Chockhöjning av Västttrafiks biljettpriser – Vägvalet fick rätt igen

I dagens GP kan vi läsa om de mycket stora höjningarna av Västtrafiks biljettpriser som väntar de närmaste åren.

För precis som Vägvalet varnat för tidigare innebär den utbyggda kollektivtrafiken att såväl biljettpriserna som regionskatten måste höjas långt över inflationen flera år i rad. GP skriver: “2012 höjde Västtrafik biljettpriserna två gånger med sammanlagt 12,3 procent.” Och de fortsätter: “Västra Götalandsregionens kostnader för kollektivtrafiken ökar fram till år 2017 med en miljard kronor om året till drygt fyra miljarder kronor. Ställer inte regionen upp med en miljard kronor utöver dagens kostnader tvingas Västtrafik dra ner på trafiken eller höja biljettpriserna kraftigt.

I Vägvalets senaste alternativa budgetförslag varnade vi för att den planerade utbyggnaden av kollektivtrafiken enligt planen K2020 kommer att innebära en skattehöjning i regionen med 1 krona och 30 öre. Denna summa är inget Vägvalet “hittat på” själv, utan höjningen är beräknad av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). En sådan höjning skulle innebära att en person som har en genomsnittlig lön på 25 000 kronor i månaden får betala cirka 3 900 kronor extra i skatt per år.

Till GP säger vice ordföranden i Västtrafiks styrelse, Mimmi von Troil (M): “Resenärerna får nog vara beredda på att betala ännu mer. Jag anser att självfinansieringsgraden ska bör öka, att resenärerna ska betala en större andel av kostnaderna för sina resor.

GP skriver att “det kan innebära årliga prishöjningar på sju-åtta procent de närmaste fyra åren, sammanlagt 35-40 procent.

Medan ordföranden i Västtrafiks styrelse, Leif Blomqvist (S) säger: “Jag är beredd att slåss för ökade anslag till kollektivtrafiken.” Han hoppas att prishöjningarna kan hålla sig under fem procent per år. Då bör det tilläggas att Sverige hade negativ inflation – deflation – 2010. Och i november 2012 hade vi också en inflationstakt på – 0,1 %. Prishöjningarna som Blomqvist hoppas kunna hålla nere är därmed i dagsläget till stor del reella för folk och inte något som kan kallas för “normala inflationsökningar”.

Vad blir slutsatsen av detta? Röstar man på moderaterna kommer en större del av höjningarna att ske via biljettpriserna. Men om man röstar på socialdemokraterna hamnar den största höjningen via höjd regionskatt. Egentligen är skillnaden inte alls så stor mellan (S) och (M), båda är för en utbyggd kollektivtrafik, oavsett konsekvenserna på biljettpriserna och skattenivån. Man bör räkna med att båda kommer att höjas, precis som Vägvalet hävdat ett längre tag.

GP:s ledarredaktion uppmärksammar också problematiken. De kallar det för dålig tajming att höja biljettpriserna, samtidigt som trängselskatten införs. De skriver: “Det som trängselskatten vill motverka riskerar att uppmuntras av kraftigt höjda kollektivtrafikpriser. Var smärtgränsen går är inte lätt att avgöra.

Är det någon som känner igen att dessa taxe- och skattehöjningar kommunicerades av de ansvariga partierna inför valet 2010? Och vem är beredd att byta från bil till en långsammare kollektivtrafik om biljettpriserna dessutom höjs nästan lika mycket som trängselskatten? Och vem är i så fall utbyggnaden av kollektivtrafiken till för? Riskerar inte den utbyggda kollektivtrafiken sakna sina erforderliga resenärer?

Ekvationen går inte ihop. Detta är den rävsax som partierna försatt sig i när man tog beslut om dubblerad kollektivtrafik utan att lösa finansiering av den. Det sköt man på framtiden. Nu är framtiden här.

Läs GP:s artikel om höjningarna här.

Läs GP:s ledare här.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7, HD, GP8, GP9, GP10, GP11, GP12

Lägg till en kommentar

  • I omvalet till Västra Götalandsregionen gick de rödgröna till val med löftet om enhetstaxa i kollektivtrafiken, 10kr för resa inom Göteborg och 20kr för längre resor. Detta löfte gömdes snabbt undan i det runda arkivet då de dom säkrat makten under ytterligare en mandatperiod.

    Hur många svikna löften från de rödgröna tål göteborgarna? Någon gång borde det komma en reaktion. Förhoppningsvis på valet 2014.

  • Eftersom K-trafiken är subventionerad av skattebetalarkollektivet så måste subventionerna ÖKA ju FLER som åker med den är den enkla logiken.

    Men eftersom finansieringskalkylerna för trängselskatten och den där starkt kopplade “Vä(r)stlänken” starkt hänger ihop kamouflerad som “miljösatsning” så MÅSTE ett lika stort antal som idag använda egna fordon, betala allting själv OCH (som lök på laxen) därtill nu även s.k “trängselskatt” dvs biltull…
    Det hela blir en rundgång som stryper sig själv!

  • Något som kollektivtrafikansvariga borde se över är också hur man kan göra kollektivtrafiken smidigare och effektivare. Är dagens linjesträckningar rätt, eller är det så att deras dragning skapar onödiga trafikproblem? T.ex. linje 6 som går från Länsmansgården till Kortedala via Sahlgrenska.

  • Är det någon som har koll på varför Göteborg är förfördelat gentemot övriga regionen när det gäller kollektivtrafiktaxorna? Sponsrar Göteborgs kommun Västtrafik för detta också (precis som fria resor för pensionärerna)?

    Jag får betala tre kuponger för att åka en hållplats (ja, kupongerna finns fortfarande i taxesystemet, man avskaffade ju dem bara i biljettautomaterna) , men i Göteborg kan man åka flera mil tvärs över kommunen på bara två kuponger.

    Syftet med det GPS-baserade biljettsystemet var ju att man skulle få avståndsbaserade taxor, men det har man ju i praktiken inte genomfört eftersom det är svårt att förstå…

  • Jag har svurit på att aldrig köra igenom en enda skattestation, inte ens under dom tiderna dom påstås vara gratis. Har nu planer på att införskaffa ännu ett fordon, för då ställer jag det fordonet innanför tullen och traskar helt enkelt igenom tullen och byter fordon och på så sett slipper skatten, nu skall jag bara se vad det blir för fordon och vad det finns för lämpliga uppställningsplatser för båda fordonen. Troligtvis blir det en moped eller en liten skrotbil för några tusen, men betala tull, det tänker jag inte göra. Skräpet hamnar numera även på gatan, nu skiter jag i vilket, jag har fått nog, och så småningom så sticker jag från detta döende land helt.

  • @Till Svensson

    Med ditt sätt att resonera är det kanske lika bra att du gör rätt i att lämna det “döende landet”.
    Nu kan vi andra se framåt i det fortsatt levande landet.

  • Svenske politikere er velkendte for deres idioti. “Trängselsskat” er endnu et offring på svenske politikers idioti alter.

  • Min arbetsgivare har i samverkan med Västtrafik ett erbjudande om att köpa årskort rabatterat med betalning per månad. Detta erbjudande gäller dock inte Göteborgskort, utan bara Göteborg+ och Göteborg++.

    Efter att Regionen tog över kollektivtrafiken 2012-01-01 så borde väl regionen arbeta för rättvisa prissättningar, men det verkar som att Göteborgs kommun har sina egna regler.

    Ett annat exempel på att Göteborg får fördelar är att jag kan åka från Billdal till Lövgärdet för en taxa som är 2/3 av att åka en enda hållplats i närliggande kommuner. Och åker jag en hållplats över kommungränsen så kostar det mig 300% mer än vad det kostar att åka mellan två hållplatser därefter.

    Regionen och Västtrafik borde väl vara neutral till kommungränser, eller?

    Det är inte konstigt att folk gärna väljer bilen. Min bil kostar mig ca 2000kr per månad för arbetsresorna, månadskortet med Västtrafik kostar 1200kr, men då måste jag ändå ta bilen till pendelparkeringen vilket gör att bilen kostar åtminstone 1100kr ändå. Kör jag in i Göteborgs kommun så finns ingen pendelparkering, men då skulle bilen bara kosta 800kr och busskortet 500kr. Men det alternativet finns inte, för Västtrafik vill inte ha en snabb buss på den rutten (mjölkbuss finns dock), varken Göteborgs kommun eller VT vill betala för pendelparkeringar där och Göteborgs kommun vill inte stå för den infrastruktur som behövs.

    Dvs, alla vill att jag skall köra bilen till arbetet, för i annat fall så hade man optimerat resandet.

    I just mitt fall så är man nog rädd för konsekvensen, för om man skulle ordna med pendelparkering och en snabbare buss så skulle nog resandet med buss på denna sträckningen mer än tiodubblas och den trafiken vill man inte ha på de små smala vägarna. Man föredrar nog bilarna i alla fall…

  • Hej alla medborgare!

    Jag satt och funderade på om någon har koll på dokumenten som har resulterat i alla beslut som tagits den senaste tiden? Framför allt tänker jag på hur siffran 750 miljoner i intäkter per år har beräknats? T.ex. är “bensinskatten” ungefär 60% av bensinpriset, det rullar väldigt många volvobilar på göteborgs vägar, hur mycket pengar kommer att hamna utanför göteborg till följd av t.ex. ökad internethandel vs trängselskatt från transporter, etc. Man kan ju se det som att invånarna med stor sannolikhet kommer att fördela den disponibla inkomsten på annat om de inte kör bil och summan av statens/göteborgs inkomster bara kan ta en annan pengaväg, i slutänden måste ju exporten vara det som gör att vi kan hålla kvar vid vår levnadsstandard och skapa kollektivtrafik som fungerar och har en attraktiv prisnivå.

  • Martin:
    Om minskningen i trafiken fortsätter som den är hittills, så finns det inga pengar till Västlänken.

    Och skall man då räknar in minskad arbetstid pga ökade restider vilket leder till minskad konkurrenskraft?

    Skall man räkna in ökade barnbidrag på dagis och fritids?

    Skall man räknar in minskad rörlighet på arbetsmarknaden?

    Osv osv. Inte lätt att räkna på, men kostnaderna för samhället är garanterat underskattade. I Sthlm var påverkan mindre då inte förbifarten påverkades, men i Göteborg måste dessa siffror räknas upp…

  • Enligt GT (TT) så gick morgontrafiken 06.00-08.30 ned med ca 20%.

    Hur mycket trafik har flyttat utanför dessa tider? På min arbetsplats kommer många efter 8.30 numera och stannar till 17.00. Minskningen är därmed inte 20%. Notera att man förra veckan baserade ut 25%. Nu 20%, trots ledig skoldag idag…

    Frågan är dock hur stor den totala trafikminskningen är om tre månader.

    Sedan hävdar jag fortfarande att TS är väldigt orättvis. Jag klarar mig, jag har råd, men de som inte har råd, de tvingas att spendera en stor dela av sin tiderna familjen. Jag noterade exempelvis att det ikväll var många fler kunder på Ica Maxi på kvällstid än normalt. Bussresenärer? Folk som förskjutit sin arbetsdag?

  • Vadå chockhöjning av biljettpriser?
    Priserna på kommunaltrafik skall höjas till sin verkliga kostnad.
    Om ni vi trafikanter skall betala en EXTRA FORDONSSKATT för att en “go gubbe” har ett möte på ett hotellrum och kommer överrens med en annan “go gubbe” om att man skall brandskatta bilister för att bygga infrastruktur som vår vanliga FORDONSSKATT skall täcka,
    så skall tame fan ALLA vara med och betala även de som åker kommunalt.
    Att man sedan kör igång med ett idiot projekt och skall gräva upp stan för ett järnvägsspår där man inte tar med hela kostnaden gör ju inte saken bättre….

  • kanske dags att ifrågasätta dubblandet av kollektivtrafiken? okej att i rusningstid sätta in bussar/spårvagnar som fylls upp, men att under dygnets alla timmar ha en jämn tillströmning av bussar/spårvagnar är direkt oekonomiskt. Kanske dags för folk (syftar främst på folk i stan) att lära sig planera och kanske också lära sig vänta på en 20 min på bussen (mitt på dagar och kvällar, ej rusningstid) istället för köra en busslinje var 5-6 minut som halvfylls.

