GP debatt: Göteborgarna behöver sina bilar

Idag publicerade Göteborgsposten en debattartikel i papperstidningen från Vägvalets Theo Papaioannou och Tom Heyman, som var en replik på Alliansens artikel från förra veckan där de kritiserade de planerade chockhöjningarna av parkeringsavgifterna i Göteborg. De skrev då:

Bilen är många göteborgares viktigaste hjälpmedel för att få ihop vardagen. Med bilen kan man hämta och lämna barnen på dagis eller träningen, handla mat och ta sig till arbetet på ett sätt som är omöjligt med kollektivtrafiken. Inte ens med en kraftigt utbyggd kollektivtrafik kommer bilen helt att kunna ersättas.

Kraftigt höjda parkeringsavgifter och slopade parkeringsförmåner slår hårdast mot dem som har det sämst. Vi tycker inte att det är rimligt att det bara är höginkomsttagare som ska kunna ha råd med bil.

Men precis likadant lät det från de borgerliga partierna i debattartikel från 2006, fast då gällde inte parkeringsavgifter utan deras inställning till trängselskatt. Nu har man återanvänt samma argument, men den här gången klingar de ihåligt. Vägvalet skriver:

Vägvalets inställning i parkeringsfrågan är likadan som när det gäller trängselskatten. Så länge det inte finns några vettiga alternativ bör man tänka till. Förbudspolitik och beslut som inte ger medborgarna några alternativ löser inte problemen och får definitivt inte dessa att förändra sig” och fortsätter: “För den som inte har råd med en ny utgift på 600 kronor i månaden spelar det ingen roll om den kallas parkeringsavgift eller trängselskatt. Det är alltid de med lägst inkomster som drabbas mest.

Alliansens slutknorr är rätt självgod:  “De rödgröna måste tänka om i sin trafikpolitik. Kia Andreasson och Anneli Hulthén kanske klarar vardagslivet utan egen bil, men det gäller långt ifrån alla göteborgare. Det är hög tid för dem att lyssna på göteborgarna.

Vägvalet undrar då förstås “när det också är dags för Alliansen att lyssna på göteborgarna?

Vägvalet svarar: “om Alliansen verkligen menar allvar med att lyssna på göteborgarna kanske de ska bidra till att skynda på och stödja folkomröstningen om trängselskatten. Vägvalets motion ligger färdig för behandling“.

Läs Alliansens debattartikel här.
Och Vägvalets här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar