GP hamrar in budskapet lite väl många gånger

I dagens GP hamras budskapet in: Det kommer att bli en positiv förändring för alla som vistas i stan.

Fyra gånger (!) får vi i papperstidningen läsa detta citat från en och samma person som bor i Gårda, arbetar vid Feskekörkan och åker kollektiv till jobbet på 15 minuter. Tyvärr är ju få andra lika lyckligt lottade. Paret i artikeln har aldrig haft bil och huruvida de har barn som ska lämnas/hämtas på dagis framgår inte.

Det är naturligtvis inte en tillfällighet att ovanstående citat är det huvudbudskap som journalisten Ulf Nyström medvetet väljer att förmedla.

På ett uppslag i tidningen får vi träffa fyra olika individer eller par. Av de sju personerna som får komma till tals är det bara en (!) som dagligen åker till och från arbetet med bil in och ut genom trängselskattezonen. Han är 73 år och arbetande pensionär och den enda som är odelat kritisk. Budskapet är att han är en dinosaurie som vi egentligen kan bortse från. Dinosurierna har ju sedan länge varit utdöda. Men döm själva om ni tycker urvalet är representativt eller inte.

Sedan får också trafikforskaren Carl Hamilton i Stockholm komma till tals. Enligt han finns det “ofantliga vinster med trängselskatten” och hänvisar till att Stockholmarna numera, tack vare minskad trafik “kan tillbringa mer tid med sina barn, kan jobba längre, kan köra ut flera pizzor, kakla fler badrum eller vad de prioriterar“. Detta påstående gäller alltså de som fortfarande har råd att åka bil i Stockholm. Här i Göteborg har vi dock bara en långsam kollektivtrafik som alternativ. Det hade varit intressant att få Hamiltons åsikt om hur bytet från bil till spårvagn/buss i Göteborg gör att vi kan tillbringa mer tid med våra barn. För de som tvingas göra sig av med bilen blir effekten nästan alltid den motsatta.

Till sist konstaterar vi ånyo att Ulf Nyström i den avslutande faktarutan på sidan nio ännu en gång kallar trängselskatten för trängselavgift, samt att GP:s rubrik är lite provocerande:

Däremot Ja tack till Folkomröstning och val 2014!

Ni som inte redan skickat in era underskrifter till GT:s namninsamling kan göra det genom att skriva ut nedanstående talong och skicka in den till GT

Håkan Andersson
Vägvalet

I Nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4

Lägg till en kommentar

  • Var och en skall få leva det liv de själva valt UTAN att de skall ha synpunkter eller på annat sätt påverka andra människor i deras val av boende, arbete eller “livsstil” så länge denna inte påverkar

    Det intervjuade paret bor centralt i Gårda och arbetar ävenså centralt och kan ta sig dit med den av skattebetalarkollektivet subventionerade kollektivtrafiken.

    De har heller inte några barn

    Kvinnan i paret uttrycker också att:
    “.. Det kommer att bli en positiv förändring för alla som vistas i stan om biltrafiken minskar… Det blir mindre avgaser, färre skadliga partiklar i luften och mindre buller…”

    FAKTA är ju dock att biltrafiken i innerstaden – där de bor och arbetar – enligt Gbg Trafikkontor har MINSKAT sedan 1970 !

    Att inte kunna internalisera och förstå hur andra lever och vilka livsmönster de har etc. så innebär detta INTE att de skall få bestämma över andra!

    Men att kunna vidga det egna snäva perspektivet verkar vara svårt!

  • Rykten säger att bittre Ulf Nyström skall få gå, och inte ersättas eller att en ung pigg och glad frifräsare gör en del av jobbet. Så det är väl ett sätt att skada tidningen. Detta genom att håna en stora delar av dess läsare vars vardag kraftigt försämmras. vad vet jag, fortsättning följer…..

  • Men bussar bullrar ju också och dom släpper avgaser dom med. Spårvagnar väsnas också och släpper ut avgaser (om man inte gått på två-hål-i-väggen-myten). Blir kul med oväsen när bussar dundrar förbi var 3-5 min i inner stan.

  • Typiskt att folk understöder glatt skatter och avgifter de inte personligen behöver betala. gäller även många politiker. Tycker att var och en skall betala för sig, den som vill åka trevligare kollekttrafik mha. västsvenska paketet kan öppna sin egen plånbok istället för att gapa om att den syndande bilisten skall betala pga det dåliga samvete han åtminstone borda ha.

  • GP:s artikel är speglar bara ytterligare vilken orättvis skatt detta är. Visst kanske man kan hitta någon som är positiv till trängselskatten men jag tror inte att det är många som är positiva till detta som inte har möjlighet till tjänstebil, som inte kan ändra sina arbetstider, som behöver hämta/lämna barn på dagis och skolor som ligger långt från hållplatser. Folk som inte har möjlighet att ta motorcykeln till jobbet. Folk som har oturen att bo fel i förhållande till betalstationerna.

