GP – Delar av Liseberg måste rivas

Några dagar efter att vår debattartikel publicerats i GP kan man läsa om vilka uppoffringar som måste göras i Göteborg för att bygga Västlänken. Man kan inte borra genom lera utan tunneln måste grävas på plats, liknande det man utförde för Götatunneln. Är dessa omläggningarna inkluderade i den hittills beräknade kostnaden om 20 miljarder? Troligtvis inte.

Anneli Hulthén uttrycker:

“Självklart ska vi se till att det blir så bra som möjligt under perioden. Sedan får man ju också se framåt. Tänk bara att vi får pendeltåg som kör in i stan och äntligen får bort bilarna vid Korsvägen – och förhoppningsvis får dem under jord. Bara det är ju värt mödan”

Vi ser framåt och det vi ser är ett projekt som kommer att spåra ur med skenande kostnader. Sedan start har vi ställt frågorna: Var är alternativen? Varför så bråttom? Var är kalkylerna? Pendeltågen gynnar t.ex. inte Hisingen som ska pendla in till centrum. Var är rättvisan i detta? Igen motsäger sig Hulthén att det är värt mödan att få bort bilarna. Utan bilarna finns ingen trängselskatt.

Läs artikeln här.

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar