Interaktiv karta över biltullarna med gatuvyer

 Klicka här för den nuvarande kartan

 Vill du veta exakt vad trängselskatten kommer att kosta just dig?

Klicka här för Frågor och Svar om trängselskatten, Västsvenska Paketet och Västlänken

Vare sig du är för eller emot trängselskatten: Skriv på för en folkomröstning och skicka till GT. Låt oss en gång för alla avgöra vad göteborgarna vill i denna fråga i samband med valet!

Läs gärna på gt.se

Lägg till en kommentar

  • Jaha, intressant att se tullarnas utplacering. Är ganska övertygad att de tullar som ligger närmast höginkomstområden försvinner snart.

    Vi som bor norr om stan och ska till de östra delarna på morgonen. Ja vi får väl ro över. För den lilla sketna Angeredsbron är ju redan överbelastad.

    Så dumt att klockorna stannar.

  • Har jag tur så vet jag en väg som jag kan ta till jobbet för att slippa tullarna 🙂 Får ta bakvägen och hoppas att den inte är allt för mycket längre än E6

  • Man får väl dölja skylten!
    De räkningar som kommer får man öveklaga alla hela tiden. Om alla överklagar sina räkningar kommer snart tullarna upphöra.
    Sådant som kommer på plats på odemokratiskt vis får också tas bort på odemokratiskt vis…

    Paintboll är kul, man skjuter kulor med färg i….

    • Linnar: Det är olagligt att “dölja skylten”. Och att få så många att överklaga så att systemet skulle kollapsa administrativt är nog bara en önskedröm. Har inte hört att liknande protester i Stockholm skulle belasta systemet så mycket. Dessutom skulle alla sådana kostnader höja totalkostnaden för trängselskatten och därmed minska nettot. Vilket i sin tur skulle kunna orsaka höjningar av trängselskatten eftersom bilisterna skall ge en viss nettosumma till staten varje år.

  • Jag blir alldeles konfys av hela den här historien. Först var anledningen att man ville minska trafiken i innerstan/centrum. Sedan var arguentet att få in pengar till Västlänken.

    Jag blir heligt förbannad när jag inser att jag knappast har något sätt att ta mig från Olskroken utan att behöva betala trängselskatt, även om jag inte ens ska i närheten av innerstan…
    För att ta mig söderut på E6 måste jag igenom en station och likaså om jag ska ta mig norrut. Allvarligt talat, man kunde lika gärna ha höjt kommunalskatten för oss allihop, eftersom Västlänken anses vara så viktig för hela regionen!

  • @Annika Ja, man kommer inte att kunna köra igenom Göteborg utan att betala. Trängselskatten är den nya skattebasen som drabbar en viss del av befolkningen som måste ta sig till jobbet, dagis, affärer m.m. Sprid gärna till din omgivning för det finns fortfarande många som inte riktigt förstått hur det inskränker på deras privatliv.

  • Suck! Värsta förslaget (beslutet) EVER! Jag bor Utanför Göteborg i en förort och åker till arbetet Utanför Göteborg (YTTERhamnarna). 10 minuter med bil – inte ens i närheten av stán! Från ytterområde ännu längre bort från kärnan. VAD är det jag ska betala för??? Hjälper inte ens att jag börjar 06.30 på morgonen och slutar 18.30 – utanför den sk EGENTLIGA “trängseltiden”.
    Kan inte bli annat än ARG!!

  • Jag som bor på Olskroken, Kobbarnas väg för att vara exakt, kan alltså inte åka från min egen stadsdel varken norrut eller söderut utan att straffas av trängselskatten. Resa till Malmö = Trängselskatt. Om jag mot förmodan skulle försöka ta mig österut och köra “runt” tullarna möts jag ändå av en tull vid kallebäcksmotet.

    Mina ända vägar ur stan, utan att ens vara inne i innerstan och “trängas”, straffskattas jag för. År 2012. Vad är det som händer?

  • Jag som chaufför är rent ut sagt skit förbannad på detta idiotiska beslut. Om det nu är så att vi ska betala för att ta oss till och från våra arbeten så borde staten höja våra löner som motsvarar denna kostnaden.. OCH varför ska inte utländska bilar och lastbilar, bussar mm slippa att betala. Kolla bara alla utländska lastbilarna här i Göteborg som kommer in till våra hamnar och våran stad,,, det är hur många som helst!!!!
    Förklara någon detta för mig varför dessa ska slippa..
    Åker vi till Norge,,, där får vi betala likt förbaskat och dom skiter fullständigt i om det är en Norskreggad bilar eller utlänningar,,, ALLA SKA BETALA. Så är det bara…
    Av den tunga trafiken i Göteborg så är hälften utländska lastbilar som ställer till det på flera sätt som tex mer olyckor vintertid och dom tar våra körningar mm. FAN,, ska vi betala så ska ALLA som nyttjar våra vägar betala. Dom sliter lika mycket på vägarna som vi gör.
    Så korkat av regeringen och Göteborgs kommun.
    Det borde finnas vägar där bara vi Göteborgare kan ta oss till våra arbeten utan att bestraffas och där inget större än personbilar får köra..
    Låt den tunga trafiken med bussar och lastbilar betala allt detta för det är stora företag som har pengar och klarar av att betala.
    Västtrafik tar ju ändå hutlöst betalt redan nu,, låt dom stå för den största kostnaden.
    Trots allt så är det VI som ska betala alla dumheter som är planerade i Göteborg. Att gå ut med dumma frågor om vad Göteborgarna vill är förnedrande eftersom dom som styr och ställer skiter i vad vi tycker ändå,,, och att dom sen hittar sätt att kringgå och fylla sina redan feta bankkonton på vår bekostnad är hutlöst.
    Ingen lyssnar på Arbetarna som byggt denna stad. Höjdarna som styr och ställer har redan en sån FET lön att dom inte bryr sig alls men vi arbetare får lida och betala surt för att hålla Göteborg flytande.. Fy Faaan.

