DN: Trängselskatten anmäld till KU

Igår rapporterade Dagens Nyheter om den socialdemokratiske riksdagsmannen och tillika ordföranden i Trafikutskottet Anders Ygeman som nu anmäler regeringens hantering av trängselskatteintäkterna i Stockholm till konstitutionsutskottet.

Enligt Ygeman är det omöjligt se var de pengar som betalats in i trängselskatt finns och hur mycket pengar det är.  Det skiljer hundratals miljoner i de olika redovisningarna som lämnats vid olika tillfällen.

Ygeman säger: “Pengarna ligger och skvalpar på finansdepartementet. Riksdagen har bestämt att pengarna ska gå till Stockholmsregionen. Då ska de göra det och det ska gå att kontrollera att de faktiskt gör det.

Anders Ygeman har tidigare ställt samma fråga i en interpellation i Riksdagen den 22:e december i fjol till den moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (som kan läsas i sin helhet här och med ministerns svar här). Elmsäter-Svärd svarade då: “Överskottet från trängselskatten finns i dag på ett räntebärande konto hos Trafikverket“.

Jo, att intäkterna från trängselskatten (minus det sedvanliga stora administrativa svinnet) finns kvar i statligt förvar var kanske inte så oväntat. Men frågan var ju när de kommer till användning för det som de är avsedda till?

Det var för övrigt i samma riksdagsdebatt som Folkpartiets riksdagsman Gunnar Andrén (som företräder Stockholms läns valkrets) påstod att “alla andra stora städer utom huvudstaden” hade en förbifart. Vi utmanar förstås på stående fot Andrén att försöka peka ut var den göteborgska förbifarten är belägen! Ett tips kan vara att ibland ge sig ut i verkligheten utanför den kungliga hufvudstaden.

Vi hoppas förstås att Ygeman kan vända på några fler stenar i KU, men i slutändan blir det tyvärr i praktiken omöjligt att bevisa att intäkterna från trängselskatten i just Stockholm går tillbaka till samma landsända. Pengarna är varken öronmärkta i statsbudgeten eller märkta på mynt och sedlar. Och så länge inte statens totala utgifter för infrastruktur ökas med minst samma summa som trängselskatterna ger, kommer regeringens jonglerande med pengarna till  infrastrukturen i bästa fall medföra att Stockholm (och senare Göteborg) får en större andel av kakan. Vilket obönhörligen leder till att andra delar av Sverige kommer att få mindre. Då kommer de kanske också att få ett “erbjudande” om att införa trängselskatt för att få sina behov uppfyllda? I alla andra branscher utanför politiken är det väl närmast brottsligt att sälja samma pryl flera gånger till olika köpare?

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Hej
    Vägvalets Håkan Andersson kan aldrig ha kört bil i Göteborg – det vet ju vem som helst att kör man t.ex. Oslo-Malmö så är det utanför Göteborg man kör, detsamma gäller om man kommer från Stockholm. Andersson blandar ihop förbifarter med att det är många som använder vägarna, det blir köer.
    Men skillnaden gentemot Stockholm är att den som t.ex. vill köra Uppsala-Nynäshamn passerar cirka 300 meter från Sergels torg på en väg som vissa ställen bara har en fil med 30-km/h-hastighet; väljer man köra om lång omväg kan man fortfarande köra Essingeleden och stå i kö där, genomsnittshastigheten i rusningstid är där 6 km/h.
    Andersson får underkänt vad gäller lokalkännedom, särskilt vad gäller Göteborg.
    Lund fick f.ö. sin förbifart 1955 och utefter hela Västkusten finns det nu ingen stad man behöver köra in i.
    Sedan är jag mot områdesavgifter, däremot inte vägavgifter som gör att man kommer fram snabbare.
    Men vi har nu den principen i Sverige, och det var Göran Persson som drev igenom den 2002 vid regeringssamtalen med v/mp då, att vi skall ha så kallade trängselskatter, som inte annat är än tullar fast det kallas inte så, i stället för vägavgifter.
    Gunnar Andrén
    riksdagsman (fp)
    Stocksund
    vald för Stockholms län men tämligen förtrogen med bland annat Göteborg eftersom jag är uppvuxen utanför Borås och därför sett många matcher på Ullevi, bland annat Göteborgsalliansen-Real Madrid 1959 då både Ferenc Puskas och Alfredo di Stefano spelade i Real Madrid, Gunnar Gren, Agne Simonsson och Rune Börjesson i Göteborgsalliansen
    2011-12-04

    • Hej Gunnar och välkommen till bloggen och debatten här!

      Ska jag ha underkänt i något så är det i så fall angående lokalkännedomen om Stockholm, men den uttalade jag mig inte heller om i blogginlägget. Det verkar som om du anser att jag argumenterat emot att Stockholm skulle få en förbifart, men så är naturligtvis inte fallet.

      Jag kör dagligen bil i Göteborg, bara som information. Jag förstår inte riktigt påståendet att jag skulle blanda “ihop förbifarter med att det är många som använder vägarna, det blir köer.” Det får du gärna förtydliga.

      För mig är en förbifart en trafikled som går en bit utanför staden, precis som de gör i många andra (mindre) städer i Sverige. Så är dock inte fallet vare sig med E20 eller E6 genom Göteborg. Båda passerar via Olskroks- & Tingstadsmotet som är synnerligen centralt beläget. Och precis där är det planerat för trängselskattestationer! Om man hade menat allvar med att trängselskatten i Göteborg är till för miljöns skull och för att minska avgaserna i stan hade man istället byggt en kringled där de som bara ska passera Göteborg slipper åka genom centrala delar av staden. En kringled som då borde vara fri från trängselskatt. Istället har man alltså placerat tullstationerna så att man inte kan komma undan tullarna (utan att åka milslånga omvägar) oavsett om man ska in i Göteborg eller inte. Trängselskattens syfte är och förblir att dra in pengar till pendeltågstunneln Västlänken som enligt Trafikverkets egna utredning har en negativ samhällsnytta.

      Ditt försök att göra trängselskatten till en blockpolitisk käbbelfråga (att Göran Persson drev igenom den) är mindre intressant för oss som drabbas. Vad jag kan se har Folkpartiet i riksdagen och även lokalt i Göteborg stött denna fullt ut. Sveken mot tidigare vallöften, både i Stockholm och Göteborg, har varit lika flagranta och båda de politiska blocken är lika goda kålsupare. Röstade du emot trängselskattebeslutet i Göteborg i riksdagen?

  • @Gunnar Tack för att du pekar ut var förbifarten finns efter att det gått så lång tid efter att vi la detta blogginlägg!

    Att skylla på Göran Persson är väl lite att ta i. Mig veterligen så är Folkpartiet i Göteborg och i Riksdagen för trängselskatten. Det är en stor skillnad mellan vägavgift och trängselskatt. Du får gärna läsa våra remissvar till olika departement om detta.

    https://www.vagvaletgbg.se/yrkande-yttranden-remissvar/remissvar/

    Att vidhålla att Göteborg har en förbifart påvisar mer eller mindre att du befunnit dig ifrån Göteborg en längre tid. Kanske dags att ta sig en sväng ned och kolla hur det egentligen ser ut. Det finns en anledning till att Vägvalet lagt ett förslag på en kringled runt Göteborgs västra sida som kan kompletteras med en östlig sådan på sikt.

    https://www.vagvaletgbg.se/wp-content/uploads/2011/10/Motion-Gota_ringen_goteborgs_nya_ringled.pdf

    Jag väntar med spänning på svaret från Håkan om du röstade emot förslaget om trängselskatt i Göteborg.