GP-TV: FP skyller ifrån sig som alla andra partier

Idag var det Helene Odenljungs (FP) tur att svara på frågor ur valhatten på GP-TV. Hon fick följande fråga från en ensamstående mamma i Hisings Backa:

“Jag är en ensamstående mamma och har snålat ihop till en bil för att hinna jobba och lämna barnen på dagis. Trängselskatten gör att jag inte har råd med bilen längre och tvingas åka buss och spårvagn. Men då får jag ha barnen mycket längre på dagis istället. Hur tycker politikerna att jag ska göra?

Helene Odenljung (FP) svarar att detta är ett exempel på varför de var emot trängselskatten från början. Men nu har man gjort en kompromiss för att få satsningarna till Göteborg. Hon uttrycker en förhoppning om att mamman kan få bättre förutsättningar att åka kollektivt, men om detta har förstås Odenljung ingen aning om. Bor mamman i fråga i Hisings Backa kommer hon sannolikt inte ha någon som helst nytta av 20 miljarderstunneln Västlänken under Göteborg. Odenljungs råd till mamman är alltså att åka kollektiv och vara borta längre från sina barn varje dag, hela året.

Vidare säger Helene Odenljung att regeringen faktiskt har gjort skattesänkningar i form av jobbskatteavdraget, vilket gör att man fått mer pengar i plånboken som man kan göra saker för.

GP:s intervjuare påpekar att bland väljarna verkar frågan om trängselskatt vara en valfråga medan den inte är det för de etablerade partierna. Helene Odenljungs svar på detta är att beslutet är fattat och det var dom rödgröna som bestämt att vi skulle ha trängselskatt och att de pengarna inte skulle gå till nya vägar. Sedan fick man från regeringen ett förslag om att satsa massa pengar på infrastrukturen. Alla ni som följt den här bloggen vet redan att de utlovade storsatsningarna på infrastruktur i Västsverige i praktiken inte innebär en extra krona av statliga medel utöver vad som redan fanns i 10-årsplaneringen. Och redan har Marieholmstunneln försenats i minst 3 år på grund av att det saknas pengar!

Helene Odenljung (FP) säger sig kunna förstå att man är emot just trängselskatt, men tror att de flesta ändå är för att man satsar på vägar, broar, tunnlar, kollektivtrafik och då räcker inte pengarna till allt och trängselskatten är en liten del av finansieringen. Och när det väl är på plats då kan man se vilka effekter dom här satsningarna fick.

Genom att påpeka att regeringen gjort en skattesänkning så medger Helene Odenljung (FP) att detta är inget annat än en skatteväxling. Synd för den ensamstående mamman som under fyra år fick råd med en bil och sedan inte. Att alla partier skyller ifrån sig på regeringen och på varandra är oacceptabelt. Vad är det för vits med lokalpolitik om inte våra representanter kan ta till vara våra lokala intressen? Då kan vi ju lika gärna avskaffa lokalpolitiken och låta staten styra kommunerna. De rödgröna i Göteborg – Anneli Hulthén & Co – skyller på regeringen. Och nu skyller (FP) trängselskatten på de rödgröna. Och Jan Hallberg (M) bloggar på gp.se om att “skapa en utveckling där göteborgarna bjuds in att medverka“. Hur ska det gå till när väljarna inte ens blir tillfrågade om viktiga beslut som skall gälla i 25 år?

Till sist säger Helene Odenljung (FP) att när allt är på plats så kan vi se effekterna. Detta är precis vad Vägvalet vänder sig mot. Satsa i all ära på projekt, men vi måste veta vad de kommer att ge för resultat. Att hoppas får inte vara det som styr dyra projekt.

Läs och se Helene Odenljungs intervju

Vägvalet
Theo Papaioannou
Håkan Andersson

Lägg till en kommentar