GT: Åkerierna vill ha trängselskatt

Idag kan vi läsa i GT om att Sveriges Åkeriföretag är positiva till trängselskatten. Deras regionchef Annika Persson säger till GT:

Vi ställde oss i ett tidigt skede positiva till införandet av trängselskatterna. Det är en klar fördel för våra medlemmar med en bättre framkomlighet. Och det är ju ­kunden som beställer transporten som får betala avgiften.

Det skulle man kunna tolka som om bara lastbilarna kommer fram snabbare så spelar inte kostnaden någon roll. Det är ju ändå någon annan (kunden) som får betala. Tänk vilken praktisk inställning!

Persson kastar dock in brasklappen att åkeriernas positiva inställning mer eller mindre förutsätter att även utländska lastbilar tvingas betala när trängselskatten införs vid årsskiftet. Något som vi vet inte kommer att hända. Hur kan då Persson då fortfarande vara så odelat positiv? För i nästa ögonblick inser hon att “konkurrensen blir sned­vriden om bara svenska åkare tvingas betala.

Det är lite svårt att ta Sveriges Åkeriföretag allvar. Det kanske är dags nu – sex månader innan införandet av trängselskatt i Göteborg – att vakna upp i verkligheten? Man kan inte vara för något om det man villkorar inte kommer att uppfyllas, då borde man ta reson och inta en annan åsikt.

Tony Ekwall på DB Schenker intar samma slappa attityd. De tror tydligen att det räcker att de deklarerar sin åsikt för att den ska slå in. Att det i verkligheten kommer att leda till att svenska åkerier får det ännu svårare än i dag att konkurrera med utländska åkerier, verkar inte bekomma åkeriernas branschorganisationer alls. Har medlemsföretagen verkligen fått rösta om det här?

Läs hela GT-artikeln här.

Läs även tidigare debattartikel här och inlägg om utländska fordon här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Om 60 SEK om dagen skulle spela någon roll för konkuransen , när driften av lastbilen är 60 SEK för 5-10 minuters körning. Framstår som trams.Men det är möjligt att att lura av kunderna på ett högre pris och sedan skylla på trängselskatten.Det är därför de är possitiva.

  • Intressant artikel om att Malmö nu oxå funderar på att införa trängselskatt. En utredning visar dock att mängden pengar som kommer in inte är så stor, bla för att driftskostnaderna är så stora…

    Men en anna sak är oxå intressant och det är att man istället tittar på alternativa finansieringsmöjligheter som tex: avgifter på tung trafik, parkeringsavgifter och en regional bensinskatt har nämnts i diskussionerna. Gjordes NÅGON sådan utredning i Göteborg? Nej,. inte vad jag har sett i alla fall…man bara tog trängselskatt och sedan var alla nöjda…

    Katastrof! Men samtidigt glad att motståndet är så stort nu när folk börjar förstå vad som händer. Politikerna tar dock ingen notis utan förutsätter “motståndet minskar när det väl är infört, snart är alla positiva istället!” yeah, right!

  • @Fredrik Snart är trängselskatt frälsningen till kortare dagisköer, bättre sjukvård m.m. 😉

    “Politikerna tar dock ingen notis utan förutsätter ”motståndet minskar när det väl är infört, snart är alla positiva istället!” yeah, right!”

    Så många gånger som jag sagt detta till dom….

  • nåt som borde debatteras är om inrikestågen vs flyget när trängselskatten går igång.. kommer inte inrikes tågen få problem när vi har en säckstation i trängselzon .. sen om nån börjar mumla om den där västlänken så e nog skadan redan skedd när den e färdig .. tror väl inte heller att dom kan ta alla tåg igenom den där tunneln.. det verkar ju tjatas om att man ska kunna åka med pendeln från alingsås till kungsbacka mest .. kan man ju likagärna ta bilen via rävlanda man åker ju genom 6 taxezoner för guds skull

  • sen kan man ju undra vad som kommer hända med nordstan när handeln på veckorna faller.. samma butiker finns ju i bäckebol sisjön etc.. kommer det stå tomma lokaler där? ser ju inte så bra ut .kommer gäng ta över nordstan ? (dvs det känns otryggt där)… ska vi införa trängselskatt i sisjön mm då när det blir kö in dit ock ?

  • tror nog att åkarna kommer få mindre å köra i trängselzonen .. för det kommer nog vara andra sorters butiker i trängselzonen framgent .. vissa butiker kommer slås ut ju vart det lider .. så dom kommer få trängas med personbilar i sisjön etc .så det så …

  • @Örjan. Hur många av de som handlar i Nordstan kommer med bil? Jag är rätt övertygad om att de allra flesta redan idag tar sig dit kommunalt, inte minst med tanke på de höga p-avgifterna i centrala staden. Med andra ord så tror jag inte ett ögonblick att handeln påverkas negativt.

    • Eva: Tidigare i år gjorde man om parkeringar i centrala stan till att gälla max två timmar. Tydligen beroende på att handlarna hade krävt detta, eftersom de hävdade att det var svårt för folk att hitta lediga p-platser. Åk ner till Kungstorget, Heden eller för all del p-huset i Nordstan. Du kan inte påstå att många av dessa p-platser inte används av folk som är inne i stan och handlar. De som redan befinner sig innanför zonen kommer att fortsätta handla där, medan de som hamnar utanför zonen söker sig till köpcenter utanför.

      Sedan tror jag att de höga p-avgifterna och driver bort bilister från centrum till andra köpcentra. Alla som tvingas ge upp bilen på grund av de höjda p-avgifterna övergår inte till att åka kommunalt, är det inte fråga om jobbpendling kan man åka någon annanstans. Därmed har redan handeln i centrum påverkats negativt av höjda p-avgifter.

  • @Håkan. Jag påstår inte att de som nyttjar p-platserna inte handlar. Det jag påstår är att de allra flesta som handlar i centrum har åkt kollektivt.
    @Theo. Jag tycker inte det är konstigt att p-huset är gratis 18.00 – 21.00. Eftersom nordstan numera har öppet till 20.00 är det väl ett sätt att nå de som inte jobbar på andra ställen i Göteborg och vill handla på kvällen.
    Den kategorin kommer inte att påverkas speciellt mycket då du inte behöver betala trängselskatt efter 18.30.

    • Eva: Är det inte bilisternas ovilja att åka in i centrum när de måste betala trängselskatt vi diskuterar? Och eftersom du medger att de som nyttjar p-platserna också handlar är det väl högst rimligt att anta ett visst antal av dessa kommer att avstå från att åka till centrum för att handla när trängselskatten införs? Då måste väl också handeln i centrum påverkas negativt?

  • @Håkan. Nej, det är inte bilisternas ovilja att åka in i centrum vi diskuterar(från min synpunkt) utan att i vilket utsträckning nordstan drabbas när trängselskatten införs. Jag hävdar fortfarande att den absolut största majoritet som handlar i nordstan på dagtid har åkt kollektivt dit. Örjan tror att fler i stället kommer att åka till Sisjön m.fl. köpcentrum utanför trängselskattezonen. Det borde innebära en högre bensinkostnad i så fall, så det kanske t.o.m. går på ett ut i jämförelse med trängselskatten.

    • Eva: Nordstan ligger ju innanför tullzonen. Att anta att färre utanför tullzonen åker bil dit (eller till andra områden innanför) är högst rimligt. Hur stor andel av de som handlar i Nordstan är bilister har jag ingen aning om, men att det inte skulle märkas om säg 25% av bilisterna åker någon annanstans har jag svårt att tro.

      Det finns 2 700 parkeringsplatser i Nordstans p-hus. Antar att många av de som parkerar där gör det för att handla.

  • Håkan: Nordstan har, enligt deras hemsida, ca 80.000 besökare om dagen, så det är väldigt långt ifrån de 25% som du spekulerar i.
    Jag tror därför inte att trängselskatterna kommer att påverka handeln i nordstan mer än högst marginellt.

