknat ihop hur mycket pengar man behöver ha in i skatt och därefter konstruerat ett system som åstadkommer detta.

Titta på hela intervjun här och läs den skriftliga intervjun här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Tycker i och för sig att hissingsborna skall betala när de åker tunnel eller bro om vi får en ny. En vägavgift öronmärkt för marieholmstullen hade varit ok. Då pratar vi inga fantasisummor för att finansiera stolliga tågsatsningar.

  • ” Stoppa trängselskatten
    Det är förstås inte speciellt klokt, precis som Maria Haldesten skriver, att hindra biltrafiken ytterligare på en gata där det redan är mycket biltrafik genom att låta en av filerna bara vara tillåten för bussar. Det är utmanande mot de se siter i bilköer att han en tom fil bredvid som bara utnyttjas då och då. Sånt här tänk löser ingenting utan skapar bara mer problem.

    Rösta bort trängselskatten i höstens kommunalval. Rösta på Vägvalet!

    nejtrangselskattgbg.se
    vagvaletgbg.se/”

    Hej vägvalet!
    Hittade ovan citat från GP! Antar att det är ni som skrivit det?
    Vill bara bemöta ert märkliga resonemang.
    Ert argument för att INTE skapa fler bussfiler är alltså att det kan provocera bilisterna som köar i den andra filen, samt att det är “osmart” att blockera något som bara används då och då.

    Ni har så himla fel! 😀

    1. i en bil sitter i genomsnitt 1,3 personer.
    2. en buss rymmer ca 40-80 personer. Det är ca 60 bilar. Dessa behöver i sin tur en “kösträcka” på ca 350 meter.
    3. Under den “kötiden” kan bussarna effektivt passera högfrekvent och effektivt.
    4. Däremot tror jag inte bussarna är lösningen på allt. Vi behöver höghastighetsspårväg och Västlänk för att effektivisera systemet.

    Snälla. Kan ni inte ge upp? Ni har aldrig några bra argument.

  • Karl: Det största problemet i den här frågan är att politikerna kör över medborgarna. För mitt vidkommande kan ni hålla på att argumentera om det ena eller det andra. Det är inte där skon klämmer för mig.

    Sedan undrar jag vad du är för en person och vad din agenda är. Det skulle vara intressant att veta. Tror du att du skulle kunna göra mig den äran att berätta det?

    Varför vill du att Vägvalet skall ge upp? Det är ju på grund av de etablerade partiernas hantering av frågan som det här partiet ens existerar. Det är väl förbannad tur att någon tar strid för många människors uppfattning, inte sant?

  • Karl: Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Vi har förstått att du tycker att vi ska bygga olönsamma projekt som Västlänken och införa trängselskatt. Det är din åsikt och den får du stå för. Vägvalet har en annan åsikt om detta och ställer därför upp i kommunalvalet. Du har valet precis som alla andra att välja vem du tycker har rätt. Och du kan om du vill starta ett eget parti som värnar om dina frågor, helt upp till dig.

    Skärp din ton på forumet och håll dig till sakfrågorna. Jag bemöter inte dina inlägg så länge du är anonym.

  • “Skärp din ton på forumet och håll dig till sakfrågorna.”

    Och vad är sakfrågorna? Om DU kritiserar förslaget om bussfiler är väl det intressant? Varför snackar du plötsligt om Västlänken och trängselskatt? Det var ju bullfiler som var den aktuella frågan.

  • “Varför vill du att Vägvalet skall ge upp?”

    leden, förstår nu att det kunde misstolkas.
    Menar inte att ni skall överge er åsikt, utan sluta argumentera för specifika frågor som tex bussfiler eller andra trafiktekniska lösningar som ni inte har tillräcklig sakkunskap om.

  • Karl: Igen som jag sagt tidigare så är Västlänken ett påhittat monumentalt projekt för att legitimera trängselskatten. Därför berör vi Västlänken.

    “Om DU kritiserar förslaget….”

    Detta har inget att göra med det inlägg som du kommenterar här på bloggen. Och jag är inte “DU” som du antar att jag är.

    Håll dig till inläggen i bloggen eller lägg ned. Vill du ha en vettig debatt så får du presentera dig.

  • Mattias hur har de tänkt sig åka in till stan utan att pasera “europavägen”, Vad menar du ?

    Klart som korvspad att hissingsborna skall betala om de åker över älven precis som om vi som bor i stan skall betala när vi åker till hissingen. Jag referar till en avgift som är öronmärkt för ny älvförbindelse.

  • @Karl

    Ar det verkligen seriöst att jämföra hur många personer som reser i genomsnitt i en bil med hur många som en buss maximalt rymmer? Borde man inte jämföra hur många som i genomsnitt reser i en bil med hur många passagerare som i genomsnitt reser med en buss?