Ihåligt försvar gällande Västlänken och paketet

Bo Aronsson, projektledare för Centrala Älvstaden, och Anneli Hulthén (S) fortsätter idag debattera Västsvenska paketet och drar till med diverse ihåliga argument.

Aronsson säger bland annat:

“De senaste veckornas mediebevakning och debatt om Västlänken och trängselskatten har varit förvånande snäv.”

Smaklöst påstående då debatten varit osynlig i 2,5 år. Det om något är snävt!

“Malmö fick sin Västlänk – Citybanan – på plats i december 2010. Det finns knappast en Malmöbo som i dag skulle säga att den inte behövs.”

Det klassiska argumentet är tillbaka: “ALLA har en tunnel då måste vi också ha en“. Att jämföra Malmö och Göteborg blir fel då Göteborg ligger geografiskt där det ligger. Malmös tunnel kostade ca 9 miljarder kronor med en nettonuvärdeskvot på -0,2 medan Västlänken kostar 20 miljarder kr men med en nettonuvärdeskvot på -0,55. Det är helt enkelt skillnad på projekt och projekt. Det borde Aronsson som projektledare inse!

“I Köpenhamn investeras nu cirka 25 miljarder svenska kronor i den andra etappen av metron (tunnelbanan).”

Ja, man investerar i Köpenhamn men Aronsson utelämnade det faktum att man gör detta utan trängselskatt. Där drog man tillbaka ett förslag om trängselskatt efter protester från folk.

“Vänder vi oss i stället norr ut mot Oslo och Akershus så vet alla som någon gång passerat med bil att här gäller ”bompeng”. Bompengen är en del i finansieringen av de investeringar som görs i infrastruktur och kollektivtrafik i Osloregionen.”

Jämförelsen med Norge är också felaktig då bompengen är avsedd för vissa projekt och ska lyftas bort när dessa är klara. I Göteborg blandar vi begreppen trängsel, miljö och medfinansiering och att trängselskatten just är en statlig skatt som inte är öronmärkt. Och pengarna tas från en grupp – bilisterna – och ges till en annan (pendeltågsresenärerna). Detta är inte tillåtet med Norges avgiftssystem.

“Det är lätt att säga att Västlänken är för dyr. Det ännu lättare att säga att vi inte vill ha en trängselskatt. Men genom att ta del av vad som under lång tid pågått i Malmö, Köpenhamn och Oslo så kan vi dra slutsatser om vad som krävs för att vara långsiktigt konkurrenskraftiga. Vi kan också lära av hur invånarna i dessa storstadsregioner sett på den utveckling de varit med om.”

Att jämföra projekt som genomförts utan trängselskatt är som att jämföra äpplen med päron. Malmö byggde en tunnel utan trängselskatt, har ringleder, har Öresundsbron och Köpenhamn på andra sidan vilket bidrar till en naturlig regionsamverkan. I Göteborg ska vi bygga efter förutsättningar som inte finns.

Det är lite svårt att förstå vad Aronsson vill uppnå med sin debattartikel. Är han projektledare eller går han majoritetens ärenden i politiska frågor?

Läs hela debattartikeln här.

Vidare skriver Anneli Hulthén i en egen debattartikel:

“Under tiden har Stockholm och Malmö, som står inför liknande utmaningar när det gäller att klara kommunikationerna med växande resandeströmmar, stigande bensinpriser och tilltagande klimathot, redan byggt sina tågtunnlar.”

Åter igen:  “ALLA har en tunnel då måste vi också ha en“. Västlänken är frälsningen.

“Kalkyler över samhällsekonomisk lönsamhet är ingen exakt vetenskap. Men jag är starkt övertygad om samhällsnyttan i det vi gör.”

Nödbroms! Om kalkylerna är osäkra så bör man ju med en gång återgå till de vetenskapligt bevisade rönen: matematik! Hulthéns lättsamma syn på lönsamhet är fullständigt förbluffande. Hon gissar med andra ord för nästkommande generation att det kommer att bli bra. Hon tror någonting och vi ska lita på henne.

“Samtidigt förstår jag att människor oroar sig för förändringar och ser till vad det betyder direkt i den egna plånboken.”

Gör hon det? Jag föreslår att Hulthén räknar själv vad trängselskatten kommer att kosta en person som tjänar 22 000 kr på räknautträngselskatten.se.

“Att vi inte skulle behöva bättre infrastruktur är ett underligt påstående. Det märker man enkelt om det till exempel blir stopp på Göta älvbron eller i Tingstadstunnen.”

Båda dessa exempel har absolut inget att göra med Västlänken! Göta älvbron skulle ändå bytas ut och Marieholmstunneln har hela tiden legat i den nationella planen.

“Jag tror inte att man vinner respekt som politiker för att man vajar som ett rö för vinden inför varje opinionskuling som drar förbi. Respekt får man om man står för vad man tror på, även om det för stunden blåser lite kallt om öronen.”

Att köra över medborgarna är viktigare än att lyssna på dem. Är det inte bättre att långsiktigt bygga förtroende mellan politiker och väljare än att placera sig själv på en högre nivå och som vi andra ska se upp till och ha respekt för?

Läs hela debattartikeln här.

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7, GP8, GP9, GP10, GP11, GP12

Lägg till en kommentar

  • Så här är det: både sthlm och skåne har under flera år satsat på bättre kollektivtrafik. Gbg har satsat en bråkdel och därmed satsat på att bygga vägar för er lågtaxerande kransare. Ni jobbar väldigt ofta i det som inrymmer gbgs kommun men ni tillför inget till stadens kassa i form av skatt, eftersom ni ofta inte bor i stan.
    Men andra ord, det är dags för er att dra ert strå till stacken! genom villaförortens parasiterande sprawl på gbg så behövs det en förändring, och den förändringen kommer också er till del tro det eller ej. Så sluta med denna populism och inse det vettiga i att satsa på kollektivtrafiken istället!

