Debatter om folkomröstning

Framöver kommer flera debatter om folkomröstningen.

Debatt i P4 Göteborg om folkomröstning

Tid: 2013-05-15, 15:00 – 16:00
Plats:
P4 Göteborg

Vägvalets partiledare, Theo Papaioannou, är med i en direktsänd debatt om folkomröstning mellan de invalda partierna i Göteborgs kommunfullmäktige på onsdag mellan klockan 15 och 16.

Debatten liverapporteras från Nils Ericssonsterminalen på P4 Göteborg och websänds live på Västnytts hemsida

Debatt i Nordstan om folkomröstning

Tid: 2013-05-22, 12:00 – 13:00
Plats:
Nordstan (scenen)

Vägvalets partiledare, Theo Papaioannou, är med i debatt i Nordstan kl. 12-13 som anordnas av GP. Två politiker som vill ha omröstning och två som säger nej kommer att finnas i debattpanelen.

Se debatten här:

Kommunfullmäktiges debatt om folkomröstning

Tid: 2013-05-23, ca 17:00 – 19:00
Plats: Börsen, Östra Hamngatan 21

Kommunfullmäktige sammanträder kl. 15.30 för interpellationer och kl. ca 17.15 kommer debatt om folkomröstning att ske.

Debatten går att följa på Närradion 94.9 Mhz. (kan hända att någon mediakanal websänder)

Lägg till en kommentar

  • Vägvalet skulle antagligen vid ett val idag få rätt många mandat i fullmätige. Varken KD, C eller SD får tillräckligt många svar i Demoskops undersökning idag (beställd av SR & SVT) för att ens finnas med i statistiken.

    Det är lite svårt att räkna/gissa på hur folk har bytt partier, men om man antar att förhållandena är likvärdiga bland de befintliga partierna, så antyder siffrorna i statistiken att Vägvalet skulle få dubbelt så många mandat om det vore val idag. Om man istället antar att MP och V går framåt med 50% som de tar från S och M så skulle VV få runt 20 mandat vid ett val idag och bli näst största parti….

    Rena spekulationer från min sida, men i materialet så antyds att VV växer MYCKET kraftigt…

  • Två saker noterar jag idag.
    1. Medierna förbjöds att filma debatten “platsbrist” som ursäkt.
    2. Den här bloggen var ovanligt långsam idag – pågår det en DoS-attack?

  • Anneli Hulthén (S) beklagar sig på Västnytt idag att man inte kan lita på en moderats handslag gällande trängselskatten. Men kunde väljarna lita på (Mp) och (S) partiprogram och löften om folkomröstningar innan kommunalvalet!?

  • Folke: Man kan ju definitivt inte lita på Odenljung (FP) som vill ta bort TS på Älvsborgsbron. Hon lyckas ju med konststycket att befinna sig på bägge sidor utan att ta ansvar för någon av sidorna. Genom att ta bort TS på Älvsborgsbron tar man bort 1/5 av intäkterna, men hon redovisar verkligen inte vart hon skall ta de pengarna ifrån, detta bryter upp det överenskomna VSP. Samtidigt så kritiserar hon den andra sidan för att inte ta ansvar för konsekvenserna av en folkomröstning och ett Nej till TS.

    Riktigt lågt och ohederligt. Värst av dem alla….

  • Ni skriver att kommunfullmäktige sammanträder kl 16.30. Har ni verkligen rätt på tiden? Söker jag på Göteborgs hemsida står det “OBS! Upprop äger rum kl. 15.30”. Försöker de få VV representanter att missa när beslutet tas?

  • Inte SD ???

    De hade 13.6% i senaste sentio (Det institut som var mest träffsäkra gällande SD vid valet 2010)

    SD lär få mellan 10-15% i riksdagsvalet och knappast mindre i det kommunala i GBG.

  • @Folke Tack för påpekandet. Det brukar vara upprop vid 16.30 men jag hade inte fått föredragningslistan när jag skrev detta 😉

  • Frågan är varför någon skulle ta en SvekDemokrat i hand över huvud taget.

    Men jag misstänker att Moderaterna håller på med det vidrigaste falskspelet av alla. Man låtsas vara för en Folkomröstning för att vinna populistiska röster samtidigt som man utser ett par Fallgetter som röstar mot Partilinjen.

    Då slipper man Folkomröstning och framstår som det enda Parti som håller sitt Löfte.

  • Finns det några planer på att stälal upp i Riksdagsvalet 2014 ?

    För oss som inte längre kan tänka oss att rösta på något av de Korrupta Partier finns ju inte något annat alternativ än att avstå från att rösta i Riksdagsvalet eller att rösta blankt.

    Även om inte Vägvalet skulle komma in i Riksdagen så kommer man att kunna se hur många som väljer bort de Korrupta alternativen.

  • Hoppas vägvalet ställer upp i riksdagen. Men det blir svårt att få 4 %.

    Aktivdemokrati är ett extremt parti som fick mindre än 100 röster i förra valet. Det är inte något bra alternativ. De har också många konstiga åsikter.

    En röst på SD skulle ge störst effekt men inte den effekt som man önskar.

  • Det vore bra med en riktig analys av vad CatharinaElmsäter Svärd sagt om trängselskatterna och vilka slutsatser man ska dra. Kommer ett nej-alternativ att vara “saltat” med stora kostnader för Göteborg? Vad händer om hela paketet faller?

  • Det är viktigt att vi får fram ett nej-alternativ som är acceptabelt. Något annat skulle kännas odemokratiskt och att förlora på det sättet kommer det att vara svårt att smälta.

  • I och med att vi får en folkomröstning samtidigt som vi får ett maktskifte så är det väl naturligt att de nya makthavarna får tolka resultatet av omröstningen. De som har makten nu kommer förmodligen att åka ut.

  • just nu pågår n intensiv attack mot de moderater som kan tänkas rösta emot en folkomröstning. GP går här främst med mängder av artiklar som är avsedda att sprida skräck och underkastelse gentemot de politiker som är emit trängselskatten. hur har vägvalet tänkt vinna tillbaka initiativet i media? min erfarenhet är att det kan vända snabbt i slutskedet just när den här typen av påtryckningar utövas. varje timme är viktig, varje bemötande, varje argument.

  • @Anders, har du besökt Aktiv Demokratis hemsida? Partiet står inte för någon åsikt! Detta för att du skall få din röstandel, precis som andra. Jag skulle istället vilja påstå att politikerna inte representerar folket bra. Titta på skillnaden på hur folket tycker och vad politikerna bestämmer på riksdagsrosten.se .

  • De fria och Aktivdemokrati är två extrempartier som man bör ta avstånd från och det är meningslöst att rösta på dem eftersom de kanapast kan få mer än några hundra röster. Jag har för mig att Aktivdemokrati fik 76 röster i förra riksdagsvalet. Jag måste varna för dessa exstremister. Det vore tråkikt om ett seriöst parti som Vägvalet förknippades med dem.

    Jag har kollat upp dessa partier och de har kopplingar till ganska bisarra rörelser.

  • Partiet “De fria” Har startats av Bosse Jonsson är ganska ökänd för sina extrema åsikter. Det är ett helt absurt parti. Jag tror knappast de kan få några röster.

    Jag kommer inte ihåg vilka som står bakom Aktivdemokrati men det är en liknande grupp.

    Det fins ytterligare några små knäppa nystartade partier men jag tror inte något av dem kan få myvcket mer än några 100 röster.

  • Det är lite tråkigt att jag har en namne med lite konstiga ideer. Då kan jag ju fått dåligt rykte. Jag kanske ska byta nick till Anders Andersson. Det är lite mera unikt.

  • Var kan man hitta Vägvalets partiprogram? Gjorde en snabb koll på hemsidan men lyckades inte hitta det. Posta gärna en länk.

  • @Aktivdemokrat Det är meningslöst att rösta på småpartier som inte har någon chans att få någon makt. Det blir bortkastade röster. De som grundat aktivdemokrati gömmer sig och det är svårt att se vilka som ligger bakom. Det är tydliga varningsklockor.

  • slaget har börjat och var finns vägvalet? Varför harni gömt er? Ni måste finnas synliga på nätet bättre! Gp o andra nissar kablar nu ut sina skrämmas argument . Skärpning. In på kommentarsidorna. Replikera här. Se till att få era experter exponerade i tv.

  • Vill man påverka så kan man lokalt rösta på Vägvalet eller SD. På riksdagsnivå är det SD som gäller, vill man inte rösta på dem av andra skäl så är det bara att låta bli.

    Att börja babbla om obskyra micropartier är inte seriöst.

  • Mörjos du är bara tramsig och gör bort dig skälv när du i sann pk-vänsteranda kallar typ 10-15 % av befolkningen för “Nazist”. Det går inte att bemöta rent svammel.

    Jag påpekar bara hur det politiska läget ligger, det finns ett riksdagsparti som dessutom har stark medvind som är emot. Vill man inte rösta på dem så finns det inget annat alternativ i rikspolitiken. Lokalt kan man rösta på Vägvalet eller SD.

    Så ser läget ut i dag, det är fakta inte åsikter, sedan är det upp till var och en att bestämma vad man kan tänkas rösta på i olika val.

    Jag tycker bara det blir löjligt när micropartier försöker kapa Vägvalets blogg med deviser att de minsann finns i rikspolitiken.

  • Du vet lika väl som jag att SD är bildat av ett antal Nazistiska Organisationer för att skapa en ”Rumsren” fasad, vilket må sägas ha lyckats ganska bra.

    Var du fått 10-15% ifrån vet jag inte de senaste siffrorna jag läste igår visade på drygt 6%, och naturligtvis är inte de flesta av de som röstar på SD övertygade Nazister.

    Majoriten kan över huvud taget ”Aldrig i Livet” tänka sig att rösta på SD och för oss finns i dagsläget inget alternativ annat än att rösta blank eller att inte rösta alls i Riksdalsvalet.

    Vissa kommer säkerligen ändå att rösta på något av de ”Korrupta Partierna” men inte alla.

    Jag röstar hellre på Vägvalet i riksdagsvalet trots att det troligen inte bär in i Riksdagen, därför att då syns det i alla fall vad man anser.

    Och då syns det vad ”Korrupta Partierna” tappar.

    • OK, kan vi lämna diskussionen om SD, vad de står för, var de kommer i från osv? Det finns säkert lika många åsikter om det som det finns betalstationer i Göteborg. 😉 Återgå till sakfrågorna.

  • Håller jag med om. Tycker dock det är relevant att påpeka att det faktiskt finns ett riksdagsparti som med stor sannolikhet kommer att landa på mellan 10-15% se till ex AB i dag som är emot.

    http://www.unitedminds.se/sites/unitedminds.se/files/attachment/UnitedMinds_Aftonbladet%20V%C3%A4ljarbarometer%20rapport%20maj%202013.pdf

    Personligen tycker jag det är en lokal valfråga, att rösta på såpass lokala frågor i ett riksdagsval blir kontraproduktivt då en lokal majoritet alltid är en minoritet nationellt.

    Moderaterna har aldrig egentligen varit för utan gått med på detta pga utpressning med tunneln (rätta mig om jag har fel).

  • Ja då återgår vi till sakfrågan.

    Att det saknas alternativ i Riksdalsvalet för oss som inte kan tänka oss att rösta på vare sig de “Korrupta Partierna” eller på SD.

    Jag begär inte att Vägvalet skall ruinera sig på att sprida ut valsedlar över hela Sverige.

    Men jag röstar hellre på ett utpräglat enfrågeparti (i en fråga som är VIKTIG för mig) än att rösta Blankt eller att avstå från att rösta.

    Skulle dessutom vara roligt om man fick fler röster än Fientligt Initiativ.

  • Nu gäller “sakfrågan” folkomröstning eller ej, det blir svårt för politikerna att krångla sig ur ett nej. De måste helt enkelt plocka bort vansinneslänken från paketet om det blir ett nej i en sådan omröstning. Sedan kan jag personligen tycka att alla kranskommuner borde få vara med och rösta med.

  • Folkomröstning är den yttersta formen av demokrati, att neka en folkomröstning visar att man saknar demokratiska värderingar.

    Representativ demokrati är ett trubbigt instrument som bara delvis återspeglar folkviljan. Om de representanter som sitter inte klarar av att acceptera förekomsten av en folkomröstning bör de lämna sina platser till de som är bättre lämpade.

  • Då återstår frågan “NÄR”.

    Svekdemokraternas ledare har sagt att om det blir en folkomröstning så blir densamtidigt som nästa val.

    Vilket gör att det är rejält kört.

    Vilka möjligheter finns att få till den före valet så att väljarna i Riksdags/kommunval kan ta ställning till politikernas handlande när de skall rösta ?

  • Håkan: Jag skulle kalla dokumentet Budget. Det står ju till och med på framsidan av dokumentet.

    Jag undrade alltså om ni hade något partiprogram som antagits av en kongress eller medlemsmöte? Partiernas budget kan ju tas av kommunfullmäktigegruppen, utan partimedlemmarnas direkta påverkan. Det är en ganska viktig skillnad gentemot ett partiprogram. Budgetdokumentet brukar ta sin utgångspunkt i partiprogrammet.

    • Viktor: I vårt alternativa budget för Göteborgs stad står vad Vägvalet vill göra, på vilket väsentligt sätt skiljer det sig, enligt dig, från ett partiprogram? Om vi hade gjort ett särtryck med nytt omslag och skrivit “Partiprogram” utanpå, hade det spelat någon roll? Texterna är godkända på medlemsmöten, så det behöver du inte oroa dig för.

    • Tyvärr är det bara cirka 40 % som röstar i valet till EU-parlamentet. Visst skulle den siffran kunna stiga något lokalt i Göteborg om en folkomröstning anordnades samtidigt, men valdeltagandet skulle ändå inte komma i närheten av den i allmänna val. Ett Nej till trängselskatt i en folkomröstning och lågt valdeltagande banar tyvärr vägen för att Ja-partierna ifrågasätter folkomröstningens legitimitet. Har svårt att se att några månader extra skulle betyda så mycket, det kommer ändå att ta tid att få ett nytt riksdagsbeslut efter ett Nej i en folkomröstning.

  • Anledningen är att man måste se hur “De Korrupta” handlar efter en Folkomröstning så att man kan rösta därefter i det riktiga valet.

    Men det är klart att om det inte går annars så får man väl vänta.

  • Ja, det hade gjort skillnad om ni hade kallat det partiprogram. Ett partiprogram pekar ut ideologisk inriktning, beskriver partiets grundvalar. Det är ett dokument som har antagits av medlemmarna på en kongress (dvs. inte “medlemsmöten” utan kongresser med ombud som äger rum ex. vartannat år, vilket är reglerat i stadgarna). Ett partiprogram gäller tills dess att ett nytt antas. I budgeten framgår vad ni vill göra nästa år. Det har en helt annan status och innehåll i ett partiprogram.

    Du som partisekreterare i ett parti som blivit invalt i fullmäktige i Sveriges näst största kommun borde kanske veta skillnaden mellan en budget och ett partiprogram. Tips på vägen – Socialdemokraternas partiprogram: http://www.socialdemokraterna.se/upload/Arrangemang/Kongress/Kongress_13/Beslut/Ett_program_for_forandring_beslutad_version.pdf
    Socialdemokraternas budget för Göteborg: http://goteborg.se/wps/wcm/connect/39fcdf11-35f9-408c-af94-a20388be3f6f/Budget_2013_S_MP_V_tg.pdf?MOD=AJPERES

    Jag är faktiskt riktigt nyfiken av ert partiprogram, om ni hade haft något. Jag vill veta vilka som är era ideologiska grundvalar t.ex. Det står några stycken i början av budgetförslaget men de är väldigt innehållslösa.
    Finns det förresten något annat parti som blivit invald i en beslutande församling i Sverige som inte har något partiprogram?
    Har ni stadgar förresten?

    • Viktor: Jag tycker du hänger upp dig på saker som saknar någon reell betydelse för de som är medlemmar i Vägvalet. Som ickemedlem är dina åsikter noterade, men de hade förstås varit mer relevanta om de väckts av medlemmarna, vilket inte gjorts. Vi är ett litet, lokalt parti. Ser ingen avgörande skillnad på det som du kallar kongress och det vi kallar för medlemsmöten/årsmöten. Vi är helt enkelt för små för att hålla kongress (än så länge, men det kommer säkert). Om Vägvalet skulle göra allt på samma sätt som andra partier gör hade vi gjort något fel. Dialogen med medlemmarna är t.ex. ytterst viktig för oss, något jag inte ser att andra partier prioriterar på samma sätt. Självklart har vi stadgar.

      Sedan kan jag tycka att det är något orättvist att peka på Socialdemokraternas partiprogram på nationell nivå, och mena att ett lokalt parti ska producera något liknande. Jag kan ha fel, men betvivlar att andra lokala partier har så mycket mer formulerat av det slaget som du eftersöker.

      Om du nu läst vårt budgetförslag, kan jag ju tycka att det är konstigt att du helt missade vad våra grundvalar består av. Hur kunde du helt undgå beskrivningarna om demokrati, medborgarinflytande/dialog, valfrihet, inte slösa skattemedel m.m.? Men om du letar efter traditionella höger/vänster-beskrivningar hoppas jag dock att du inte hittar alltför många sådana.

  • Viktor:

    Det räcker gott i det här sammanhangen att VARA EMOT VÄGTULLAR.

    Och att vara en en motvikt till de Genomkorrupta Individer som styr Göteborgs Kommun.

    Nu när vi inte längre kan rösta på Svekdemokraterna länge, detsamma gäller säkert även de som rösta på andra partier som svikit på samma sätt.

  • Jag tycker faktiskt att S/V/MP är ärligare än Alliansen i denna frågan. De står för sina åsikter, även om jag tycker att de är horribla och att de dessutom bryter tidigare löften osv.

    Alliansen å sin sida lovar att ta bort tullstationer från paketet “när ekonomin så tillåter”, vilket dels inte kan ske (eftersom då måste antingen beloppen eller trafiken öka kraftigt). Men även om man skulle driva igenom ett borttagande av Älvsborgsbron (högsta prio enligt Ransgård) så innebär detta en omförhandling av VSP som i sak är lika stor som för att ta bort TS.

    Det är oärligt. Det enda ärliga partiet i denna staden är Vägvalet! Sedan behöver man inte hålla med om deras politik, men de kör i alla fall inte med dolda agendor….

  • Hur skall Västlänken kunna lösa att Stockholms tunnelbana har lika många resor som alla andra spårbundna transporter i Sverige (spårvagnar, pendeltåg, fjärrtåg etc)?

    Här finns förklaringen till att Stockholmarna åker mer kollektivt än Göteborgarna.

    Västlänken kommer att kunna transportera ca 10% av kollektivtrafikresenärerna i Göteborg. Dessa utgör idag 25% av de dagliga resorna, vilket gör att även om Västlänken skulle dubbla sin andel så kan den i sig inte höja kollektivresorna med mer än 5%. Dock är denna höjning kopplad till befolkningsökning också, vilket gör att den snarare är någon procent lägre än så…

    Västlänken löser inget reellt problem, särskilt med tanke på att trafikminskningen in till Göteborg var en procent i mars (april-siffrorna håller Trafikverket inne med).

    Trafikminskningen under morgonrusning i April var bara 12%, tyvärr håller Trafikverket även inne med de siffror som förklarar detta….
    …samtidigt kommer det sedan en dryg månad tillbaka inte längre någon dagsstatistik från Transportstyrelsen heller.

    Är det en tillfällighet att siffrorna inte längre presenteras lika offentligt när de börjar bli “dåliga”? Det tror inte jag…

  • Ok, jag ska inte gnälla på er mer. En sista kommentar: fördelen för potentiella väljare med att ha ett partiprogram är att det är ett dokument vars innehåll inte kommer att förändras från ett år till ett annat. Det visar ett partis åsikter i en mängd principiella frågor – frågor som inte får plats i ett budgetdokument som snarare behandlar frågor som ska genomföras under kommande året. Ett partiprogram säger något djupare – exempelvis hur man som princip betraktar vinster i välfärd, valfrihet inom äldreomsorgen, lärarlöner, abort, Sveriges försvar etc. Vissa av dessa frågor har naturligtvis nationell karaktär och är inte relevanta för ett lokalt parti. Men det är väl bara att strunta i dessa då, och berätta om era principiella ställningstaganden i andra frågor. Är det så att ni endast är intresserade av infrastrukturfrågor – men så skriv så i ert partiprogram. Jag brukar ha svårt att välja partier inför valen och därför är det inte ovanligt att jag läser partiprogrammen. De ger en större insikt och förståelse än att jag vet att parti X har röstar si i en fråga och parti Y har röstat så i en annan fråga.

    • Viktor: Jag tycker, tvärtemot vad du antyder, att formuleringarna i vårt budgetförslag ganska tydligt stakar ut en viljeriktning i en mängd frågor – och inte bara infrastrukturfrågor. Precis som du själv skriver är många av de ställningstagande av nationell karaktär och då finns det förstås ingen anledning för Vägvalet att driva dessa frågor.

  • Viktor, lägg istället ner mer tid på att hjälpa de människor som har fått sin vardag förstörd av trängselskatten ,så visar du empati och medmänsklighet.

  • Först så vill jag säga att kungen en gång gav folket makten för att välja och bestämma i Sverige. Vi har valt olika personer i olika partier som pratar för oss och för vår talan. Idag verkar de som om vi medborgare inte räknas med alls om man hör på dagens debatt i vissa partier. Nu är de ju en het potatis Gbg att vi står nu inför valet ja eller nej om folkomröstning ang trängselskatten. Det är viktigt att lyssna på oss göteborgare i vad vi tycker. Att vi får vara med att utveckla detta och hitta andra möjligheter att lösa frågan om vad som skall göras när inte vägtullarna röstas bort. Man behöver inte vara akadem, politiker eller vara högt utbildad i något ämne för att lösa frågorna. Alla har idéer bra som dåliga. Och av alla dessa idéer så finns de kan jag lova bra lösningar som kommunen kan pussla med och få en bra struktur och bra utveckling. Som allting så dyker de upp problem. Problem får inte ses om ett hinder utan en utmaning så som att lösas. Och när man löser ett problem så växer man och blir starkare. Även ett problem som blir till en bra lösning är en enorm framsteg. Och varför låsa sig bara av en sak så som trängselskatten ang västlänkspaketet. Det låter som de är de ultimata svaret och om de blir ett nej så rasar hela paketet. Om man går inför just den slutsatsen i tron att de rasar då är man svag. Det finns alltid en eller flera möjligheter och lösningar. Ge göteborgarna en möjlighet att va med att lösa ev problem. Det är ju faktiskt vi som bor och ska leva här. Politiker sitter bara ett visst antal år och alla bor inte i Göteborg. Så frågan är ju självklar att vi så som jag ska vara med att lösa och planera Göteborg och dess framtid.
    Sen vill jag också belysa i vad Annelie Hultén påstår och säger. Hon pratar om svek, att vissa partimedlemmar vänder kappan efter vinden mm. Om de är nån som svikit någon så är det hon och alla andra som tagit fram de här paketet som är så luddig. Vid valet 2010 så valde vi göteborgare att vi inte ville ha dessa vägtullar och i min uppfattning så va de ett stort nej och att vi inte ska ha några tullar. Men jag anser att dom gått bakom våra ryggar. Ej heller har de berättat i helhet vad västlänkspaketet innebär och har för ingredienser. Dom har bara lagt fram en liten del i detta och bara kallat de för den gröna linjen eller liknande. Jag tycker har lurat oss medborgare och skapat misstro i förtroendet till de folkvalda som mörkat just frågan västlänken och inte lagt korten på bordet. Det är en ganska enkel regel och som vi alla har fått lära oss nämligen att inte ljuga, med ärlighet kommer man längst. Förtroende är lika med att va ärlig och lyhörd.
    Jag är tacksam att de finns vissa politiker som verkligen kan se åt alla håll och inte bara va bångstyrda genom att inte lyssna på folket. Att de finns ett litet hopp att man får säga sitt och göra sin röst hörd. Att lyssna på andra gör att vi växer, få kunskap och utvecklas. Gör man inte de så stannar allt och gå bakåt i tiden. Och de är väl inte de vi strävar efter. Om man bara skita i folket och deras röster så handlar de inte om en demokrati utan vi är på väg in i en diktatur.

  • Rättar meningen till:
    Att vi får vara med att utveckla detta och hitta andra möjligheter att lösa frågan om vad som skall göras när vägtullarna röstas bort.

  • Först – Grattis Vägvalet!

    Följande tweet visar hur mycket våra kommunalpolitiker är ute och cyklar:
    “Folkomröstning om trängselskatt går igenom. Tänk om lika mycket tid och engagemang istället lagts på skola och sjukvård.
    Retweetad av Anna Johansson”

    Just det – tänk om samma effektivitet och hastighet som vid bygget av trängselskattestationerna, bussfilerna och avsmalnandet av gator hade gällt vården, skolan och omsorgen i det Rödgröna Göteborg. Det var slående hur fort och effektivt allt gick jämfört med allt annat i Göteborg. Det är något lurt med hela beslutet, så skönt att det blir omröstning.

    Nu kommer vi dock att utsättas för hela registret av ful propaganda, falsk retorik, hot och löften om vart annat. Men tror ganska många inser att det är dags för en nyordning i Göteborg, även om det kanske svider på kort sikt.

    • Tack Magnus! Men vi hade inte klarat det utan allt stöd från dig och alla goa göteborgare (och västsvenskar)! I övrigt håller jag med dig.

  • Grattis!

    Nu gäller det att se till att inte omröstningen spelas bort med luddiga formuleringar.

    Om det är något som kan skäras bort oavsett trängselskatten så är det Västlänken som ser ut att bli ett monumentalt misstag.

    Om nu S vill kombinera frågan om trängselskatt med Västsvenska Paketet så anser jag att då skall väljarna också få ta ställning till vilka delar de vill ha och vilka som kan tas bort. Väljarna är inte dummare än de som sitter i kommunfullmäktige.

  • Vilken rätt har “De Korrupta” att få Omröstningen att handla om någonting helt annat, tex hela paketet ?

    Namninsamlingen krävde ju en Folkomröstning med frågeställningen Ja eller Nej.

  • tack till vägvalet, till alla oss som skrivit på och alla som lobbat på politikerna!!

    tillsammans har vi fått till en folkomröstning, men det hade inte gått utan er i vägvalet som sitter på insidan och jobbar med frågan hela tiden! extra tack till er alla!

    Låt det nu inte sluta här, snart är det dax att kavla upp ärmarna igen, fast idag njuter vi bara!