GP: Ingen trängselskatt för utländska fordon i sikte

Idag skriver GP att regeringen inte tänker föreslå någon trängselskatt för utländska lastbilar. Därmed kommer svenska staten fortsätta att utsätta det som finns kvar av den svenska transportnäringen för konkurrens på olika villkor med utländska åkare. Finns det något annat europeiskt land som systematiskt motarbetar sina egna företag?

Precis som Vägvalet hela tiden hävdat faller nu propagandalöftena om att trängselskatten skulle bli mer rättvis när väl utländska förare också blev tvungna att betala, som ett korthus. För i GP:s artikel står också: “Men propositionen innehåller inget av de aviserade förslagen om trängselskatt för utländska fordon.” Efter nästan fyra års löften om detta blev det inte kvar ens en tummetott. Orättvisorna består över valet 2014 och därmed kan Ja-partierna inte använda det argumentet i kommande folkomröstningskampanj.

Socialdemokraterna försöker dock vinna billiga poäng genom riksdagsmannen Lars Johansson, som även tidigare pressat regeringen i denna fråga. Han säger: “Regeringen har inte löst frågan om trängselskatt i Göteborg och Stockholm för utländska åkare och inte skapat en godtagbar lösning för avgifterna på nya vägbroar.

Men den här frågan handlar tyvärr inte så mycket om att vilja eller inte vilja, som Johansson försöker få frågan att handla om. Regeringen har förstås insett att EU-domstolen riskerar knäppa Sverige på näsan om man försöker införa begränsningar i EU:s fria rörlighet. Det vill man inte riskera.

För visst är det en smula genomskinligt att ena stunden, som Socialdemokraterna gjort, rösta för trängselskatten i alla instanser (riksdag/region/kommun) utan att ha klart för sig vad som går och inte går att genomföra, för att i nästa stund lasta regeringen för att det inte går att beskatta utländska lastbilar. Antingen borde (S) hållit tyst och hoppats på att väljarna ska glömma bort deras svek mot den svenska transportnäringen och alla sina anställda, eller så borde Socialdemokraterna insett att det enda sättet att återställa konkurrensneutraliteten i denna fråga och rädda jobb i Sverige är att befria den svenska åkerierna (och därmed även svenska privatbilister) från trängselskatten.

Ett tips till Lars Johansson är därför att han pratar med sin partiordförande om detta och går till val på att stoppa trängselskatten i Sverige.

Läs hela GP-artikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Är det någon som på allvar trott att utländska fordon någonsin skulle få betala trängselskatt med det system Göteborg/Sverige valt?

    Visar bara ännu en gång hur dåligt underbyggda besluten är vad gäller TS och VSP.

  • Undrar fö om man i systemtes kostnader räknar in kostnaden för utredningar (och lönetid för politiker att debattera saken) om problem som uppstår pga TS-systemet, såsom TS för utländska fordon, ev rokad av betalstationer, etc? Sannolikt gömmer man alla kostnader som inte är helt uppenbart direkta. Men man är väldigt mån om att föra fram oklara vinster från TS/VSP (“det finns massa vinster som inte går att sätta en fast prislapp på” har vi ofta fått höra)

  • Förstår inte snacket om fri rörlighet. Nu när till och med tyskarna pratar vägavgifter. Och då främst för utlänningar.

    Tyskarna kommer att gömma sig bakom sin sk. turistskatt. Tycker jag att vi med skall göra. Så kan alla turistande Polacker, Albaner och andra låglöneländer i sina lastbilar betala för sig.

    Eller så gör vi som i den latinska delen av Europa. Bygger stora betalstationer. Där alla får erlägga avgift