Hallbergs “löften” om trängselskatten håller inte

Vägvalet kan idag presentera ytterligare en pusselbit till det praktgräl i media som uppstått mellan Jan Hallberg (M) på ena sidan och regionrådet Kent Johansson (C) samt kommunens expert i utredningen om infrastrukturpaketet och trängselskatten Lars-Bertil Ekman på den andra.

En medlem i Vägvalet skickade ett ebrev till Jan Hallberg och frågade om vad det var som stämde och inte stämde i dennes utspel om trängselskatten, med tanke på att Kent Johansson var rätt kylig till Hallbergs uttalande.

Så här löd brevet:
Igår sa du att betalstationerna på Älvsborgsbron skulle bort för att systemet klarar intäkterna i alla fall. Men nu läser jag detta:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2137980/regionradet-rasar-mot-hallbergs-utspel-om-betalstation.
Var det en lögn/påhitt/kreativitet från din sida?

Svaret från Jan Hallberg lät bara vänta på sig i 24 minuter:

jag har fått “indikationer” från två olika tjänstemän om att intäktsnivån ser ut att ligga över det man först antog. I det läget föreslår jag att vi prövar om stationsläget på Älvsborgsbron kan slopas. Det finns också möjlighet att ha samma avskrivningstid på projekten som Stockholm, nämligen 30 år (vi har 25 år).

Som alla kan läsa av ovanstående brev är det bara ett förslag från Hallbergs sida att man ska pröva om betalstationen på Älvsborgsbron. I GT-artikeln som citeras uttalade sig dock experten i gruppen Lars-Bertil Ekman att Betalstationen på Älvsborgsbron genererar mycket stora intäkter”. Det finns alltså inga som helst garantier att Hallbergs förhoppning om detta någonsin blir verklighet. Samtidigt går nu moderaterna ut med ett nytt flygblad dagar före valet som berättar dels att de “är i grunden motståndare till trängselskatt” och dels “verkar för rimliga trafikavgifter“. De lovar också att inte ta ut “en enda krona mer i avgift än nödvändigt“, något som faller direkt på sin egen orimlighet eftersom minst 35% av trängselskatten försvinner i administration och drift av systemet. Låter dessa nygamla löften trovärdiga?

Moderaterna har målat in sig i ett hörn i trängselskattefrågan. Och det finns bara en utväg för dem och det är att be om ursäkt till alla sin väljare och åter bli motståndare till trängselskatt även i realiteten, inte bara på pappret.

Man kan också notera att Hallberg anser att de som inte ens är födda idag ska tvingas betala för de beslut han är med om att besluta 2010, i och med att trängselskatten nu ska gälla i 30 år istället för planerade 25.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar