GP debatt: Totalsågning av Västsvenska paketet

I dagens GP skriver Peter Danielsson en debattartikel som inte är nådig i sin kritik mot katastrofprojektet Västlänken. Med avstamp i Riksrevisionens förnyade kritik mot Västlänken skriver Danielsson:

Kostnaden för det Västsvenska paketet uppges av Trafikverket vara 34 miljarder kronor men är egentligen 46 miljarder kronor.

Intäkterna fördelar sig enligt följande: trängselskatt 26 mdr, staten 17 mdr, Västra Götalandregionen 1 mdr, Göteborgs stad 1,25 mdr, markexploatering 0,75 mdr. Det ger summan 46 miljarder kronor.

Trängselskatten har kostnader för insamling på 5 miljarder kronor och därutöver går 7 miljarder bort för räntor, totalt 12 miljarder kronor.

Nästan halva trängselskatten på 26 miljarder kronor försvinner alltså till insamlingskostnader och räntor. Det kan vara något att tänka på för de som drabbas av skatten att nästan varannan tusenlapp går upp i rök utan att göra någon nytta. I praktiken byggs inte en enda meter infrastruktur med trängselskatten förrän efter 12 års inkomster. Lägger man därtill att av de 20 miljarder som går till tågtunneln Västlänken, som maximalt ger hälften tillbaka i form av samhällsnyttor, försvinner ytterligare 10 miljarder i förluster.”

Danielsson fortsätter med att uppmärksamma att en bilist som betalar för två passager per arbetsdag under 25  år tvingas lägga en hel årslön efter skatt under perioden. “Hur många politiker som är förespråkare av det Västsvenska paketet är villiga att ge bort en årslön?“, frågar Danielsson lite retoriskt.

En annan viktig aspekt som kommer fram i debattartikeln är hur orättvist den slår mot Göteborgsregionen jämfört med hur Citybanan i Stockholm och Citytunneln i Malmö drabbade invånarna där.  “Göteborgaren betalar i genomsnitt 55 000 kronor per person, Stockholmaren 8 000 kronor och Malmöiten 5 500 kronor per person.

Danielsson avslutar med att fråga varför de lokala och regionala politikerna bara är villiga att skjuta till 7 % av kostnaden för det Västsvenska paket, trots att de ser paketet som en ödesfråga. Han uppmanar också att det är hög tid för de medborgare som värnar om demokrati och samhällsekonomi att skriva på GT:s namninsamling för en folkomröstning om trängselskatten.

Vi kan bara instämma. Det är hög tid för politikerna i övriga partier att sluta blunda för verkligheten, svälja prestigen och acceptera att man fattat ett mindre klokt beslut.

Läs hela debattartikeln här.

Vägvalet har lämnat en interpellation om Riksrevisionens ytterligare kritik. Läs mer här.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3

Lägg till en kommentar

  • Det visar sig mer och mer att Hulten och Andreasson inte har en aning om vad det handlar om. Varken kostnadsmässigt eller miljömässigt. Kan bara se hur bilarna ståt i stan och spyr ut en massa skit väntandes på bussar och spårvagnar som åker fram och tillbaka över korsningar. Problemet som de inte informerat om är alla betalstolpar som står mitt i stan. Det handlar helt enkelt om att beskatta oss Göteborgare mer än andra kommuner. Och dessutom utan att veta vad det skall kosta att bygga något som ingen vet är bra eller dåligt. Jag hoppas verkligen att det kommer att uttrycka sig nästa val. Tyvärr finns det ingen opposition att tala om i denna håla. Vägvalet är trovärdiga, men moderaterna är totalt osynliga. Jag ser dem mer och mer som ett knäsittargäng till Hulten och Andreasson. Det lustiga är att som gammal moderat väljare vet jag knappt vem det är som leder detta parti i Göteborg. Så det kommer att bli ytterst problematiskt att hitta ett vettigt parti nästa val som ser Göteborgarna som sina väljare. De som sitter idag ser endast sig själva som Göteborgare och det funkar inte. Kanske dags att flytta?! Jag vet idag flera som diskuterar i dessa banor. Vilket är rätt tråkigt att höra. Men som man bäddar får man ligga. Och det gäller verkligen Göteborgspolitikerna, som per definition skiter i sina väljare. Synd med sant!!

  • fantastiskt bra artikel. konkreta och tydliga jämförelser som visar vilken galen säck politikerna hoppat i. Att det var illa visste vi innan, men SÅ illa visste jag faktiskt inte. Detta måste vara jättebra siffror att använda inför valet 2014!

    Synd bara att de inte fattar att de tjänar så oerhört mycket mer på att släppa prestigen och lyssna på folket än att krampaktigt hålla fast vid sitt beslut!!

    är väldigt orolig för att trängselskatten snart blir en gyllene kran att vrida på. behövs mer pengar så kommer skatten bara att höjas. enda sättet att slippa eländet är att skrota systemet så fort det går!

  • @fredrik
    Självklart handlar trängselskatten bara om att skapa ett nytt sätt att beskatta medborgarna. Staten (inklusive kommuner och landsting) behöver hela tiden öka sina intäkter, men det är kontraproduktivt att höja existerande beskattningar, så man försöker hitta på nya ställen att dra in skattepengar. Trängselskatten kommer att visa sig vara precis lika tillfällig som omsen (som visserligen gjordes om till moms, för att den var svårare att fuska sig runt).

  • Om staten vill ha nya sätt att beskatta oss invånare, så får de gärna göra det på sätt som inte gör att pengarna tappar så mycket i värde på vägen…

    Höj bensinskatten, höjd kommunal och regionskatt, inför statlig skatt på lönen för alla. Det finns många alternativ…

  • Detta kaos som vi ser nu i trafiken i Göteborg är en följd av Kia Andreassons krig mot bilisterna dvs göteborgs skattebetalare. I en intervju i GP strax före semestern i år varnade Kia för just detta krig. Det pågår för fullt nu och kommer säkert att pågå ända fram till nästa kommunalval. Förhoppningsvis kan en ändrad mandatfördelning få stopp på galenskaperna