GP – Brist på busschaufförer – för få utbildas

I dagens pappersutgåva av GP kan man läsa att det är brist på busschaufförer, för få utbildas. Detta påpekade jag redan i ett inlägg den 12 februari då jag varit på ett seminariet om KOLLA-projektet. Då sa Spårvägschefen Lars-Börje Björfjäll

“För att uppnå målet om dubblerad kollektivtrafik krävs busschaufförer som inte finns”.

Björfjäll var väldigt rak i sin argumentation och menade på att det krävs en kulturrevolution där yrket som busschaufför lyfts fram. Vem ska annars köra alla?

När vi debatterade om trängselskatten vid förra kommunfullmäktige påpekade jag detta “banala” problem som alla verkar strunta i.

Emmali Janson (MP) skrev efter det på sin blogg:

“Theo påstår att det inte finns busschaufförer som räcker och att detta gör att vi inte kan satsa på kollektivtrafiken. Därför är han emot trängselskatt?”

Jaha, nu kanske det inte längre bara är ett påstående från min sida. Problemet som Emmali Jansson delar med det övriga etablissemanget är att de duckar för ett problem som är väsentligt för att lyckas och skapa en attraktivitet att åka kollektivt. Men de får gärna fortsätta sin förbudspolitik då den är dömd att misslyckas.

Det kanske är dags att dra åt sig öronen när Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik säger:

“Vi måste utbilda minst dubbelt så många busschaufförer som i dag. Våra entreprenörer har ofta haft svårt att rekrytera chaufförer och har ibland tvingats anställa folk som inte haft rätt kvalifikationer för ett serviceyrke.”

Är det konstigt att vi undrar och reagerar hur K2020 och utökningen av kollektivtrafiken ska lyckas när man under flera år inte lyckats öka den nämnvärt. NU, helt plötsligt, så är trängselskatten och Västlänken frälsaren och då kommer allt att lösa sig. Nej, har man svårt att greppa “banala” problem som att det inte finns busschaufförer, då har jag lite svårt att se hur man ska lösa omställningen till kollektivtrafiken.

Satsa i små portioner och se om det funkar innan man ger sig på mastodontprojekt som ingen vet hur de kommer att sluta.

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Hej Daniel!

    I din iver att påvisa att Vägvalet har fel läser du artikeln lite slarvigt.

    Det står klart och tydligt att man frågat 3 000 västsvenskar (inte göteborgare) vad de tycker om trängselskatten. Alltså är hela regionen representerad i urvalet av personer.

    Är det då så konstigt att andelen missnöjda personer sjunker en aning när människor från exempelvis Skara, Skövde, Falköping & Strömstad finns med i undersökningen? Jag ser det närmast som fullt naturligt.

    Ju längre från Göteborg personen finns, desto större chans att denne inte berörs alls av trängselskatten. Ju längre bort från Gbg man bor, desto mindre är man förmodligen informerad om trängselskatten och hur den drabbar.

  • Nu är det ju dessutom så att i den här undersökningen är 41% EMOT trängselskatten och endast 30% är FÖR, resterande 29% osäkra.

    Så av de som har en bestämd åsikt är nästan 58% EMOT…

  • GPs mätning (där man själv kan rösta) i nämnda artikel visar just nu att 80% tycker att förslage med trängselskatter är DÅLIGT! Det var när jag tittade baserat på över 5500 personer!