GP debatt: Skall statens verk bedriva politisk propaganda?

Idag publicerade gp.se en debattartikel signerad Vägvalets Theo Papaioannou och Tom Heyman. Detta är en replik på Trafikverkets debattartikel av Håkan Wennerström och Bo Larsson från 29/12 i fjol där de bland annat skrev:

Förstärkningsalternativet skulle omfatta ännu en tunnel för järnväg mellan Olskroken och Almedal samt minst 10 nya spår på Göteborgs centralstation. De studier som Banverket, nu Trafikverket, har gjort genom åren började med ett helt spektrum av idéer. Efterhand har de olika utredningsskedena skalat bort alternativ och mejslat ut det som bäst lever upp till de mål som har satts upp för en ny anläggning.

Detta bemöts nu med följande: “Tunnelprojektet var en idé från politiker i regionen. Dåvarande Banverket projekterade tre olika alternativ men fann att förlusterna var så stora att projektet inte borde genomföras. På eget initiativ gjorde Banverket även en beräkning av det så kallade Förstärkningsalternativet till en väsentligt lägre kostnad, men detta fick inte utredas vidare eftersom uppdraget från regionen var en central tågtunnel, på samma sätt som i Stockholm och Malmö. Det är inte så att man har ”skalat bort alternativ och mejslat ut alternativ som bäst lever upp till de mål som satts upp”. Målet var en tunnel, några alternativ fick inte redovisas och några andra lösningar har aldrig prövats.

Trafikverket menade vidare att lånefinansiering av infrastrukturbyggen inte var en belastning (vilket Peter Danielsson hade hävdat tidigare här) utan istället var ett sätt att “snabbare få tillgång till de nyttor som följer med Västsvenska paketet

Vägvalet replikerar: “Att upplåning ibland kan ge snabbare utbyggnad är riktigt, men den totala kostnaden blir högre – när räntekostnaden tillkommer. Med ungefär oförändrade anslagsramar blir nettot mindre och färre projekt kan genomföras. För oansvariga politiker är lånefinansiering lockande, det är lite som ‘snabba cash’ i en valrörelse, budgetlagen kan kringgås och notan lämnas till en kommande generation. Men det är dålig hushållning med skattemedel.

Västlänkens skenande kostnader kan därför leda till ekonomiska svårigheter för Göteborgs kommun:
Räntekostnaderna för bygget kommer ganska snart att vara högre än skatteinkomsterna, skulden blir evig – och växande – och slutnotan måste till sist ändå betalas av skattemedel. Om den beräknade kalkylen på 23 miljarder spricker – vilket den redan är på väg att göra – så blir konsekvenserna för Göteborg dramatiska eftersom halva fördyringen och alla räntekostnader skall betalas av staden.

Läs Trafikverkets debattartikel här och Vägvalets här.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7, GP8

Lägg till en kommentar

  • Inför motsvarande AIS system som finns fartyg, på tåg så är alla problem lösta , litar du inte på ett(1) sätt in två(2) så har du redundans.
    “Hur svårt kan det va????”

  • Säger som det är, jag tänker inte ens när det är gratis köra igenom dessa skattekontrollportar i Göteborg, jag kör runt, och blir det då genom bostadsområden så blir det, inte mina problem, kommer dock att köra så att jag sparar tid, vilket då kan tänkas bli över 30 km/h, folk får helt enkelt flytta på sig.
    Göteborg har gjort sitt, så jag tänker då inte stanna allt för länge.

  • Jag läste följande anonyma kommentar i GP:s forum (Hansson)

    “Kommunen har tappat TS-frågan och kan inte ta bort den på egen hand. Trängselskatten blir kvar.”

    Politikerna säger inget om detta vilket kan tolkas som att påståendet är fel.

    Jag antar att ni vet mera om detta och det vore intressant om man kunde få en förklaring.

    Om de har rätt så måste frågan lyftas upp till riksdagen och det blir ju svårare.

  • Trafikverket och dess chefer har säkert “kopplingar och intressen” i att stora prestigeprojekt genomförs! Om inte annat för att kunna visa upp på mässor, konferenser både inom- och utomlands (och framtida arbetsgivare)!

    Skanska byggde ju “Skanskaskrapan” / “läppstiftet” för att visa att det gick att bygga skyskrapor i sankmark, till vilket pris som helst!

