GT debatt: Jonäng vill kväva debatten

I dagens GT återfinns en debattartikel från Vägvalets Theo Papaioannou som är en replik på Kristina Jonängs (C) debattartikel som publicerades 14/10 (och som kan läsas i sin helhet här).

Jonäng menade bl.a att hon blivit påhoppad för sin förra debattartikel och att alla andra ska “gilla läget, acceptera gjorda beslut“. Hos Jonäng fanns en tydlig rädsla för att en fortsatt debatt skulle kunna äventyra Västlänkens framtid:

“Om några västsvenska debattörer ägnar sig åt argumentation på temat att Västlänken är värdelös tillräckligt ihärdigt så kanske satsningarna i Västsverige uteblir.”

Kristina Jonäng vill alltså strypa debatten och “hotar” med vad som annars kan ske! Eftersom vi gärna ser att Västlänken aldrig byggs blir vi dock bara sporrade att fortsätta debatten. Vi skriver:

Man kan faktiskt se Jonängs uppenbara rädsla för detta som en uppmaning till alla oss andra som inte ser nyttan med Hagatunneln att fortsätta ifrågasätta.

Jonäng passade också på att flagga för ännu fler dyra, ofinansierade infrastruktursatsningar som tågförbindelser mellan Olso-Göteborg-Köpenhamn. Hon ville “se till att skapa enighet också om nya medel” för detta ändamål. Hur ska denna enighet komma tillstånd? Fler möten bakom stängda dörrar? Och när mötena är avslutade höjs skatten för…? Ja, vem tänker Jonäng & Co tvinga att betala den här gången? Spänningen är olidlig!

Läs hela debattartikeln från Vägvalet här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Hehe, ja hon förefaller ha feber med tanke på hur hon formulerar sig. Hon borde stå upp för tågtunneln. Däremot kan jag förstå hennes irritation över allt flumflum från motdebattörerna. Sanningen är ju faktiskt att alla avtal är skrivna och besluten fattade. Dessutom har nu projekteringen påbörjats…hjulen är så att säga redan i rullning och Jonäng skulle naturligtvis kunna ägna sig åt viktigare saker än att debattera med VV (men hon får gilla läget :))

    Theo får det att låta som att Kurt Larsson kommit på “lingan” före alla andra (att idén så att säga är ny och därmed bör lyftas fram för utredning). Så är inte fallet. Idén är flera år gammal!

    Theo fortsätter: “Eftersom tunneln bara ska trafikeras med pendeltåg är det ett obegripligt påstående.”

    Tyvärr har Theo inte visat något större förståelse för att V-länken så det kanske inte är så konstigt att han inte förstår vad Jonäng menar. Pendel- och regiontåg flyttas från “flaskhalsarna” i Göteborgsområdet tack vare förbättrad kapacitet, som Västlänken.

    Gällande höghastighetståg till Oslo är det naturligtvis en statlig angelägenhet, som kräver politisk uppslutning! Förstår inte VV det?

  • @Daniel Nu är du ju där igen och dumförklarar dina motståndare. Är det flumflum att ifrågasätta ett projekt som är samhällsekonomiskt olönsamt? Det känns väldigt skönt att ENDAST projekteringen har startat så vi kan lägga ned detta projekt i tid. Som jag sagt tidigare lycka till och bygga detta projekt i s.k. politisk oenighet.

    Vad spelar det för roll vem som är först med ett förslag eller inte. Förslaget är åsidosatt och har inte diskuterats på ett demokratiskt sätt.

    Vi har haft dessa diskussionerna innan och jag vet att du anser att Västlänken är frälsaren kosta, kosta vad det vill. Vi däremot tar ett större ansvar och ifrågasätter om vi ska bygga något som har överkapacitet och är 2 -3 gånger så kostsammare.

    Gällande höghastighetståg till Oslo så kanske man ska lösa de lokala problemen först innan man får storhetsvansinne och slösar skattebetalarnas pengar i onödan.

    Vi förstår en hel del men vi håller inte med dig och Jonäng.

    Så igen Daniel eftersom du inte har något att tillföra som vi inte redan vet så stoppar vi denna debatten redan här och nu.

  • Nej, det är inte fel att ifrågasätta ett projekt som i kalkylen inte är samhällsekonomiskt försvarbart. Det är naturligtvis helt rätt. Men jag tror alla är bekanta med er kritik. Jag håller med dig om att många partier kommer få arga väljare kommande år, det är inte lätt att införa trängselskatt + gräva upp korsvägen, Haga och göra stora trafikomläggningar (ärligt talat tror jag många uppfattar det som mer besvärande än att kalkylen inte håller, vad tror du?)

    Theo, det har förekommit diskussioner om slinga, men visst har det inte varit en politisk fråga förrän nu. Nej, jag anser inte V-länken är frälsaren (iaf inte i dess nuvarande dragning, det har jag ju sagt).

    Vad jag vet skulle man spara 3 timmar med en höghastighetsbana mellan Oslo-Gbg…frågan är hur stor marknaden är. Man kan lätt säga att man skapar en marknad mer än förbättrar en befintlig 😉

    Precis, eftersom ni inte har något nytt att tillföra så sluta skriv artiklar i tidningarna om sådant som andra redan vet.

  • @Daniel Om du kanske missat så är vi invalda i Göteborgs kommunfullmäktige och vi fullföljer ansvaret som följer med det och fortsätter att representera våra väljare.

    Du kanske ska sluta läsa våra artiklar istället för vi lär ju inte sluta skriva dom.

    Igen, tack för denna gång!

  • Det är märkligt att 3/4 ska betala 1/4.s snabbare resor. Alltså sydvästra Gbg får resor med spårvagn, buss, tåg osv där det bor mindre mängd folk för att dessa ska få en minut snabbare resor till Sthlm. Medan norra Gbg (Hisingen) och östra Gbg får betala för kalaset utan att få något i gengäld, dvs. snabbare resor till och från jobben med kommunala medel. Spårvagn har lovats till Brunnsbo/Kärra sen 60-talet och till Rannebergen, Bergsjön på 70-talet. Dessa förbindelser finns fortfarande inte. Kärrafolk får fortsätta trängas på “Sillburkar” till bussar.
    Västlänken handlar inte om att göra en tågförbindelse till Oslo utan tåget kommer att gå till Malmö och Sthlm dit politikerna ofta far.
    Beslut kan alltid rivas upp om de påvisar att de inte är bra. Ansvarsfulla politiker gör det! Ansvarsfulla politiker utreder stora förändringar och genomför konsekvensbeskrivningar INNAN de startar upp kostsamma projekt. Vägskattetullarna är bara ett sätt att få in skattepengar och höja politikernas och chefernas löner!
    Det som händer nu är att politikerna har satt igång en massa projekteringar som de inTE har ekonomi för. Det kommer att bli en massflytt från Gbg för folk är rädda för att behöva betala mer i skatt. Kranskommunerna har en lägre skatt.
    Vägvalet, tack för ert engagemang, fortsätt med det, ni behövs som en motvikt mot dåraktiga beslut!

  • Daniel Bergkvist skrev:
    “Precis, eftersom ni inte har något nytt att tillföra så sluta skriv artiklar i tidningarna om sådant som andra redan vet.”

    Du använder samma taktik som Kristina Jonäng, dvs dom som inte håller med dig ska hålla tyst och “gilla läget”. Den taktiken fungerar inte för Jonäng och kommer inte att fungera för dig heller. Jag är faktiskt förvånad och besviken över att en demokratiskt vald person som Jonäng använder sådana argument. Hon, om någon, borde uppskatta den yttrandefrihet vi har i vårt demokratiska samhälle.

  • “Det värsta som finns är aktiv dumhet” Goethe (1749-1832)
    Trängselskatten och västlänken är aktiva dumheter.

  • Hon skrev också att “Västlänken är också ett första steg för att förbättra innerstan i Göteborg…”, är det då också ett första steg för att införa billtullar runt hela västsverige?

  • Vet inte om jämförelsen ens är i närheten men nyligen “beslutade” ju regeringen (där centern faktiskt sitter med) att INTE ge några pengar till de drabbade vanvårdade barnhemsbarnen. Sicken tur att folk då inte följde Jonängs åsikter om hur man bör göra med fattade beslut, eller tyckte hon oxå då att alla skulle “hålla tyst och gilla läget”!?

    Ett tydligt exempel på att det lönar sig att streta emot saker som man uppfattar är felaktigt beslutade!