GP debatt: Staten smiter från sitt vägansvar

Idag publicerade gp.se en debattartikel signerad Vägvalets Tom Heyman och Theo Papaioannou som handlar om utredningen om medfinansiering som i korthet innebär att kommuner och regioner tvingas ta ett större ekonomiskt ansvar för infrastruktursatsningar med höjda skatter som följd. De skriver:

Utredningen föreslår att kommuner och regioner skall vara med i planeringen av det statliga vägnätet men att de då också skall medverka till finansieringen. Man ser detta som ett sätt att öka det statliga anslaget och tar det Västsvenska paketet som ett bra exempel på hur det skall gå till.

Men tyvärr finns det förstås baksidor med detta:

Budgetlagen och överskottsmålet begränsar de statliga utgifterna, men detta vill man istället kompensera med ökade kommunala kostnader” och de fortsätter: “I dag ligger den kommunala debiteringen långt över 30 kronor och med alla de nya uppgifter som kommuner och regioner nu förutsätts hantera kommer kommunalskatten inom några år att ligga runt 40 procent. Samtidigt ökar den andel av befolkningen som betalar värnskatt. Marginalskatten kan redan nu uppgå till nästan 60 procent och med ytterligare några kommunala skattehöjningar kommer vi tillbaka till 1970-talets högskattesamhälle – fast denna gång med en moderat finansminister.

För att dölja detta faktum föreslår utredningen – hör och häpna –  att kommunerna ska tillåtas att låna upp pengar för att ha råd. Att en svensk utredning 2011 föreslår ökad belåning – samtidigt som västvärldens ekonomier dignar under skulder som orsakar ekonomiska kriser på löpande band är inget annat än  oansvarigt.

Sverige har slagit in på en helt annan linje än övriga Europa, där liknande finansieringsproblematik möts andra metoder:

EU-reglerna medger en avgiftsfinansiering av nya vägprojekt. Då krävs inga komplicerade svenska särlösningar, utländska bilar får också betala och pengarna går till det aktuella projektet och försvinner bara inte in i statens kassavalv. Vi behöver inte uppfinna hjulet ännu en gång!

Läs hela debattartikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar