Centern jagar visst bilister!

Idag publicerad Göteborgsposten en debattartikel från centerpartiets Åsa Torstensson (hon som i våras stod och lovade infrastrukturprojekt vid Korsvägen som det senare visades saknas pengar till) och Andreas Carlgren. Under rubriken “Vi ska jaga utsläpp – inte bilister”, en klyscha som (C) försökt lura väljarna med förut, presenterar debattörerna ett “paket med åtgärder som tar sikte på att göra vår fordonspark oberoende av bensin och diesel om 20 år“. Det ska tydligen vara paket i år. 

Nå, det låter som en utmärkt målsättning från Centerns sida. Och hur ska man fixa detta? Dels vill Carlgren och Torstensson ha en dialog med bilbranschen och man lyfter fram den statliga satsningen på 3 miljarder “till ett nytt forsknings- och utvecklingsbolag för att främja teknikutveckling och alternativa drivmedel“.

I övrigt upprepas regeringens förslag om en premie på 40 000 kr till alla som köper en supermiljöbil av typen elbilar eller laddhybrider. I offentlig upphandling är det 100% elbilar som gäller.

Allt detta och en del förslag till är mycket bra satsningar och målsättningar. Det behövs positiva incitament om man vill få med sig folk på att skaffa – ofta dyrare – miljövänligare alternativ. Men som vanligt finns det smolk i glädjebägaren.

Alla bilister som drabbas av trängselskatten – som (C) stött både i riksdagen och Göteborgs kommunfullmäktige – får från och med 2013 upp till cirka 13 000 per år mindre att röra sig med. På tio år kan det kosta 130 000:-, en summa man faktiskt kan få en ny bensinbil för! Utrymmet för att någon dessutom kommer att ha råd att inhandla exempelvis en dyrare elbil minskar därmed. Premien på 40 000 gör bara elbilen mindre dyr, trängselskattens effekter är på några års sikt mycket viktigare för privatekonomin än regeringens utlovade premie. Utgiften för trängselskatten gör att fler kommer att välja en billigare (bensin)bil istället för en dyr elbil, pengarna räcker inte till allt. Och elbilar skall också tvingas betala trängselskatt!

Hade Centern menat allvar med sitt påstådda miljöintresse hade de undantagit elbilar från trängselskatt. Och hade Centern menat allvar med sitt påstående om att de inte jagar bilister, hade de sagt nej till trängselskatt överhuvudtaget.

Läs hela debattartikeln här

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Intressant även att de nämner biogasbilar som ett alternativ samtidigt som se röstar för trängselskatten. Lägger man kartan med biogastankställen på kartan med tullområdet inser man att trängselskatten tullbelägger huvuddelen av biogasmackarna och gör dem otillgängliga för oss som bor utanför. Beslutet missgynnar alltså biogas som alternativ till fossila bränslen. Undrar om någon reflekterat över detta.