    För dem som inte har några andra val än att betala så tror jag att få är positiva. För vissa kommer skatten innebära att nästan en månadslön extra går åt till skatt för att ta sig till arbete, pengar som man kanske inte har. Att jämföra med Stockholm blir inte heller rätt då där finns förbifart samt helt andra möjligheter att resa kollektivt.

    Krossa den orättvisa trängselskatten!

  • Jag är emot trängselskatten, men jag upptäckte att jag går plus på den…

    Jag bor i Kungälvs kommun och kör E6 idag. Det är dock närmare med Kornhalls färja. Därför kan jag inte dra av för omvägen på en dryg mil över Kungälv. Nu kommer (förhoppningsvis) trafiken på E6 minska så pass att jag tjänar ca 10 minuter till på att ta den vägen, samtidigt som man bygger om Gustaf Dahlensgatan till en fil och trafiken skall öka där då Tuvevägen tullfri.

    Enligt dom i Malmö så får man göra avdrag för omvägar om de är huvudleder, och då Gustaf Dahlensgatan inte längre kan betecknas varven genomfartsväg, så får jag alltså göra avdrag för omvägen. Detta är mer värt för mig, än vad trängselskatten kostar efter reseavdrag. Dvs, jag går med vinst på trängselskatten…

  • Jag bor ute på landet i Lilla Edets kommun och skiter egentligen rätt blött i om ni får betala för något så dumt som att ha bil i innerstan, det kan ni faktiskt gott göra. Vi som bor i glesbygd behöver bil på riktigt, det gör inte ni.

    MEN. Jag ställer fan i mig inte upp på att det ska kosta bara för att fara igenom Göteborg norrgående eller södergående. Det är vedervärdigt och girighet på högsta nivå. Det kommer att drabba mig ett flertal gånger. Så länge det kvarstår har ni i mig en fiende till trängselskatten i Göteborg.

    • Nicklas Foresti: Det låter mest som om du accepterar att andra drabbas, men inte att du själv gör det? Tror du inte att andra som drabbas tycker precis som du? Och har de inte samma rätt att vara missnöjda?

  • Varför kunde inte GP ta mitt exempel från då jag arbetade i ett industriområde för ett antal år sedan? Det finns säkert många liknande exempel från idag. Istället för att gå hemifrån till parkeringsplatsen i förorten vid 6 tiden på morgonen var det att traska till spårvagnen kvart i 5 på morgonen under några dagar då bilen var trasig. Men då skulle kanske inte budskapet ligga i linje med det GP vill förmedla ?

  • Nicklas Foresti! De som bor i innerstan och kör omkring där behöver inte betala en enda krona i trängselskatt om de inte kör utanför zonen!
    😉

  • Re Bengt Hansves. Området du talar om där det är “fritt att köra omkring” är nästan lika stort som Auschwitz. Det som saknas är parollen”arbeit macht frei”på betalstationerna( med det kommer), Detta blir tydligast om du har förmåns bil.Då du kan “fritt köra omkring” överallt.

  • Hittar tyvärr inte artikeln från dagens GP om att utsläppen ökar på Tuvevägen och Lillhagsvägen med trängselskatten. Den är i alla fall ytterligare en indikation på att vi kan förvänta oss trafikkaos på centrala Hisingen och runt Backaplan i Januari…

  • Jag har tänkt kompensera för utökade kostnader p.g.a biltullarna genom minskade utgifter främst relaterade till göteborgs företag, dessa har ställt sig positiva till biltullar med västsvenska handelskammaren som deras språkrör i denna fråga, då känns det extra bra att det är så lätt att hitta första slaktoffret, uppsägning av prenumeration kommer att ske och orsak kommer att delges!

  • Och idag hamrar de in budskapet ännu mer när de har Stefan Edman som gästkrönikör på ledarsidan. Det verkar som om Stefan inte har särskilt mycket förståelse för skillnaderna mellan Gbg och Sthlm, trots att han bor i Ljungskile.

    Det vore nog bra om alla dessa debattörer skulle sätta sig in i frågan, så att de kan föra en debatt på saklig grund…
    …Som det är nu så gör de bara bort sig på löpande band.

  • Jag, som så många andra, kommer att få en kostnad på mellan 700-800 kr/månad, för att ta mig till mitt arbete. Eftersom jag inte kan öka min lön med motsvarande summa, har jag börjat dra in på “extra omkostnader”. I dag är det GP som ryker. Kommer att upplysa att det är pga trängselskatten. Numera handlar jag allt som går (mat, kläder, bensin, apoteksvaror etc) utanför Göteborg. Är jag inte “välkommen” kostnadsfritt på vardagar, så ska handlarna inte få mina pengar, vare sig på vardagar eller helger. Money talks. Förhoppningsvis är det fler som kommer markera med sina inköp.