  • Självklart har Trafikverket ett egenintresse i att Bygga Västlänken. Roliga och intressanta utmaningar. Organisationen kan växa, vilket öppnar dörrarna för befordringar, studieresor osv. Och detta var bara de anställdas egna personliga intressen…

  • Jag har efter några dagar med TS gjort några reflektioner:
    – TS-skyltarna kommer inte förrän vid sista avfarten innan betalstationen, detta gör att man har i praktiken liten chans att undvika den…
    – Jag blev i fredags utprejad av en buss så att jag tvingades betala TS på den stationen, nu gjorde det inget dåligt jag skulle igenom en annan station senare, men om jag åkte på 18kr extra på detta sättet skulle jag bli redigt förbannad. Kan jag då överklaga beslutet?
    – trafiken har ökat kraftigt på vissa vägar redan innan julledigheterna är slut.
    – trafiken var större än vanligt på helgen på helgen runt Backaplan
    – Jag läste att man redan överväger trafikhinder på Böneredsvägen då trafiken ökat med 50% redan. Intressant, detta visste man ju i förväg. Det är ändå bara boende i området som väljer den vägen…
    – trots TS och många på semester så är det fortfarande köer i centrum och på många andra ställen…

    • JanB: Jag läste tidigare i någon Stockholmstidning om en person som hade sluppit trängselskatten (efter överklagande) pga att han dirigerades in genom en betalstation mot sin vilja när det var ett vägarbete eller om en avfartsväg var avspärrad (minns inte riktigt). Att du skulle få rätt för att någon prejade dig är nog utsiktslöst (om du inte har filmat incidenten).

  • Tror nog det kommer kosta Göteborgsstad en hel del mycket mer i andra utgifter. Dumpar numera allt skräp ut genom rutan när jag kör, inte mina problem längre, varför skall jag lyssna på vad samhället säger när samhället inte lyssnar på oss som bor här. Sosse politikerna åker ut vid nästa val, det är skrivet i stjärnorna. Hoppas fler dumpar sin skit mitt på gatan i Göteborg.

  • Såg förresten en stund sedan en finskregistrerad bil. Klarar systemet av att urskilja dessa? Jo det kan det, man hade stora problem med detta i Stockholm i början. Det sker genom att vi i Sverige använder andra fonter på skyltarna. Men det skall bli intressant att se om alla länder med liknande registreringsskyltar har tillräckligt olika fonter för att kunna särskiljas – om man nu kommer så långt.

    Och för er som planerar att smita från TS, tänk på att köra genom olika stationer varje dag, då de förs statistik på de fordon som de misslyckas med att läsa. Dag, tid, de delar av regskylten som är läsbara osv, allt för att kunna sätta samman mer information. I Stockholm hade polisen en lista med finska skyltar som allt för ofta körde genom trängselstationerna också, då de misstänktes för falskskyltning…

    Detta är verkligen “storebror ser dig”. Polisen kan begära ut dina TS-passager om du misstänks för ett brott som kan ge fängelse. Osv…

  • Utländska skyltar undantas t v men jag har undrat flera gånger vad som händer med de litauiskregistrerade fordon som passerar. Deras skyltar är påfallande lika de svenska. Endast ett vältränat öga kan läsa av deras något fyrkantigare text.

    Har vi någon expert här?

  • hej.
    vad i helvete hände med yttrandefriheten och mänskliga rättigheter?
    hur kan något sådant här införas utan att vi som bor här vill ha det? vi körs ju bara över rakt upp och ner!

  • Naturskyddsföreningen hade en bra debattartikel i GP idag, de hade dock fel om en sak: trängselskatten.

    De anser att den är ett bra första steg, men där tycker inte jag att de tar tillräcklig hänsyn till konsekvenserna. Precis som vanligt från miljödebattörer alltså.

    I övrigt var det en ovanligt nyanserad artikel för att handla om miljöarbete.

  • Borde inte Volvo flytta från Göteborg!?
    Volvo rullar in mångmiljoner till kommunen varje månad i form av skatteintäkter. Varför skall en stad som Göteborg ha den intäkten när staden är så fientlig till deras produkter!? Det handlar inte om trängselskatter etc. Göteborgsregionen borde vara med och påverka och forska så att Volvo kan producera miljö smartare fordon. Men det gör inte Göteborg. Man lägger åtskilliga miljoner på att bygga flaskhalsar så att köer uppstår. Se avspärrningarna mellan olika områden på Hisingen och Kortedala. I Angered sker ljust nu ett historiskt trendbrott!! Göteborg blir först med att bygga bort mötesfri väg till mötesväg! Undrar hur många oskyldiga liv den vägen kommer att skörda när den är klar? (River en motorväg för att bygga en vanlig mötesväg) Undrar då varför det var så viktigt för politikerna här att E45an skulle byggas till motorväg när kommunen själva river motorvägar!?Vad är vitsen? Nej detta är uppgjort mellan olika tjänstemän i kommunen som får mer i plånboken. En granne till mig är politiskt aktiv inom trafikkontoret som får del av alla trafikens ekonomiska fördelar. Mest ökar plånboken om västtrafik ökar sina intäkter. Så vad händer nu! Nu skall biljetpriset höjas och läggas någon eller några hundralappar per månad under trängselskatten! Och vem blir vinnarna? Jo politikerna på trafikkontoret. Deras plånböcker blir större och större ju mer arvode de får från styrelseuppdragen. Snacka om mutskandaler!!