Fråga kunderna om biljettsystemet

I förrgår skrev Theo Papaioannou en debattartikel i GT med rubriken “Fråga kunderna om det nya biljettsystemet” som Västtrafik ska ta fram. Debattartikeln uppmärksammades även på GP:s ledarsida i gårdagens pappersutgåva.

Theo Papaioannou skriver i GT:

“Den nytillträdda kollektivtrafiknämnden gör helt rätt bedömning när de säger att det nya betalsystemet för Västtrafik är ett misslyckande och att ett nytt bör införas. Men varför tog det flera hundra miljoner att inse detta? Någonstans i kedjan från utveckling till introduktion av systemet skedde ett misslyckande, nämligen bristen på kundnyttan med systemet.”

“Utredningen bör innehålla personer med kunskap att bedöma kravspecifikationen och kundnyttan. Man bör även ha en referensgrupp bestående av olika typer av resenärer.”

“Västtrafik och kollektivtrafiknämnden bör följaktligen bjuda in aktörer som har lång erfarenhet av betalsystem från till exempel bank- och IT-världen för att utforma ett effektivt och användarvänligt system för kollektivtrafiken.”

GP:s ledare skriver:

“Vägvalets partiledare Theo Papaioannou skriver bland annat att den utredning som tillsatts ‘bör innehålla personer med kunskap om att bedöma kravspecifikationen och kundnyttan. Man bör även ha en referensgrupp bestående av olika typer av resenärer’. Papaioannou har rätt. Om inte ytterligare hundratals miljoner skall kastas i sjön är det ytterst viktigt att det denna gång blir rätt.”

Gör om, men gör rätt denna gång!

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar