Biltrafiken ökar och kollektivtrafiken minskar

Kommunfullmäktige hade sitt första möte för året i Kronhuset då börsen kommer att renoveras. Denna gång avhandlades Uppföljningsrapport 3 för 2014. Vi får vänta ytterligare innan vi får upp frågan om folkomröstningen, förhoppningsvis kommer detta upp i februari. Tydligen är den s.k. utredningen försenad. Läs mer här. Det måste finnas hur mycket annat som helst att göra för den rödgröna ledningen och Alliansen än att lämna ett besked till göteborgarna. Som att lägga upp en plan att neka Samverkande göteborgare politiska sekreterare.

Här följer några av mina kommentarer gällande trafikavsnittet (se s. 46 här) i uppföljningsrapporten. Enligt rapporten så minskar resandet för den lokala kollektivtrafiken med 4 procent. Spårvagnsresandet minskar med 8 procent. Biltrafiken har ökat med 3-4 procent. Vad ökningen beror på sägs var svårförklarad. Men ändå skriver tjänstemännen att det beror på att:

  • trafiken ökat nationellt
  • en förbättrad konjunktur
  • lägre bränslepriser

Det görs ingen analys överhuvudtaget om att det kanske inte har levererats alternativa färdmedel som ger göteborgarna möjlighet att byta färdmedel. Under förra mandatperioden var Trafiknämndens investeringsbudget nästan 2 miljarder kr och man har inte lyckats leverera alternativ åt göteborgarna. Däremot så betalar vi fortfarande trängselskatt för att ta oss fram och tillbaka till våra jobb, trots att den höjdes med upp till 22 procent vid årsskiftet.

Om man då utgår från att kollektivtrafiken minskar och biltrafiken ökar trots att vi har trängselskatt så borde ju en rimlig slutsats vara att det faktiskt inte finns några bättre alternativ för göteborgarna än att ta bilen. Ett totalt misslyckande och något som Vägvalet sagt hela tiden.

När jag sedan slog upp tidningen i helgen och läste Västtrafiks fantastiska annons om ökad kollektivtrafik i “hela” regionen så blir man ju än mer konfunderad vad våra skattepengar går till. Där skriver man hur det ökat mellan 2006 – 2014 och nämner inget om att det faktiskt gått tillbaka i Göteborg och att målet med trängselskatten på en minskning av biltrafiken på 15-20 % inte uppnås. Det blir lite löjeväckande med sådana här annonser om sin egen förträfflighet som inte riktig stämmer in med verkligheten och slöseri med skattemedel. Det hade kanske varit bättre att använda dessa pengar att faktiskt sätta in linjer som gör det möjligt för göteborgarna att välja kollektivtrafiken?

En annan sak, en ganska pinsam sådan, var ökningen av cykeltrafiken som hurrades fram i höstas. 30 procents ökning måste skrivas ned till 9 procent då man dubbelräknat. Vårt Göteborg, stadens tidning, slog på stora trumman som ni kan läsa här. Men någon dementi har vi inte ännu sett vare sig i Vårt Göteborg eller i vanlig media. Jag har inget emot att cykeltrafiken ökar men det är viktigt att politiken är ärlig i sin beskrivning om hur det ser ut. Och trots den stora ökning som man trodde hade blivit, så var fortfarande färdmedelsfördelningen (d.v.s. hur stor andel som åker bil, kollektivtrafik, cykel eller går) inte så mycket bättre.

Trots denna numera mindre ökning, så ökar cykelolyckorna. Något som jag i Trafiknämnden under förra mandatperioden flera gånger påpekade att man borde fundera ut åtgärder för att motverka. Ökningen kunde ju kopplas till den påstådda stora ökningen men nu blir det ju än mer allvarligt om cyklingen inte har ökat så mycket.

Att det blir fel kanske inte heller är så konstigt då det de senaste åren flaggats för en ganska stor belastning på Trafikkontorets personal, något som också framförs i rapporten. Även detta påpekade jag och har i många uppföljningsrapporter efterfrågat en riskanalys.

I rapporten påpekas även att det finns risker på grund av att det inte finns utrymme för att hantera oförutsedda händelser inom drift- och underhållsverksamheten. Då kan man ju undra hur förseningen med reparationen av kanalmurarna kommer att hanteras.

Slutligen kan jag bara uttrycka min glädje över det nya websändningssystemet som tagits i bruk av Göteborgs Stad. Systemet gör det möjligt för medborgarna att i efterhand se vilka som talat och hoppa mellan dessa. Handlingarna är även kopplade så att man enkelt kan se vilka punkter som avhandlas. Tänk att en så enkel sak ska ta så många år. Jag tror att internet har funnits sedan 1995. Fem getingar av fem möjliga som Expressen/GT brukar skriva!

Här kan du se den senaste sändningen från kommunfullmäktige.

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • “..Det blir lite löjeväckande med sådana här annonser om sin egen förträfflighet som inte riktig stämmer in med verkligheten och slöseri med skattemedel …”

    Min gamla moder lärde mig redan i ung ålder att INTE förhäva mig själv ity eget beröm luktar illa, MYCKET ILLA !!

    En lärdom som senare tider dessvärre inte verkar vara “gångbar”..

  • Kollektivtrafikens minskning – kanske beror det på att den inte finns på alla ställen och att den inte går fort nog. Många linjer tar omvägen via centrum trots att det inte är slutmålet för alla.

  • Räknar man in trafikökningarna på E45 och andra “smitvägar” så har ju trafiken i Göteborg ökat sedan trängselskatten infördes. Dvs den har viss omstyrande effekt, men inte mycket till hämmande effekt…