    Att jag skulle betala dubbelt så mycket för min resa när hela bussen är fylld känns konstigt (är inte emot att betala för mig utan ifrågasätter att den faktiska kostnaden för mig faktiskt skulle vara 90 kr (idag 45 kr Göteborg + kontoladdning)).

    Det som ökar kostnaden (antingen via skattesedeln eller för resenären) är alla de halvfulla (om ens det, ibland 3-4 personer en ganska lång strecka) bussar som går under icke-rusningstid bara för att man vill ha en god tillgänglighet. Dags att tänka om och kanske inte bara fördubblad trafiken.

  • Lindholmen nu i morse: Tre 16-bussar i rad från centrum. Den första var halvfull, de två efterföljande hade en handfull åkande var. Lindholmen är ju nästa större stopp efter centralen dessutom…

    Trafiken känns lite överdimensionerad…

  • Jag gjorde en Hulténare.
    Tog barnen, en i kärran en brevid, och promenerade till dagis. Promenerade vidare till jobbet. Kom två timmar för sent. Fick värsta utskällningen. Fick jobba över. Dagiset stängde. Mormor ryckte in. Promenerade hem. Hann precis läsa gonattsaga.

    Jag gjorde en Kia.
    Tog buss+spårvagn till dagis. Sen spårvagn med 3 byten till jobbet. En timme försenad. Jobbade in lunchen och hann till dagis i tid.

    I morgon tar jag bilen igen. Som vanligt.
    Barnen kan sova längre. Jag hinner hämta. Vinst 3,5 timmar. Pris: 1000 kr i månaden=semesterfonden.

    Hulthén och Kia: har ni några bättre förslag?

    Gunilla Karlgren, Majorna

  • Tack Gunilla Karlgren för en klockren beskrivning av verkligheten!

    Jag bor dock ute på landet och har som tur är inte så långt till jobbet (endast 10 minuter med buss).
    Däremot passar tiderna dåligt vad gäller dagistider. Lägg till att om jag tar bilen den milen enkel resa tar det ca 10-15 minuter. Med buss tar det 40-50 minuter då jag behöver vandra (jag vet att det är bra med motion 😉 ). Detta innebär att när västtrafik väljer att ställa in någon buss (har hänt flera ggr) så kommer jag till jobbet några timmar försent.
    Missuppfatta mig inte, att åka kollektivt är bra. Men jag kommer inte att ha råd.
    För mig så kostar just nu ett periodkort 640:-
    Jag måste åka bil minst en gång i veckan medför att jag åker ~16 dagar i månaden.
    Detta medför 40:-/dag eller 20:-/resa
    Jag kör Volvo V40 som drar strax undet 1 liter/mil. Bensinen kostar ca 15:-/l
    Grovskiss på detta ger att jag tjänar 5:-/resa men framförallt 25-40 minuter/resa.
    (Jag vet att man ska lägga till skat, försäkring, e.t.c. Men behöver ändå ha en bil så jag försummar detta)

    Tror inte Mimmi von Troil har en aning om hur det ser ut på vägarna… I verkligheten väljer de flesta att mer och mer åka bil.

    Ett fint exempel: På bussen idag fanns det 6 personer (mig inkluderat). Oftast brukar vi vara 3. För ca 4 år sedan var bussen halvfull. Så var är de andra resenärerna?
    Den trafiken som är på vägen idag lär ha höjts med flera hundra procent.

    Kanske någon vill konkurera med västtrafik?

  • Under vintern 2010 klubbade ett nästan enigt kommunfullmäktige igenom beslutet att införa trängselavgifter så snart som möjligt, detta trots att man tidigare lovat en folkomröstning i frågan och att låta närliggande kommuner komma till tals. Det enda parti som röstade emot var Sverigedemokraterna.
    Källa Wikipedia

    SkU39 Införande av trängselskatt i Göteborg 
    Kammaren biföll utskottets förslag. Ingen reservation.

    Källa Riksdagens protokoll 26 maj 2010

    • Per-Anders Tornås: Och Vägvalet var inte invalt i kommunfullmäktige vid denna tidpunkt. Men idag är vi det.
      Vilken var din poäng?