    • Eva: Och då glömmer du att dessa p-platser används av långt fler än 2 700 olika personer under en dag. Bilar kommer och går, lämnar plats för nästa osv. I en bil kan det sitta flera som handlar osv. Även de som ställt bilen någon annanstans (Heden t.ex) handlar i Nordstan.
      Du gör som du brukar, du väljer att blunda för de saker som talar emot trängselskatten, dvs ganska många saker, eftersom det passar in i ditt partis sätt att argumentera.

  • Håkan. Var skrev jag att p-huset enbart används av 2.700 personer per dag? Om man anser sig ha råd att betala 60 kronor per timme så tror jag ärligt talat inte att ytterligare max 36 kronor avgör huruvida du tar bilen eller ej.

    • Eva: Nej, det skrev du inte. Men räkna på det då! Säg att det är kanske 10 000 av de 80 000 om dagen som besöker Nordstan som kommer dit med bil (antingen via p-huset eller någon annan parkering). Varför skulle inte ett tapp på 25% av dessa kunder märkas? Klart det gör! Du vill inte att det ska märkas för att det ska passa in i ditt tankesätt.

      Och där kom det gamla slitna argumentet, dvs “har du råd med det så har du också råd med något annat“, vad baserar du det på för källor? Vi landar återigen i det faktum att de som inte har råd, de som idag klarar att ha bil idag på marginalen, inte kommer att ha det nästa år. Säg som det är; du struntar i vilka som drabbas av hårdast av trängselskatten. Det är precis de inkomstgrupper som (S) alltid säger sig värna om.

  • Håkan. “Vi landar återigen i det faktum att de som inte har råd, de som idag klarar att ha bil idag på marginalen, inte kommer att ha det nästa år.” Var ligger smärtgränsen för bensinpriset? Eller för p-avgiften?

    Ju mer insändare och kommentarer jag läser om detta, ju mer övertygad blir jag om att det för de allra flesta handlar om principen, inte om ekonomin.
    Det har jag viss förståelse för eftersom jag själv är ganska principfast.

    • Eva: Spelar det någon större roll om det handlar om principen eller ekonomin? Det är säkert olika för olika människor. Att man tycker själva principen är fel, dvs att man redan betalat nog för vägarna, samt trängselskatten drabbar helt slumpvis, är nog grundläggande. Men beloppets storlek, kanske 8 000 om året, gör det oacceptabelt för många. Hade det rört sig om 100:- i månaden hade man nog inte protesterat så högt, även om det vore lika principiellt fel.

      Vet inte var smärtgränsen går för bensinpriset eller p-avgifterna, det är naturligtvis också olika beroende på vilka inkomster man har. För mig har den sedan länge passerats när det gäller p-avgifter. Parkerar ytterst sällan i stan numera. Handlar hellre på andra ställen.

  • Håkan. Varje gång bensinpriset höjts de senaste åren har frågan om smärtgränsen ställts. Trafikmängden har enligt en del källor minskat ca 5 % de senaste åren, vilket tyder på att de som kör bil inte är speciellt priskänsliga.
    Vi kommer nog inte längre i denna diskussionen just nu, vill avsluta med att jag håller med er om höjden på ny Götaälvbro. Jag förstår inte heller hur höjden kan vara så viktig för Vänertrafiken med tanke på broarna högre upp i Göta Älv.

    • Eva: Ändå är det så att ju dyrare bensin, desto färre bilar/bilister. Höj till 100:-/liter så får du se. Om trafikmängden minskat med 5% är det kanske främst de som inte längre har råd med den dyra bensinen som slutat köra bil? För just de 5% var det kanske just “priskänsligt”? Nästa höjning drabbar nästa 5% procent som har det sämst ställt osv.

  • @Eva Du glider på dina argument. Nordstan har fri parkering på kvällen för att locka kunder till köpcentrumet. Redan nu lockar köpcentrum till sig företagare och kunder genom genom budskapet att de ligger utanför trängselskatteområdet. Vare sig det är princip eller ekonomi är det klart att många inte förstått syftet med trängselskatten. Inte nog med det så är de övriga partierna väldigt, väldigt dåliga på att förklara det än idag. För övrigt så visar alla undersökningar om vad man tycker om trängselskatt likadana siffror idag som för två år sedan. Projektet är dömt att misslyckas. Frågan är hur länge blocken orkar stå emot.

    Kul att du håller med oss i brofrågan. Tyvärr är beslutet om brohöjden ytterligare ett exempel på hur en värdelös politisk kompromiss går före medborgarens och stadens intressen. Tyvärr ingen större skillnad från trängselskatten.

  • Theo. Glider på mina argument? Förstår inte vad du menar. Det är väl rätt uppenbart att gratis p-platser är avsett som lockbete. Har jag påstått något annat? Jag tror däremot inte, till skillnad från Örjan, att nordstan kommer att tappa speciellt mycket pga trängselskatten. Nog kan du hålla med mig om att övervägande delen åker kollektivt just till nordstan?

    • Eva: Det hade ju varit intressantare om du hade kommenterat mina sifferexempel nedan, istället för att bara upprepa ditt påstående att Nordstan inte kommer att tappa kunder.

  • @Eva Jag kan inte hålla med dig i dina antaganden eftersom jag inte vet underlagen om hur många som åker till Nordstan kollektivt för att handla. Uppenbart är att man är tvungen att locka till sig via gratis parkering för att folk ska komma och handla.

  • Theo. Nu är det ju inte så att alla som är i Nordstan är där för att handla, väldigt många jobbar där också. Om du åker till närliggande hållplatser som Brunnsparken, Drottningtorget, Nils Ericsonsterminalen, Centralen eller Nordstan en morgon mellan ca 07.00 och 09.00 så skulle du se alla hundratals människor som strömmar in i Nordstan efter att ha åkt kollektivt. Visst finns det en del som står i p-huset eller vid operan också men de är väldigt få i jämförelse med de som tagit sig dit kollektivt, promenerat eller cyklat.
    Mellan ca 16.00 och 18.00 ser du motsvarande när alla skall hem.Just detta tror jag är anledningen till erbjudandet om gratis p-plats. De som dagligen befinner sig i Nordstan har åkt hem, expressbussar har slutat gå, de som vill handla på kvällen har större behov att lätt kunna parkera.

    • Eva: Jag förstår inte vad du försöker bevisa? Att alla 2 700 p-platser i Nordstans p-hus används av folk som gör allt annat än handlar?
      Jag skulle kunna resonera på samma sätt som du genom att säga att om alla som kommer via spårvagnslinje 3 till Brunnsparken slutade handla i Nordstan skulle det inte heller märkas speciellt mycket för handlarna där, men till vilken nytta? Stryp tillgången till centrum för alla bilister och försäljningen där minskar. Hur kan det ens vara ett påstående värt att ifrågasätta?

      Och köerna ut ur p-huset kan vara nog så långa under eftermiddagarna.

  • Håkan. “sen kan man ju undra vad som kommer hända med nordstan när handeln på veckorna faller.. samma butiker finns ju i bäckebol sisjön etc.. kommer det stå tomma lokaler där”
    Det var det här inlägget som Örjan skrev som jag argumenterat ifrån. Ibland får jag intrycket när jag läser era inlägg att ni inte tror att det finns folk som åker kollektivt. Det är detta som mina inlägg handlat om. Jag tror inte att vi kommer längre i denna diskussion just nu.

    • Eva: Som du korrekt citerar skrev Örjan “vad som kommer hända med nordstan när handeln på veckorna faller“. Jag har nu med olika exempel försökt visa att det finns relevans i ett sådant påstående. Det enda du kommit fram till är att av de som handlar i Nordstan är majoriteten kollektivresenärer, också ett föga överraskande påstående. Ja, de är i majoritet, men stryper man bilismen i centrum påverkar det handeln negativt. OK?

  • @Eva Att kollektivtrafikresenärer strömmar igenom Nordstan är väl inte så konstigt när knutpunkten ligger där? Men jag håller med dig att vi kommer ingenstans längre i diskussionen, något vi faktiskt aldrig tyvärr gör med dig. Och vi tror inte att ingen åker kollektivt, det är ju något du tolkar. Självklart finns det de som gör så. Men du har följt oss så länge nu att du vet vad vi vänder oss emot.