Flytta eller byt jobb?

Igår kunde vi läsa i GP om en av Göteborgs bästa skolor, Klarebergsskolans högstadium i Hisings Kärra.

När skolinspektionens granskning blir föremål för massor av negativa artiklar är det förstås också viktigt att lyfta fram positiva exempel. Att visa på att allt inte är nattsvart. Och möjlighet för andra skolor att dra lärdom.

Rektorn Stefan Johansson pekar på att kontinuitet “kan vara bra“. Och i en bisats i artikeln uttalar han dock en oro för trängselskatten.

En eller annan lärare har räknat på vad den kommer att kosta och övervägt möjligheterna att hitta något annat jobb.

För någon månad sedan fick vi ett telefonsamtal från en annan lärare boende åt Partille till och som var orolig för att hennes skola i Gamlestan skulle hamna innanför trängselskattezonen. Den gången kunde vi lugna henne att hon inte behöver leta efter nytt jobb.

Är det verkligen lokala politikers uppgift att styra eller begränsa var folk kan arbeta och bo? Ska en familj tvingas flytta från sitt hem bara för att de annars tvingas betala en extra skatt till en tågtunnel till Haga som de kanske aldrig kommer att nyttja?

Och alla familjer har naturligtvis inte något val. Olika omständigheter som tillgång på bostäder, arbeten, närhet till skolor och dagis m.m. begränsar redan innan det fria valet. Och om den ena föräldern kommer undan trängselskatten genom att flytta ur zonen, kanske den andra i stället då skulle tvingas betala istället. Hur man än vänder och vrider är trängselskatten en synnerligen orättvis skatt på många plan och den tvingar folk att fatta beslut som de annars inte hade velat göra.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7, GP8, GP9, GP10, GP11, GP12, GP13, GP14, GP15

Lägg till en kommentar

  • En del politiker vill styra allt för mycket i varje enskild människas liv dessvärre.

    Frågor som bäst avgörs hemma vid köksbordet skall inte avgöras i “slutna rum” på kursgårdar eller som när det gäller ekonomin i folkets hus på Järntorget !

  • Inte nog med att man kanske behöver flytta. Man kan inte heller påverka i det kommunala valet då man tillhör en annan kommun.
    Detta, trotts att man kör på statliga vägar och ej kommunala.

    Man kan säker hänvisa till att detta avgörs i riksdagsvalet, men enskilda kommunala frågor har svårt att bli stora frågor i ett riksdagsval.
    /Petter

  • Jag anser att en viktig uppgift för politikerna är att underlätta vanliga människors vardag. Saker skall vara så enkla och inuitiva som det bara går, alla skall kunna förstå och använda nödvändiga samhällstjänster utan att lägga onödig tid på det. Vårt samhälle är redan tillräckligt komplext.

    Att finna lösningar som alla vinner på står också högt på listan, sk. win-win. En stor satsning på bilar med nollutsläpp (H2, PEV osv) skulle kännas adekvat när vi nu har både Volvo och Chalmers. På kortare sikt
    skulle ultrarena enegibärare kunna pressa emissionerna i bef bilpark. Givetvis skall detta frammanas med morot snarare än piska, vilket dessutom syftar till att skapa en positiv framåtanda i Gbg. Den sk Göteborgsandan?

    Att bereda väg för initiativ är också viktigt, både enskildas och företags. I slutändan leder detta till fler företag som ger fler jobb. I vilken av alla visioner som skrivits tas detta upp?

    Högs på listan hamnar tveklöst värnande av demokratin, utan den faller hela vårt samhälle.

    Så, hur kvalificerar sig då våra sittande lokala politiker? Står de för något av ovanst? Vad tycker ni?

  • Hej! Vi drog igång ett litet event nu via facebook där vi den 8 december bojkottar vi centrala Göteborg. Vi tar inte bilen till city, vi tar inte spårvagn, tåg eller buss. Vi håller oss helt enkelt därifrån och bojkottar julhandeln lördag den 8 december som en tyst protest för att visa vårt missnöje mot trängselskatten.

    http://www.facebook.com/events/457880030917824/

  • Vill politikerna att vi skall bo i kappsäck? Alla har inte förmånen att jobba i innerstadsbranscher utan är hänvisade till verksamheter som ofta är belägna i industriområden ute i förorterna.

    Jag har en gång i mitt liv flyttat för att bo närmare min arbetsplats. Jag hade inte mer än hunnit flytta innan beskedet kom att verksamheten skulle flyttas till en helt annan förort och den nya bostaden låg då betydligt sämre till än min tidigare bostad. Det gör jag inte om. Många arbeten är idag också kvalificerade och många vill då av naturliga skäl inte kasta bort många års erfarenhet för att få närmare till bostaden. Vi lever inte heller i den tiden då man började som lärling på tex. SKF i Gamlestaden för att arbeta där fram till pension.

  • Ingen är väl tvungen att betala trängselskatt? Om man har max 7 km till jobbet som läraren i Partille kan man väl cykla eller åka kollektivt utan problem? Om man cyklar istället för att åka bil kan man nog dessutom tjäna mer än vad man skulle betala i trängselskatt. Lägg av med snyfthistorierna och tänkt större!

    Stefan Waltersson: Du anger på ditt facebook-evenemang att maxkostnaden per år kan bli 21 600:-. Fel, är under 15 000:-. Läs på! (ledtråd: vissa dagar är gratis)

    • Joachim: Det du spekulerar om, dvs om en viss person med ett visst avstånd till jobbet kan “cykla eller åka kollektivt utan problem”, har varken du eller jag någon aning om. Jag överlämnar med varm hand till personen själv att få avgöra det. Och det förstås inte frågan om någon snyfthistoria utan ett fall från verkligheten.

  • Jodå, våra vänsterpartier vill verkligen bestämma vart vi skall bo:
    http://blog.zaramis.se/2012/10/19/samre-kollektivtrafik-for-manga-med-trangselavgiften/#dsq-form-area-699682878

    Även här anar man att folk inte tittar på helheten. Det finns poänger med att bo i en stad, men att stadsbor pga kollektivtrafik skulle vara miljövänligare, det kan man verkligen ifrågasätta…

    Det viktigaste för att få mig och andra inpendlare, men även Göteborgare, att lämna bilen någonstans på vägen till jobbet, det är att det finns en snabb och effektiv trafik till arbetsplatsen. Eftersom man i Göteborg misslyckats med detta för många (även stora) arbetsplatser så är också kollektivtrafikandelen mycket mindre än i Stockholm…

  • The Politichians are controlling to much in this Country, the problem in Sweden is you are to American thus you create your own destiny and this is the result without TIHNKING about the future! Second problem is the Swedish need to STAND Up for yourselfes and to write here and there solves NOTHING.. See all the high income people all the leaders here will drive for free when trängselskatt göteborg has been set but now so close at the end not before now peple actually start to do something! I am just a foreign here but I can clealry see the state of this country and where it will take you all!
    Stand-up go on the street show the politichians you mean buisness dont just sit around and write stuff it is a waste of time.. Show the you are serious is the only solutions this will bring nothing and we all knows it wont solve anything else than hurt everybody and they WONT CARE at all.. All the shcools that wil be affected both young and old is to much to bare to just sit around and look… Time has come STANDUP people

  • pacman42

    Trängselskatten i Stockholm omsluter en tät innerstad med hög koncentration av arbetsplatser till vilken andelen kollektivresenärer för arbetspendlingen redan innan trängselskatten infördes var ~80%. Det är en stor skillnad jämfört med hur den slår i Göteborg.

    Perspektivet i Göteborgs politik är idag om man är lite retorisk fokuserat på en akademisk medelklass i Linnestaden som arbetar centralt med flexibla arbetstider och inte är beroende av industrin för sin direkta försörjning.

  • @Jan:
    Håller helt med.

    Det intressantaste är dock att man uppenbarligen inte vill ha några villor heller, bara tätbefolkade lägenheter. Om vänsterpolitikerna öppet skulle berätta hur de tänker så skulle de nog inte få så många röster…

    • Henrik Axelsson: Om du läser det som står i blogginlägget har du uppenbarligen fel. Det var två (av säkert många fler) exempel på folk som överväger att flytta eller byta jobb.
      Och 36:- om dagen i elva månader blir cirka 8 000:- om året (=10 000:- från 2015 när trängselskatten höjs). Det är för många lika med t.ex en semesterresa. För de flesta är det rätt mycket pengar. Kolla mer här: http://www.raknauttrangselskatten.se/

  • Fantastiskt, nu har man kommit fram till att man skall införa zoner hos västtrafik igen:
    http://www.expressen.se/gt/vasttrafik-infor-nytt-biljettsystem—igen/

    Personliga zoner? Knappast! Det blir det andra systemet, dvs det gamla systemet!!!

    Notera att med några mindre skillnader så har vi ju det systemet idag också. En hållplats kostar samma som till andra änden av kommunen i många kommuner, och där det inte är så, så finns zonindelningar ändå, så varför införde man GPSerna alls??? De behövs ju inte för debiteringens skull, utan de infördes enbart för att få resandestatistik (att veta HUR folk reser).

  • Ericsson i Göteborg/Mölndal säger upp 200 personer och flyttar samtidigt all personal från Mölndal till Lindholmen.

    Många av de som arbetar i Mölndal har sökt sig till verksamheten där just för att den ligger “på rätt sida stan”. Detta kommer gissninsvis i praktiken att öka på pendlingen till Hisingen med runt 200 personer om dagen (neddragningarna på Lindholmen inräknade).

    Här har vi ett lysande exempel på att man inte skall flytta efter jobbet eller byta jobb för att få närmare, om man inte vill räkna med att få göra om det strax efteråt…

  • Slutsatsen man kan dra av Ericssons neddragningar är väl snarare att det är extremt viktigt att en stad har MYCKET BRA kollektivtrafik oavsett vart man bor eller arbetar…
    …eller åtminstone att man ar möjlighet att nå sådan trafik via pendelparkeringar eller andra lösningar. Här är det delade ansvaret för kollektivtrafiken mellan kommuner, region och staten ett gigantiskt problem som man uppenbarligen inte klarar av att lösa upp. Olika kommuner sponsrar pensionärer, resande inom egna kommunen osv, istället för att fokusera på vad behövs göras ur ett regionalt perspektiv!!!

    Att i detta läget ta ut trängselskatt handlar alltså inte om att få ned biltrafiken, det handlar om att beskatta befolkningen!!!