    • Fredrik: Vad är egentligen populism? Att stå på samma sida som folkopinionen? I så fall är det något som vi inom Vägvalet är stolta att göra.
      Själv bor jag i Gbg och betalar kommunalskatt där, de flesta som är med i Vägvalet bor faktiskt i Göteborg, tvärtemot vad du påstår.
      Resten av dina löjliga beskyllningar ser jag ingen anledning att ens försöka bemöta.

  • Folkopinion säger du, du menar den klicken nej-sägare som hörs i media mest ja?? Vad bra att de flesta bor i gbg, då kommer det finnas utmärkta kollektiva färdmedel för dem, eller så får man betala en liten slant helt enkelt för att ta bilen till jobbet.

    • Fredrik: Nej, med folkopinionen syftade jag på de opinionsundersökningar som Sifo & SOM-institutet gjort. Du kanske vet någon annan?
      Eftersom du inte vet något om de personer som du uttalar dig om, faller dina påståenden om hur de ska resa platt. Du har helt enkelt ingen aning om vad du pratar om.

  • @Fredrik:
    “Lågtaxerande”??? Jag bor i Mölndals kommun och min skattesats är 80 öre lägre per hundralapp. Det är inte anledningen att jag bosatte mig här, utan det var där vi hittade ett vettigt boende när barnen var små.

    Resten av ditt inlägg höll ju så låg nivå att det inte ens är värt att kommentera. Ett utmärkt exempel på vilken nivå skatteförespråkarna ligger intellektuellt.

  • Håkan, bara genom att referera till den borde du inse vad populism är… en EN-frågesundersökning, det känns inte särskilt nyanserat.
    I vissa frågor kan jag tycka att folket inte ska få säga sitt, då de saknar de rätta förkunskaperna att fatta sunda beslut.
    Det är därför vi har tjänstemän som arbetar med att utforma förslag som sedan politiker (i denna fråga med bred majoritet) kan ta sunda beslut om.
    Avslutningsvis, det funkar i Sthlm, varför inte här??

    • Fredrik: Vad är det för fel på opinionsundersökningar? Vilket bättre sätt känner du till att mäta vad folk tycker? Men om du är så säker på din sak är du säkert för att avgöra frågan i en folkomröstning. Då får vi ett riktigt resultat.
      Och vad är det som säger att just du har de rätta förkunskaperna att fatta sunda beslut? Hittills har jag inte sett något bevis alls på det. Du uppvisar en föraktfull attityd mot dina medmänniskor som jag inte ställer upp på.
      Om du är påläst vet du redan argumenten för en folkomröstning och vad det är för skillnad mellan Gbg och Sthlm.

  • Håkan, det är min poäng JAG har inte de rätta förkunskaperna för att fatta såna beslut därför vill jag inte folkomrösta om det, och jag tror inte majoriteten har de kunskaperna heller.
    Om du hänvisar till Essingeleden som den stora skillnaden mellan sthlm och gbg så kommer den avgiftsbeläggas också, vad jag hört i alla fall.
    Tråkigt att du uppfattar mig på det sättet, jag tycker jag är oerhört solidarisk, genom att stödja de satsningar man vill göra på kollektivtrafiken i den här stan. Ville bara väcka lite debatt, no offence.

  • Jag har nyligen gjort en resa ToR Hamar i Norge.
    Idag fick jag en räkning på “trängselavgifter” för uppresan den 30/7. Det känns helt OK att vara med och finansiera vägförbättringarna i Norge. Ca 70 spänn för brödrafolkets väl kan man väl orka med. Sedan kommer det säkert ett motsvarande belopp för hemresan.. men vad gör man inte för att hjälpa till.
    Jag kan tänka mig att en och annan norrman skulle uppskatta den vägstandard vi redan har i Sverige och kanske vilja bidra med en liten slant t.ex. när dom reser mellan Olso och Köpenhamn.
    Men det slipper dom, vilket jag finner märkligt. Varför kan man i Norge men inte här ??? Vi kanske skulle låna några trafikplanerare från vårt grannland i väst så kunde dom få vår finansminister i utbyte.
    Det hade varit vettigare än att boende i Göteborg skall betala trängselavgift när de redan är inne i stan och bökar sig fram till vårdcentraler, apotek och butiker.
    Att man dessutom inte kan PASSERA en tätort på motorväg utan att betala för trängseln är för mig en gåta.. och den gåtan blir inte mindre för att man belastar VISSA trafikanter men inte alla.

    • Sigge Wallin: Som du så riktigt säger är det en avgift i Norge. I Sverige har man valt att införa en skatt. Skatt får tas ut på befintliga (redan betalda) vägar. Medan vägavgifter däremot måste gå tillbaka till själva nybygget av vägen/bron/tunneln. I Sverige går trängselskatten rakt in i statskassan och om finansministern har pengar över kanske vi får tillbaka en del av dem.

  • Du har så rätt Håkan. Men även besökande i vårt land är med och betalar skatt på olika sätt, – drivmedelsskatt, moms etc. Varför skulle de inte i konsekvensens namn kunna vara med och betala en vägskatt ?? Jag ser inte problemet.

    • Sigge Wallin: Hur ska det gå till? Trängselskattesystemet bygger på att fotografera registreringsskyltarna, utlandsregistrerade bilar finns inte i svenska bilregistret. Vart ska man skicka räkningen?