Chat på gp.se med Jan Hallberg (M)

I torsdags var det chat på gp.se med Jan Hallberg (M) som likt Anneli Hulthén (S) svarar svävande och undvikande på en del av frågorna.

1. Ingen folkomröstning om trängselSKATTEN i Göteborg. min röst går till SD.
Det var socialdemokraterna som lovade folkomröstning om trängselskatten. Det är ingen i alliansen som gjort utfästelser om.

2. Varför ska vi på Hisingen betala för att ta oss till Backaplan (Trängselskatt) när det är trafik i Göteborgs innerstad som är problemet. Det är ju de som passerar där som använder nya vägarna också och inte vi Hisingsbor som åker till Backaplan. Målet är ju att de som använder vägarna ska betala.
Du är inte ensam om att ha påtalat olägenheterna om den föreslagna gränsen och jag vet att man på Trafikverket jobbar med att hitta alternativ som möjliggör att Backaplan och området på Hisingen hamnar utanför.

3. Inför förra valet skrev du och dina borgerliga kolleger i Gbg en debattartikel i GP om trängselskatten. Den var enligt er “tillväxfientliga”, “byggde barriärer mellan stadsdelar och förortskommuner” och drabbade hårdast “kvinnor med låg inkomst och med barn” Ni beskrev motståndet mot trängselskatten som “kompakt bland göteborgarna”. Hur tror du att din helomvändning i frågan uppfattas bland folk? Påverkas din trovärdighet?
Jag har fått en del mail om trängselskatten och detta svar är till er alla. En ren trängselskatt som endast har till syfte att styra bort trafik och ta in pengar är jag fortfarande helt emot. Men vår infrastruktur som ni alla vet är så eftersatt att något måste göras om Göteborg inte ska halka efter Stockholm och Malmö. Om vår arbetsmarknadsregion växer till 1,6 miljoner människor och Göteborg som centrum ska svälja detta måste vi skaffa möjligheter till effektiv pendlingstrafik och få bort flaskhalsarna vid älvförbindelserna. Vi fick frågan om vi var beredda att medfinansiera hälften av en satsning på 34 miljarder från staten. Sist vi fick någonting som ens gick upp till några miljarder var 1968 då Tingstadstunneln och Älvsborgsbron byggdes. Vi kunde ha tackat nej och då hade vi stått här med den infrastruktur vi har idag. Och pengarna hade naturligtvis hamnat på annat håll i Sverige. Nu ställer staten upp med 15 miljarder, region Halland och Västra Götaland med en miljard och Göteborgs skattebetalare med ett par miljarder. Den felande finansieringen på 12 miljarder accepterar vi ska tas ut som en trafikavgift under 25 år. Det är en historisk satsning som kommer att göras i Göteborgsregionen. Min övertygelse är att den väger upp den uppoffring som trafikavgifterna innebär. Våra barn och barnbarn är jag övertygade om kommer att tycka att det sammantaget var ett klokt beslut.

4. Tycker du att du som person och politiker är en “vanlig” göteborgare, att du förstår och blir förstådd?
Ja, jag är nog en rätt vanlig person. Jag vill påstå att jag har vanliga intressen och hobbies. I alla fall tar jag på jeansen och tar fram trädgårdsredskapen eller snickeriutrustningen så fort jag får tillfälle. Jag är naturligtvis priviligerad som har möjlighet att möta så många olika människor och förhoppningsvis tar jag med mig och har nytta av en del av det som de berättar om sin vardag.

Typiskt att Jan Hallberg skyller ifrån sig på regeringen och Socialdemokraterna. Svaret i fråga 2 är högst intressant på så sätt att man nu sitter och snickrar på förslaget bakom kulisserna. Kommunen utlovade bra information om trängselskatten, men inget konkret når ju ut till allmänheten. Men oavsett hur man flyttar zonen för trängselskatt kommer den att förbli orättvis eller istället drabba någon annan som tidigare gick fri.

På fråga 4 är det intressant att Hallberg säger sig dra nytta av en del av det som människor han möter berättar för honom. Men vad gör han åt en ensamstående mamma som behöver bilen för att kunna göra alla sina ärenden, men ändå drabbas av 13 000 kr extra skatt per år? Innan förra valet sade han sig värna om henne i den numera berömda debattartikeln som de borgerliga skrev där de listade alla argument till varför man inte bör införa trängselskatt. Om ni inte redan läst den, gör det här! Vi kan nästan garantera att ni kommer att förundras över hur mycket man kan säga sig vara emot en sak som man fyra år senare totalt bytt åsikt om.  

Fråga 3 – som nämner ovanstående debattartikel – är speciell för den påvisar den otroliga kovändningen som skett inom Moderaterna. Jan Hallberg svarar förstås inte på frågorna som ställs, utan han försöker prata bort det genom att säga att Göteborgs infrastruktur är eftersatt jämfört med Malmö och Stockholm. Vad hände med att lokalpolitikerna skulle representera just Göteborg? Istället har han sålt ut hela göteborgsregionens befolkning för att inte stöta sig med regeringen. Vadå, alla pengar hade gått någon annanstans? Så vi låter oss kuvas och ger upp alla våra ideal för att få hit byggprojekten? Ska inte behoven styra var det byggs? Skattepengar ska väl fördelas rättvist? Jan Hallberg refererar alltid till våra barn och barnbarn. Jag är nog i hans egna barns ålder och jag tycker inte att detta är ett klokt beslut. Hur vore det om vår generation fick bestämma över det som ska förvaltas längre fram?

Vägvalet
Theo Papaioannou

Lägg till en kommentar