GT debatt: (C) borde lyssna på dagens väljare istället för att spå om framtiden

I dagens GT finns en debattartikel från Vägvalet som är en replik på Centerpartiets två debattartiklar som publicerats senaste veckorna. I Centerns första debattartikel (signerad Kristina Jonäng och Rickard Nordin) var budskapet till väljarna att kollektivtrafiken måste bli snabbare än bilresan samt att folk inte ska stirra sig blinda på att betalstationernas placering skapar orättvisor. Vägvalet replikerar:

Enligt C ska buss bli snabbare än bil, trots att trängselskatten skapar mer plats för kvarvarande bilister att åka fortare. Hur ska det gå till?” och fortsätter: “Centern uppmanar människor att blunda för de orättvisor som placeringen av enskilda betalstationer skapar. Att man genom ren otur får betala kanske 8000 kronor mer i skatt per år tycker C inte är något att hänga upp sig på. I stället ska man glädja sig åt att någon annan slipper betala.

Centerns andra debattartikel (av samme Nordin och Magnus Andersson, båda från Centerns ungdomsförbund CUF) inleds av samma tongång som ovanstående Kristina Jonäng framfört tidigare: Att man ska sluta gnälla om trängselskatten. Om morgondagens centerpolitiker får som de vill är det alltså politikerna som ska säga till väljarna vad de ska tycka. I Vägvalets verklighet bör det vara tvärtom!

Och debattörerna menar på fullt allvar att det är helt okej att köra över en folklig opinion (när det passar Centerns åsikt, får man förmoda) eftersom denna opinion tids nog kommer att ändra sig och fram tar det haltande exemplet med trängselskatten i Stockholm. Vägvalet svarar: “Nordin borde lyssna på vad folk tycker idag, i stället för att påstå sig ha övernaturliga krafter att spå framtiden.” Och vad ska Rickard Nordin göra om han har fel om att opinionen kommer att svänga? Äta upp sin hatt? Det vore ju kul att se honom försöka, men det hjälper ju inte de som drabbas av trängselskatten ett enda jota.

I Stockholm (som faktiskt fick folkomrösta i frågan!) röstade en kraftig majoritet (cirka 70%) emot i samtliga kranskommuner, medan en mycket knapp majoritet röstade för trängselskatt i Stockholms stad. Enligt Nordin & Andersson ska alltså en senare opinionsundersökning väga tyngre än resultatet i kommunala folkomröstningar! Återigen, när det passar (C) väljer man och vrakar bland de undersökningar som passar deras syften, och väljer att ignorera andra – eller helt enkelt förvägra folk en folkomröstning som en gång för alla skulle avgöra frågan. Vi vet alla varför övriga partier inte vill folkomrösta i frågan. Men på söndag 15 maj har du chansen att säga ifrån!

Läs Centerns två debattartiklar här och här.

Läs Vägvalets replik här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Jag vill hemskt gärna rösta på vägvalet men har inte fått hem några valsedlar. Finns valsedlar ute i alla lokaler för förtidsröstning?

    • Om du tänker förtidsrösta ska det nog finnas valsedlar på alla ställen vid det här laget. OM det ändå saknas, kan du ta en så kallad blank röstsedel (en utan partibeteckning (ska finnas i alla vallokaler)) och skriva Vägvalet på den (skriv inget annat). Fråga någon valförrättare om du är osäker!

      Under söndagen, själva valdagen, kommer vi att placera ut valsedlar i alla vallokaler också. Men vänta gärna med att rösta ett par timmar för att vara säker på att vi hunnit till just din vallokal (vallokalerna öppnar 08.00). Samma regler gäller för övrigt på valdagen om att skriva ett eget partinamn på en blank valsedel.

      (Vi har bara skickat ut valsedlar till hushållen i tio stycken kranskommuner. Vår ekonomi möjliggjorde inte mer, tyvärr)

  • Vägskatt är kanon! Det kommer att bli bättre luft och mindre trafik i stan när alla lata och snåla bilförare stannar hemma. Synd att dem lagt avgifterna så lågt bara..

    • Peter: Om du hade varit lite mer påläst hade du vetat att trängselskatten inte är till för att minska trafiken “i stan”. Hade det varit syftet hade tullzonen dragits runt just stadskärnan. Men eftersom trafiken redan minskat där sedan 1970 hade man då inte fått in speciellt mycket intäkter. Istället gör man en större ring runt stan och fångar effektiv de flesta förbipasserande som aldrig har haft en tanke på att åka inne i stan.
      Att du dessutom karaktäriserar alla bilförare som “lata och snåla” ger tyvärr inte dina argument någon högre seriositet. Vad är du själv? “Generaliserande och dryg”?