Debatt om trängselskatt i både radio och TV idag

Theo Papaioannou och Kia Andreasson kommer att debattera trängselskatten både i radio och TV idag.

Först ut är P1-programmet Studio 1 som börjar sändas efter nyheterna klockan 16.00
Här kan ni lyssna på inslaget i efterhand:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

Därefter kan ni bänka er framför TV:n för kvällens Aktuelltsändning i TV2 klockan 21.00. Theo medverkar via länk från Karlstad.

I nyhetsflödet: GP1

Lägg till en kommentar

  • Theo är grym!!

    Min röst på Vägvalet 2010 är bland det bästa jag har gjort och jag blir mer övertygad för varje dag. Jag hoppas att fler gör samma sak 2014!

  • Jag har aldrig fått ett vettigt svar på varför tull tas även på utfart. Är det för att man tittat på Norge ? Det låter som en norgehistoria. Detta ologiska sprider ju på sig och anläggningskostnaderna måste vara betydligt högre än om man bara tog tull på infarten.

    • Bill Österman: Det enkla svaret är att annars hade man bara fått in hälften så mycket pengar i skatt. Då hade det inte räckt till att bygga Västlänken. Eller så hade man tvingats höja inpassagerna till det dubbla. Men det hade låtit mycket dyrare att man betala 36:- per passage istället för 2 x 18:-, eller hur?

  • Möjligen kan man gratulera de försäljare som lyckades sälja samma system två gånger ( in och ut ) när det räckt med ett. Det är bara att gratulera.Är det ingen som tänker på skattebetalarna ? Det måste finnas mycket goda skäl till detta och som aldrig kommer ut. Varför denna brist på logik ?

  • Det hade varit enkelt och rakt och man hade säkerligen uppnått syftet med mindre trafik eller har vi ingen ideologi ? Var det inte det som var meningen och hur många fler passager får vi för att betala den dubbla anläggningen ?
    Jag tror de som sålde anläggningen gjorde en riktigt bra affär. Det blev nog många bonusar lite här och var.Det får vi nog läsa i pressen så småningom. Hur mycket kostar anläggningen ?

    • Bill Osterman: Det kostar lite under en miljard att bygga trängselskattestationerna. Ungefär vad skatten drar in på ett år brutto. Därtill kommer att 25-30% av systemets intäkter försvinner i administration.

  • Hoppas Theo sköter det bra nu men jag kommer nog och rösta på honom även om han gör bort sig. Vi måste få bort de inkompetentaoch odemokratiska politikerna. Men det bör gå bra. Kia Andreassson är ganska korkad ochdessutom lite arogant.

  • Gör lite nytta istället.

    För ut tips på hur vi kan djävlas tillbaka på kommunen.

    På lagliga sätt naturligtvis men som är är obehagliga för de Korrupta.

    Ett förslag jag har är att förskottsdelinbetala små summor kanske tom var dag med hänvisnning till Vidrig Vägtull och ens Reg#.

    Sedan kan man dra av suman man betalt när räkningen kommer.

    Detta borde ställa till oreda i den korrupta kommunen adiminstration.

    Eller har ni blivit för seriösa nu ?

  • Alla Göteborgare borde inse att det inte går att hålla på och rösta så MP och V får realt inflytande.

    Inte nog med trängselskatten den kombineras med trängselskapande pucko ombyggnader till busskörfält.

    Rösta bort idioterna.

  • Har vägvalet undersökt hur stora möjligheterna är att vinna ett överklagande? Om jag fattat det rätt så måste politikerna ha godtagbara skäl för att avslå folkinitiativet och får inte göra hur som helst. Jag har dock inte läst lagtexten.

  • Aktuellt igår cia lika lättförvirrad och trött som vanligt, åter lyste hennes patologiska bilhat i ögonen.

  • Hur fan kunde dessa korkade politiker få igenom ett så korkat beslut i ett sk demokratisk samhälle? Utan att fråga göteborgarna först? detta är sjukt och odemokratisk!
    Alla som är mot trängselskatten måste rösta på Vägvalet i nästa val, då får vi bort trängselskatten med ett demokratiskt val!

  • Det är lätt att vara hatisk mot personer, men det löser inga problem (utom att man får avreagera sig lite). Jag håller med om att Kia A inte gjorde något starkt framträdande. Det behöver hon inte heller, hon har ju redan LYCKATS, så dum i huvudet kan hon knappast vara. Vi får inte glömma, särskilt inte vid valet 2014, att i stort sett alla våra kommunpolitiker röstade för VSP och TS.
    Något annat som Kia & Co har lyckats med är att förbruka många vanliga människors förtroende: folket ska hålla tyst, vi har makten.

    Utom vid val …

  • Egentligen var det ju inte mycket till debatt i TV2. Kia gjorde som vanligt ett lätt förvirrat intryck. Hoppade som vanligt mellan argumenten miljö ,bilfri stad , göra om Göteborg , fossilfritt samhälle osv , osv. Det vi ser nu är resultatet av hennes kriget mot bilismen. Valet 2014 kommer att bli helt avgörande för trängselskattens fortlevnad , dvs hur många mandat Vägvalet lyckas erövra. Alltså överta miljöpartiets roll som vågmästare. Tills dess får vi härda ut.

  • Är det inte möjligt som protest genom att “alla” skickar in överklagande av första avgiften och därmed dränker Vägverket med adm arbete?

  • Såg på Västnytt (?) idag att Kia A. inte godkänner GT:s formulering av folkomröstning att enbart handla om ja och nej till trängselskatt. Hon vill formulera om det till en folkomröstning om hela paketet. Då frågade journalisten om det inte gick att finansiera paketet ändå, på ett annat sätt, t ex genom höjd kommunalskatt? Jodå svarade Kia, men det skulle bli en orimligt stor skattehöjning då! Då frågar jag mig: vad blir det inte då för höjning, för den än mindre gruppen bilister, om samma skatt belastar enbart dessa individer? Är det solidarisk delning av skattebördan?

  • Re bilist Varje 10 öring i kommunal skatt i Gbg ger ca 100 milj varje 10 öring i regionen ger ca 250 milj vad grannkommuner ger vet jag inte men en mix tex 15 region 20 Gbg + lite från grann kommunerna .
    betänk att bidraget är 14 miljarder men skatten + tillläggsavg blir mer än 30 miljarder under 25 år så det är en skatte sänknig egentligen.

  • Jag ångrar inte sen minut att jag röstade på vägvalet heller 2010.. … en tull på Älvsborgsbron bl a är befängt..hoppas på en annan styre 2014

  • RE: Bilist
    “Då frågade journalisten om det inte gick att finansiera paketet ändå, på ett annat sätt, t ex genom höjd kommunalskatt? Jodå svarade Kia, men det skulle bli en orimligt stor skattehöjning då!”

    Det är bra att Kia så tydligt uttrycker sin ståndpunkt , och partiets får man anta, att stora gemensamma investeringar och utgifter inte går att betala med ordinarie skatter som betalas av alla efter bärkraft eftersom det blir för höga skatter utan dessa måste betalas via selektiva och betydligt högre skatter riktade mot mindre utvalda grupper. Undra om tex. Hulten instämmer i det resonemanget och vad nästa område kommer att bli?

  • Jag har hela tiden undrat en sak med alla er som är emot trängselskatt. Om femtio år, om vi lever då, och folk börjar fråga er (när de ser konsekvenserna av vår livsstil i sin miljö, växthuseffekten bland annat) hur i helvete ni kunde vara emot trängselskatt, alternativt, hur ni kunde leva med med att få trängselskatten avskaffad, hur har ni tänkt svara då?

    • Ann-Mari Ljungberg: Det enkla svaret är att trängselskatten inte har något med miljön att göra. Syftet är inte att minska biltrafiken. Om det sker räcker inte pengarna som kommer in i skatt till de planerade infrastrukturbyggena och då kommer trängselskatten som tack att höjas ytterligare för att kompensera.
      Under decemeber såg vi hur det gick med miljön inne i centrala stan. Extra långa, fabricerade stillastående köer, på grund av att man tagit bort bilfiler och gjort om de till bussfiler. Misstänker att luftkvalitén försämrades rejält på grund av dessa åtgärder. Vad tror du?

  • @Pétur – En möjlighet … det kostar att skicka fakturor (mycket mer än att betala bankavgifter för e-fakturor eller autogiro)

  • Ann-Marie, om 50 år hoppas jag att vi alla är glada över att trängselskatten skrotades och att vi satsade på riktiga miljöförbättrande åtgärder istället. Dessa skulle kunna vara:

    -Regionförstoringen. Vad är vitsen med att ha ett mål där så många som möjligt ska pendla till Göteborg för att arbeta men inte bo här. Varför inte sträva efter att minska det totala pendlandet och skapa möjligheter att låta människor arbeta där de bor. Jag skulle förmodligen kunna arbeta 2-3 dagar i veckan hemifrån istället för på kontoret.

    -Utsläpp. Se till alla utsläppskällor och ta hand om de värsta först. Även om personbilstrafiken inte är värst så finns det naturligtvis mycket att göra där också. Miljödieslarna är en återvändsgränd och var fel väg att gå från början då det bara varit CO2 som spelat någon roll hittills. Volvo (och flera andra) tillverkar idag bensindrivna bilar som klarar bland de tuffaste miljökraven i Kalifornien, PZEV. Innebär i princip utsläppsnivåer som en elbil om produktionen av elen räknas in.
    Gör som flera tyska städer och förbjud smutsiga bilar i centrum.

    -Morötter isf piskor. Skapa attraktiva alternativ till bilen isf att straffskatta. Tillåt samåkning i bussfiler isf trafikkaos och tomma låsta filer.

    Detta om man verkligen menade att förbättra miljön. Trängselskatten i Göteborg är en pengainsamlare med en liten miljöbonus, inget annat.

  • Ann-Marie, om 50 år:
    – har vi fortfarande på bilarna inte tjänat in koldioxiden som Västlänken släppte ut under byggtiden.
    – har vi teknik som är svår att inse idag (se på teknikutvecklingen 50år bakåt).
    – så kommer folk undrar hur vi kunde vara så naiva att vi trodde på politikernas lösningar med TS och VL istället för att satsa på en tunnelbana.