GT höjer ribban – nu är 50 000 underskrifter målet

Drygt sex veckor innan GT:s namninsamling för en folkomröstning av trängselskatten officiellt tar slut har man nått sitt mål på 45 000 underskrifter från boende i Göteborgs kommun. Det är med råge över de 10 % av de röstberättigades underskrifter som krävs enligt kommunallagen. Lägg därtill 15 000 underskrifter från de i kranskommunerna och siffran blir än mer imponerande. Och i dessa kommuner har säkert många medvetet avstått från att skriva på, eftersom de vet om att deras signatur inte räknas rent formellt. Annars hade de sannolikt varit ännu fler.

Vad vi vet är detta den största namninsamlingen i Sveriges historia. Vägvalet samlade in 28 000 namn 2010 under nio månader och Motormännen samlade inöver 30 000 namn i Stockholm 2003 i samma fråga (2003 och 2010 krävdes bara 5 %)  Hur man än räknar på det är det en imponerande manifestation från göteborgarna. I genomsnitt har det kommit in 2 250 underskrifter per vecka i en jämn ström. Skulle det tempot hålla sig till mitten av februari landar GT på 58 500 underskrifter. Det är ganska långt i från det “misslyckande” som Leif Pagrotsky kallade namninsamlingen när summan låg på 6 000. Sedan dess har Pagrotsky av förståeliga skäl inte uttalat sig i ämnet.

Men istället poppade då Aftonbladets (S) ledarskribent Anders Lindberg upp och konstaterade på Twitter att: “fyra månader är inte snabbt för en kvällstidning, trots allt. Visar tvärtom att frågan saknar engagemang.” Detta alltså trots att namninsamlingen saknar motsvarighet i Sveriges historia! Men tänk om Aftonbladet hade ställt sig på göteborgarnas sida istället för GT. Med en betydligt större upplaga hade genomslaget blivit mångt större. Men det är förstås uteslutet att en tidning med bas i Stockholm skulle besitta den insikt om Göteborg och hur vindarna blåser här. Det visar med all tydlighet Lindbergs ledare från 27/12 där han totalsågade den attitydundersökning som SOM-Institutet nyss publicerade och som visade att 64 % av västsvenskarna var negativt inställda till trängselskatten (bara 24 % var positiva). Istället valde Anders Lindberg att spekulera om – eller snarare önska sig att – “om ett år är siffrorna förmodligen omvända“.

GT:s chefredaktör Frida Boisen skriver nu till göteborgs politiker att det är “Upp till bevis” och hon fortsätter: “I dag är en historisk dag för svensk demokratis historia. Aldrig tidigare har så många medborgare i Sverige skrivit under för ett folkinitiativ. Aldrig tidigare har så många medborgare så starkt talat med en röst. Aldrig tidigare har så många medborgare i en kommun krävt: Vi vill folkomrösta!”

Boisen konstaterar att övriga partiers inställning hittills har varierat från att ducka frågan (Hulthén (S)), till att definitivt inte acceptera kravet på folkomröstning (Miljöpartiet) och svepande formuleringar (resten av partierna). Detta trots att samtliga “riksdagspartier stod bakom när lagen om det förstärkta folkinitiativet antogs.

Vidare åskådliggör Frida Boisen Miljöpartiets hyckleri när det gäller folkomröstningar på ett mycket tydligt sätt: “Miljöpartiet är det parti som hårdast slagits för direktdemokrati och folkomröstningar som ett instrument att kunna komplettera vår representativa demokrati med“, samtidigt som “Miljöpartiet i Göteborg tydligen bara är intresserade av att använda sig av direktdemokrati när det passar deras syften och frågor, inte när besluten i en folkomröstning riskerar att påverka infrastrukturprojekt som partiet kämpat hårt för. Något som ekar falskt åtminstone i mina öron“.

Nu höjer GT ribban och siktar mot 50 000 underskrifter och vi instämmer förstås i slutklämmen att: “Det skulle vara ett hån, att med ett nej till en folkomröstning från kommunfullmäktige säga att vanliga människor inte vet sitt eget bästa. Låt göteborgarna få folkomrösta om trängselskatten i Göteborg.

Håkan Andersson
Vägvalet

P.S. Här kan ni ladda ner GT:s talong och skriva ut den, underteckna och skicka in till GT (adress finns längst ner på sidan). Glöm inte att man måste fylla i hela personnumret (10 siffror).

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4

Lägg till en kommentar