Chat på gp.se med Anneli Hulthén (S)

I måndags var det chat på gp.se med Anneli Hulthén (S) och man hade väl hoppats att få lite bättre svar om trängselskatten. Anneli Hulthén (S) har ju varit helt frånvarande i debatten sedan beslutet togs och är det fortfarande då hon svarar svävande på frågorna.

1. Du besvarar inga kommentarer på din blogg. Är din ledarstil envägskommunikation?
Jag hoppas inte min ledarstil upplevs som en envägskommunikation men tiden är begränsad för att svara på alla blogginlägg vilket jag varit tydlig med att tala om.

2. Varför svarar du inte på frågor om trängselskatten och tror att folk är rädda när dom i verkligheten är förbannande för att du kört över dom?
Vi har svarat på väldigt många frågor om trängselskatten och förklarat varför den finns med i det stora infrastrukturpaket som vi i Göteborg, VGR och Halland har fattat beslut om. Vi måste se till att få bra transporter i denna del av landet både för att kunna fortsätta vara en ledande hamnstad men också för att vara en modern storstadsregion

3. Trängselskatten drabbar framförallt personer som måste använda sin bil, som inte kan arbeta flextid, och som har lägre löner. Detta är framförallt rödgröna väljare. Hur anser du att dessa grupper skall kompenseras för det avbräck de får i sin ekonomi p.g.a. trängselskatten? Och hur skall du få dessa grupper att rösta rödgrönt, då de ser att deras plånböckers innehåll blir avsevärt mindre?
Trängselskatten är en del av infrastrukturpaketet. Genom trängselskatten får vi in ca 12 miljarder kronor och det ska finansiera en ny bro och ny tunnel till Hisingen, Västlänk och mycket mer. Det handlar om infrastruktur för framtiden och är inte i första hand en inkomstutjämnande skatt. Skattens utformning följer det som riksdagen beslutat

4. Vilka tre beslut/frågor är du mest nöjd med under denna mandatperiod?
Jag är nöjd med att vi tog beslut om att våra plus 65 are ska få åka nästan gratis på kollektivtrafiken, jag tycker att vi gör rätt som satsat på sommarjobb till ungdomar och praktikplatser,jag är också glad för att vi löste sammanslagningen av sdn och självklart det stora infrastrukturpaketet

5. Varför blev det ingen folkomröstning som ni lovade?
Folkomröstningsfrågan diskuterades när vi hade de första diskussionerna om trängselskatter. Då hade vi inte förslaget till infrastrukturpaket ännu. Alla stora infrastruktursatsningar idag kräver att vi gör en egeninsats. Förr betalade staten hela notan mer eller mindre. Så är det inte längre. Trängselskatterna kommer att ge oss bättre infrastruktur på sikt i Göteborgsregionen och också bättre miljö och mindre trängsel.

Att tiden är begränsad att svara på blogginläggen må så vara, men nu är det så att Hulthén har inte svarat på några blogginlägg hittills. På fråga 2 undviker Hulthén att svara på hela frågan vilket även gäller för fråga 3.

Att skylla på staten är inte acceptabelt då kommunen mycket väl kunde ifrågasatt politiken att staten helt plötsligt ska sluta finansiera infrastruktur. Var är den debatten? Än värre är att (S) i så fall lagt sig platt fall för det blå blocket i frågan. Borde inte de lokala politikerna värna om det lokala?

Att säga sig vara nöjd med det stora infrastrukturpaketet som drabbar invånarna i Göteborg med upp till 13 000 kr mer i skatt per år är svårförståeligt. Det är inte ens någon idé att kommentera fråga 5 som enbart kan summeras som ett svek till invånarna i Göteborg.

Hulthén avslutar med att vi syns på hennes bloggar på GT och GP. Ja, hon syns, men ser hon kommentarerna hon får?

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar