GT: Rekorddyrt att parkera på Heden

Igår rapporterade GT om planerna att chockhöja parkeringsavgifterna på Heden.

Man upphör aldrig att förvånas över hur fiffig man kan vara när det gäller att hitta på nya sätt att pungslå bilisterna på mer och mer pengar. Det verkar inte finnas något slut på idérikedomen.

En av de duktigaste i detta avseende är Miljöchefen på Trafikkontoret Anders Roth. Tanken är nu att det ska bli dyrare per timme ju längre man står parkerad. Till GT säger han:

Vi vill ju att de som pendlar in till staden och långparkerar på Heden ska egentligen sitta i våra kollektivtrafikbussar.”

Ja, vad människorna i Göteborg med omnejd själva vill är ju inte något som Anders Roth intresserar sig för i någon större omfattning. De ska istället uppfostras att åka buss av magister Roth.  Han fortsätter:

Samtidigt vill vi förbättra för cityhandeln. Det här frigör platser för korttidsparkeringar för deras kunder.

Vad spelar det för roll för Anders Roth vad den som parkerar en bil gör under tiden? Spyr bilarna ut avgaser när de står parkerade? Det är tydligen okej att ta bilen till stan, betala trängselskatt för det och dessutom ta ut en hutlös parkeringsavgift om man ska handla? Men Roth vill inte att den som arbetar ska ha samma möjlighet. Detta skapar en atmosfär av att de som arbetar ska till varje pris sättas åt och straffas för detta, medan de som ska konsumera kan få göra detta om de snabbar sig och inte stannar i stan för länge. Vilka tror egentligen Anders Roth det är som betalar hans lön? De som shoppar eller de som arbetar? Och hur många åker in och handlar i stan under dagtid av de som inte redan befinner sig där och arbetar?

Om många åker ofta och korttidshandlar blir det i själva verket mycket mer utsläpp från bilar i stan, än om parkeringarna används till arbetsresor två gånger om dagen. Miljöchef Anders Roths policy kan alltså leda till ökad biltrafik i centrum! Detta visar tydligt att han egentligen inte bryr sig om stadsmiljön i Göteborg speciellt mycket, det handlar som vanligt bara att om dra in så mycket pengar som möjligt.

Och när brydde sig Anders Roth eller någon företrädare för övriga politiska partier senast om hur det går för cityhandeln? Att de nu låtsas göra det är bara en bluff! För inte så länge sedan kostade det fyra kronor i timmen att parkera på Heden (och det var gratis efter klockan 22!), sedan höjdes taxan med 50% till 6 kronor och nu är den enligt GT 66% ännu högre – 10 kronor. Det vore intressant om Anders Roth svarade på hur detta gynnar affärerna i centrum. Svara gärna här direkt i bloggen!

Ordföranden i Trafiknämnden Owe Nilsson (S) är dock inte lika lycklig över förslaget. Han säger:

Låt oss vänta med att titta på vilka avgifter och avvakta de effekter som trängselskatten ger. Vem vet – det kanske blir helt tomt på Heden när den införs 1 januari 2013.

De rödgröna trollade bort förslaget om avgiftshöjning redan i maj i år men ändå väljer Anders Roth att komma tillbaka med nya förslag om att höja parkeringsavgifterna. Vägvalet stod redan då redo att yrka avslag på förslaget. Se yrkandet här. Vidare kan man ju undra hur kommunen ska kompensera inkomstbortfallet om Heden blir tomt?

Läs hela artikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

PS. Notera också den relevanta frågan som ställs i bildtexten till artikeln av en som just erlagt parkeringsavgiften: “Ska vi straffas som jobbar i stan och måste ta med bilen?” Vi hoppas att Anders Roth kan ge ett svar även på den frågan DS.

Lägg till en kommentar

  • Håkan? ho-ho-hallå?
    Vet du vad en parkeringsplats på heden är värd?

    En parkeringsplats mäter ca 15-20 kvm. Enligt Malmö Stad kostar en p-plats ca 700 kr/mån och 3500-4000 kr/mån för garage. Med kostnad menas drift, underhåll, avskrivningar. Till det kan du lägga markpriset och den mark som krävs för att omge varje parkeringsplats (dvs infarter och manövreringsytor).

    Med tanke på hur centralt Heden ligger är marknadspriset högt. Alternativkostnaden är skyhög. Finns det då incitament att ta ut högre avgifter utan att målet i sig är att försvåra för bilen? Ja

    Du behöver inte oroa dig för något inkomstbortfall. Dels för att Heden kommer att vara full även med högre pris, dels för att en helt tom Hedenparkering möjliggör uppförande av fastigheter till miljardbelopp. Det kan kosta i princip vad som helst att parkera på Heden så länge kunden är en shoppinggäst.

    • Daniel Bergqvist: Hallå-å-å-å på dig själv.

      Vet du vad en normalinkomsttagare tjänar?

      Som jag påpekade har redan parkeringsplatserna på Heden höjts med totalt 150% (från 4:- till 10:-) på kort tid. Men du tycker inte det räcker! Vad anser du vore en rimligt pris? 100 kronor i timmen eller vad? Med nuvarande taxa kan en parkeringsplats på Heden dra in maximalt 4 800 kronor per månad! En som parkerar nio timmar om dagen under en arbetsdag, 21 dagar i månaden får betala 1 890:- månad (=20 790:- (för 11 månader) per år!). Lägg därtill att denne kanske måste betala en gång till för att parkera hemma på gatan! Och du vill att den ska höjas ännu mer! När ska du komma ut till oss andra i verkligheten?

      Du visar klart det jag påstått om dina åsikter tidigare, du vill ha bort alla bilar från stan. Varför då inte våga stå för det rakt ut?

  • Jag vill inte ha bort alla bilar från stan – det vore synnerligen korkat att ta bort ett högeffektivt transportmedel? Dessutom kan bilparken både bli säkrare och miljövänligare (tänker framförallt på buller).
    Vad jag vill är att skapa incitament för nybyggnad i innerstaden, förtätning, om du så vill. Högre kostnader för transporter och parkeringar ökar viljan att bo närmare stadskärnan och/eller närmare jobbet (alltså effekter på lång sikt). På kort sikt drabbas naturligtvis de som betalar så som du beskriver.

    Jag tycker man skall betala marknadspris i alla situationer utom kollektivtrafiken, eftersom den har sådana uppenbara samhällsnyttiga effekter i städer samt är något som alla kan utnyttja i varierande grad.
    Om alla stadens parkeringar vore privata skulle p-biljetten kosta där efterfrågan och utbud möts. Vad man då har för inkomst, låg/medel/hög, spelar ingen roll.

    • Daniel Berggvist: Vet du vad en normalinkomsttagare tjänar? Du svarade inte på det.

      Marknadspris låter bra i teorin. Men i verkligheten kontrollerar kommunen tillgången på P-platser och kan göra precis som de vill. Detta är inte att marknaden sätter ett pris! Någon fri marknad vad gäller P-platser existerar inte som du mycket väl borde känna till. Det du förespråkar innebär återigen att du tvingar folk att ändra sig. Det är inte kommunens uppgift att jävlas med folk. Men lycka till med den inställningen.

      Förordar du också marknadshyror?

  • “Vad anser du vore en rimligt pris?”

    Det kanske framgick i mitt inlägg med för att förtydliga: det pris marknaden sätter

  • Vad en normalinkomsttagare tjänar är väl ointressant då jag förespråkar att priset sätts där efterfrågan möter utbud. Men medellönerna för kvinnor är väl ca 19k och 23 för män. Vads om är “normalinkomsttagare” är ett icke definierat begrepp. Eftersom alla inte har bil kanske det är mer korrekt att titta på “medianlönen” av de som kör bil.

    Jag kommunen ger ju bygglov åt parkeringar. Vägvalet som representeras i nämnden kan ju påverka det. Om majoriteten är för att dyr mark tas i anspråk för fler p-platser bör så ske, annars inte. Jag kan inte se tillgång-efterfrågan som ett tvång.

    • Daniel Bergqvist: Du kunde inte svara på en enkel fråga utan att vindla in dig i ett snårigt resonemang. Siffrorna du nämner är dessutom fel. Men min poäng var att folk inte har hur mycket pengar som helst. Ja, detta gäller – hör och häpna – även för de som kör bil! Jag beskrev vad en parkering kostar på Heden. Du vill att den ska kosta ännu mer. Jag tycker det är en himla tur att du inte har något att säga till om det – jävlas med folk är inte speciellt svårt.

      Det du skriver stödjer bara det jag påstod: Det existerar ingen fri marknad med P-platser. Då är det också omöjligt att låta marknaden bestämma priset.

  • “Du kunde inte svara på en enkel fråga utan att vindla in dig i ett snårigt resonemang.”

    Vad vare nu du inte förstod?

    • Daniel Bergqvist: “Vad vare nu du inte förstod?

      Nej, det handlade inte om min förståelse utan om din oförmåga att ge ett enkelt svar på en okomplicerad fråga.

      Jasså, jag tog de från statistiska centralbyråns databas.
      Det kom nya siffror häromveckan, läste dem på TextTv.

      Den enda sanningen är styckpris, eftersom det är det enda belopp som förenar samtliga bilister.
      Struntprat. Vad något kostar per år är en begriplig nivå för de flesta. Varför vill du inte att medborgarna ska få reda på totalkostnaden per år? (OBS! Retorisk fråga, jag vet redan svaret!)

      (Och man kan ställa mer än en fråga per inlägg…)

    • Daniel Bergqvist: “Är det struntprat att hitta en gemensam nämnare? jaha,…
      Det verkar som om du avsiktligt provocerar genom att låtsas missförstå. Jag hoppas du inte försummar din studier och din karriär pga alla dina inlägg?

      Det är struntprat att försöka beskriva trängselskatten med vad den kostar per dag eller per passage. Jämförelser som att “den kostar som en chokladbit eller en tidning” saknar relevans, speciellt om man inte har råd med dessa saker redan idag. Alla sådana försök görs enkom för att försöka bevisa hur “låg” den är per styck. Räkna ut vad den blir per år och de flesta tycker det är alldeles för mycket. Varför vill du inte att folk ska informeras om det?

