Första betalstationen på plats

I fredags var den första betalstationen på plats. Ett pressmeddelande skickades tidigt ut på fredagen av Transportstyrelsen till media. Som ledamot i Trafiknämnden valde jag att åka ut till Almedalsvägen där station 35 byggts mellan kl. 15.45 och 16.30.

Det var en väldigt stillsam tillställning och inga ansvariga politiker fanns närvarande vilket kan förefalla sig konstigt då det ändå är en stor förändring som kommer att påverka Göteborg 25 år framöver. Man skulle kunna förvänta sig mer av sina folkvalda. På plats var däremot Transportstyrelsens och Trafikverkets representanter som svarade på pressens frågor.

Se gärna också filmen från platsen. Var är trängseln?

Skriv på för en folkomröstning och skicka till GT. Låt oss en gång för alla avgöra vad göteborgarna vill i denna fråga i samband med valet!

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Hur dags var detta? Förmodar att det inte var vid rusningstrafik i alla fall för då står det still åt båda håll på motorvägen som syns i bakgrunden.

    • Eva: På eftermiddagen någon gång (Theo vet mer exakt). Poängen är att trängselskatt hade utgått om det varit efter årsskiftet.

  • Eva, motorvägen syns inte på dessa bilder. Bron du ser i bakgrunden är Kallebäcksviadukten. Motorvägen är bakom ryggen på filmaren. För övrigt står trafiken på motorvägen mycket sällan stilla åt bägge hållen samtidigt vid den här platsen.

  • @Anders. Jag åker den här vägen dagligen och det står alltid still i båda riktningarna på eftermiddagen, morgnarna flyter det hyfsat mot Mölndal men står still från Mölndal.

  • @Eva Pressträffen var kl. 16.00 och jag var där mellan 15.45 – 16.30. Filmen är från efter 16.00. Om du kollar bakom på bron så ser du sporadisk trafik över mot S:T Sigfrid. Motorvägen har jag i ryggen och ja, det är rusningstrafik men den står inte still. Den rullar i ca 30-40 km/h. Eventuella stopp kommer längre fram när man närmar sig Ullevi och ned mot Tingstadstunneln. Inget nytt. Med en Marieholmstunnel så kommer det att släppa ännu mer.

    Svara gärna på Håkans fråga.

    Och glöm inte att skriva på för en folkomröstning!

  • Läs gärna “Hansson” på denna länk (http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1038617-effektivare-tagtrafik-med-hisingslanken?articleRenderMode=article_full_discussion) under GP/Debatt.

    Mitt senaste svar i tråden finns nedan (talstrecken -, är mina svar på Hanssons uttalanden raden innan), vilket ganska väl sammanfattar min syn på hela problematiken med politikernas sätt att angripa frågan. Man kan ju lägga ut svaren betydligt mer om man vill….

    De har bestämt sig, så enkelt är det…

    / pacman42

    Citytunneln stor succe
    – Inte om man jämför med vad kalkylerna på antalet resande var i prognoserna.

    Tåg som missar centrala stan glädjer inga pendlare.
    – Varför inte? De som inte skall till centrala stan undviker helst att åka dit om de slipper! Att byta i centrum tar tid!

    Tågen är överfulla idag
    – självklart är de det, det är ju inte tillräckligt frekvent trafik. Frekvensen kan inte höjas färrän VL är klar om nästan 20 år. Vad skall vi göra fram till dess? Köra bil, köa och betala?

  • En annan sak förresten, det känns inte som om det gagnar saken att belysa att det inte är trångt på Almedalsvägen. OM man inte skulle ha en station där, men ändå har stationer på Mölndalsvägen och E6 så skulle det ju bli mycket trångt där stationen ligger. Så denna station är ju för att undvika att skapa de så kallade “smitvägarna”.

    De viktigaste sakerna att angripa i denna frågan för att bli tagen seriöst (om nu det går då politikerna inte är intresserade) är snarare:
    – finns det en ordentlig resandeanalys gjord? Det verkar inte så.
    – VL utökar trafiken på befintliga linjer, den förbättrar inte tillgängligheten dit de linjerna inte når. Räcker detta?
    – VL driver in folk till centrum för att byta linje, är detta verkligen önskvärt?
    – hur får man över folk på kollektivtrafiken? Vad saknar de för att välja den? Det handlar knappast om pengar (för då hade de valt den redan från början).
    – hur påverkar Trängselavgifterna Göteborg samhällsekonomiskt? Innebär ökad restid för folk en samhällsekonomisk vinst eller förlust, är det tillväxthämmande eller ökar tillväxten? Svaret är inte självklart…
    – vad skall vi göra fram till dess att VL är klar? Ingenting? Det verkar vara politikernas inställning…
    – hur påverkar Trängselskatten områden som Backaplan, Bäckebol, Nordstan osv? Måste vi bygga upp nya handelsområden för att täcka upp för de som går under? Vad kostar detta samhället?
    – Finns det en ordentlig analys av trafiksituationen/intäktssituationen om E6/Älvsborgsbron skulle gå fri från trängselskatt? Åtminstone till dess att VL är klar och kan ta över resenärerna…
    – hur planerar man att hantera smitvägarna Norrleden/Tuvevägen, Partille/Björndammen? Trafiken kommer att öka kraftigt där…

    Osv.

    • Pacman42: Jag är medveten om vilka argument som framförs till varför vi ska ha trängselskatt på gator med lite trafik. S.k. smittrafik är ju det vanligaste av dessa. Enligt min åsikt visar detta bara på hur sjukt hela tanken bakom trängselskatten är: Genom att spärra av de stora lederna (där rimligtvis trafiken ska finnas av bl.a. miljöskäl, skulle trafiken därmed istället leta sig in på smågator där det idag inte finns minsta problem med trängsel/avgaser/buller. “Smittrafiken” är därmed en oönskad och sjuk bieffekt av trängselskatten. Smittrafik är därmed i första hand ett argument mot trängselskatt, istället för att det skulle vara ett argument för att tvingas sätta upp fler biltullar. Vad man väljer att göra visar vilken agenda man har.

  • Håkan. Jag håller med om att det är sjukt, men genom att fotografera “smitgatorna” och säga att det inte är trängsel där, eller genom att fotografera centralstationen och säga att det inte är trångt där så blir det sandlådenivå på debatten.

    Gå istället hårt åt sakfrågorna:
    – Exempelvis, hur mycket köer kommer det inte att vara på Tuvevägen och Norrleden när alla som skall till Backaplan, Eriksberg (ligger ju utanför tullarna), Volvos anläggningar i Lundby osv kommer att välja dessa vägar istället för E6?
    – Hur långa köer kommer det inte att bli på Kornhalls färja när folk från Marstrand/Tjuvkil väljer den istället för E6?
    – Hur långa köer blir det inte i Partille/Björndammen (Även Angered/Bergsjön?) när folk Norrifrån tar E45/E20/Björndammen/RV40 till Landvetter på mornarna?
    – Hur påverkas trafiken i centrum av att folk styrs in i centrala stan när de skall handla för att slippa betala dubbla trängselskatter på vägen hem från arbetet? Främst giltigt på Hisingen misstänker jag.
    – Vad händer exempelvis med Bäckebol som handelsområde? Andra områden kommer iofs att gynnas…
    – Gå på politikerna som INTE VILL att biltrafiken skall minska (för då får man inte in pengarna till VL), de vill bara inte att den skall öka.
    – Fråga varför man inte gör snabba spårvägar på centrala Hisingen så att folk där har ett alternativ till bilen?