      Hur mycket tycker du en parkeringsruta på Heden ska dra in per månad (i kronor)?

  • Klart att medborgarna bör få reda på totalkostnaden, men jag tror nog de flesta kan räkna ut det själva baserat på hur mycket de åker.

  • Om en p-plats på Heden skall följa marknadspris bör man räkna med minst 5000-7000 kr/månad. Och då har jag ändå inte tagit hänsyn till att man kan bygga flera lägenheter på höjden. Dock kan ett hus uppföras med garage i källaren för de som bor där. Den kan ingå i hyran/avgiften eller hyras ut till tillfälliga resenärer. Att bygga i underjorden kostar dock ca 300.000kr, vilket medför att priset på lägenheten skiftar uppåt, alternativt att hyran stiger med säg en 500-lapp.

    • Daniel Bergqvist: Så ditt svar på frågan från hon på bilden i artikeln “Ska vi straffas som jobbar i stan och måste ta med bilen?” är “Ja, det ska ni”?

  • Jag tycker inte du ska lägga ord i munnen på folk. Om du tolkar marknadspris som “bestraffning” så är väl svaret ja.

    • Daniel Bergqvist: “Om du tolkar marknadspris som ”bestraffning” så är väl svaret ja
      Det var kvinnan på bilden i artikeln som ansåg detta. Och hon är förstås inte ensam om den åsikten.
      Konstigt att du fortsätter referera till att det skulle existera något slags “marknadspris”, när både du och jag just konstaterat att någon fri marknad för P-platser inte existerar.

  • Min diskussion byggde ju på att man avreglerar parkeringsnormen och låter varje fastighetsägare själva stå för boendeparkering (om de vill) samtidigt som staden prioriterar kortidsparkeringar, alternativt låter företag själva köpa mark och bygga p-hus för pendlare (och tar betalt efter utbud efterfrågan.

    • Daniel Bergqvist: Du lever inte i verkligheten. Hur många med normalinkomster har idag råd att betala 2 000 kronor i månaden bara för att få parkera på Heden under arbetstid? (Lägg därtill övriga kostnader för bilen plus trängselskatt! Detta går inte! Det är bara för dig att inse!) Med din önskan att kanske fördubbla det beloppet är det återigen bara de mycket välbärgade som kan välja detta alternativ. Varför vill du hela tiden hindra folk med vanliga inkomster att åka bil till sina arbeten? Varför tycker du bara att välbärgade ska få göra det? Du är extremt fientligt inställd mot att folk ska kunna ta sig till sina arbeten utan att de blir rånade av kommunen.

  • Håkan, det är ingen mänsklig rättighet att åka bil till jobbet och parkera på Heden. Desto viktigare är det att fler får någonstans att bo, i staden. Om Hedens parkering blir bostäder, finns inget som hindrar exploatören att uppföra garage.
    Syftet med att bygga städer är ju att minska resandet oavsett färdmedel. Fler bostäder i staden kan generera mindre trafik på lång sikt. Det hjälper naturligtvis inte dig eller kvinnan i artikeln på kort sikt, men någon gång måste man börja ändra på inlärda beteenden för att stimulera en ändring. Om man inte vill, kan man rösta på partier som vägvalet för att bromsa en sådan utveckling.

    För mig är inte detta någon rättvisefråga mellan den som är “rik” eller “fattig” och kör bil, utan en fråga mellan bilkollektivet och den växande urbana skaran som värdesätter en bostads central framför en parkeringsöken – för håll med om en sak: är det inte konstigt att det inte finns lägenheter på Heden?

    • Daniel Bergqvist: Återigen tvingas jag konstatera att du står för en ytterst bilfientlig linje. Du vill inte att man ska kunna åka bil till jobbet. Det spelar dig ingen roll hur behoven ser ut, du har några märkliga teorier som motiverar att man helt enkelt kan strunta i dessa människor. Återigen, du vill stoppa alla bilar i centrum för vanligt folk. Jag tycker det är en helt förkastlig ideologisk ståndpunkt.

      Nej, det är inte alls konstigt att det inte finns lägenheter på Heden. Heden används nämligen till andra saker som också behövs, t.ex idrottsutövning. Försök du sätt marknadsmässigt pris på fotbolls- & bandyplanerna på Heden! Välkommen ut i verkligheten.

      Du säger att det inte är en rättvisefråga för dig och det är lätt för dig att sitta där på din höga häst och skita i alla som drabbas. Mera allvarligt är dock att du inte vill att folk ska kunna ta sig till sina arbeten på ett rimligt sätt som inte tar hela dagen för dem och inte kostar halva dagslönen. Vem tror du bekostar din skolgång egentligen? Dina åsikter leder obevekligen till att Göteborg utarmas på både arbetsplatser, affärer och människor. Jag hoppas innerligt att din s.k. karriär aldrig får någon påverkan på vare sig Göteborg eller någon annan stad. Det vore förödande.