    • Tibban: Visst är beslutet om trängselskatt korkat. Skillnaden mellan Norge och Sverige är att det i Norge är en avgift och i Sverige en skatt. Därför kan norrmännen tvingas utlänningar att betala på plats, medan det i princip är omöjligt att avkräva skatt av utlänningar i efterhand.

  • Tycker att det är en självklarhet att de som nyttjar infrastrukturen skall betala för den. Samtidigt tycker jag att det är på tiden att politiker vågar fatta beslut som är besvärliga och som rör upp känslor för folk som inte ser till helheten. Jag är helt för trängselskatten.

    • Simon: Bilisterna betalar redan för infrastrukturen via Trafiksskatten. Det vi vänder oss mot är att bilisterna ska betala för samma sak två gånger (och dessutom går huvuddelen av trängselskatten inte tillbaka till bilisterna utan till att bygga en pendeltågstunnel). Övriga politiska partier hade inför valet 2006 lovat att inte införa trängselskatt och (S) hade dessutom utlovat en folkomröstning om man ändå skulle fatta beslut uner mandatperioden. Det är möjligt att man kan kalla det för modigt att bryta de löften man tidigare utfäst, men det är i alla fall inte speciellt demokratiskt agerat.

  • Simon du säger “Tycker att det är en självklarhet att de som nyttjar infrastrukturen skall betala för den.”
    Anser du då också att de som kommer att använda Västlänken skall betala för infrastrukturen då de använder den i form av banavgifter som i slutändan hamnar på biljettpriset?

    De banavgifter som tågoperatörerna i Sverige betalar då de använder järnvägsnätet är de lägsta inom EU. Tågoperatörerna betalar årligen drygt 500 miljoner vilket täcker ungefär 10% av trafikverkets löpande drift och underhållskostnader för järnvägsnätet. Tar vi med nyinvesteringar som är i samma storleksordning får vi att tågoperatörerna betalar ungefär 5% av kostnaden för järnvägsnätet och skattebetalarna står för resterande ~95%.

    De trängselavgifter som bilisterna i Göteborg kommer att få betala kommer att kosta dessa årligen ungefär dubbelt så mycket som samtliga tågoperatörer betalar årligen för att använda järnvägsnätet i hela landet. De fasta fordonsskatterna som fordonsägarna betalar ger staten en inkomst som är ~30 gånger så stor som inkomsterna från banavgifterna för att ta ett exempel. Några motsvarande avgifter eller skatter finns inte för järnvägsfordon. Sedan kan vi om vi vill lägga till olika former av energiskatter som järnvägstrafiken är befriad från.

    Om du är konsekvent och menar allvar med “Tycker att det är en självklarhet att de som nyttjar infrastrukturen skall betala för den” borde du inte istället föreslå kraftigt höjda banavgifter för tågoperatörerna istället för trängselskatter för fordonstrafik. Och i fallet Västlänken borde det då hamna på biljettpriset(periodkortet).

    Referenser banavgifter:

    http://www.dn.se/debatt/sj-maste-oppet-redovisa-bristerna-i-jarnvagstrafiken

    http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/banavgifter-i-europa–en-kunskapsoversikt.pdf Förvisso ngr år gammal men mycket har inte förändrats sedan dess.

  • Jag slutar att förvånas, detta stoppar inte bilisterna till att använda bilen men däremot så korkar trafiken igen i Göteborg då de gjort det svårare att köra bil. Detta medför att spårvagnar, bussar och bilar får allt svårare att ta sig fram och kollektivtrafiken kommer att drabbas av stora förseningar vilket kan mätas i inkomstbortfall när de anställda inte kommer i tid. Vidare miljön kommer att få sig en riktig törn av alla avgaser som kommer att förgylla Göteborg. Västtrafiks planerade inköp av bussar och spårvagnar samt nya terminaler till en kostnad av 4 miljarder kronor ska tas ut på något sätt och då drabbas de som åker kollektivt med höjda biljettpriser. Taxi resor blir dyrare om de ens kommer fram kanske snabbare att gå! Folk kommer att handla utanför vägtullarna där nya köpcentra växt upp, många handlare innanför vägtullar får det kärvt. Som jag ser det så får alla betala ingen kommer undan denna straffskatt. Livet går vidare och den som lever får se hur detta dåraktiga förslag kunnat klubbas igenom.

  • Trängselskatten har inte ett dugg med luftföroreningen att göra, makthavarna vill bara mjölka medborjarna med pengar.
    En som bor på landet och kliver in bara några meter in i det förbjudna zonen straffas men tusental stora lastbilar som härjar inne zonen går fria.

  • Jag har tagit konsekvensen av trängselskattens införande och helt sonika bytt jobb så jag slipper åka in till stan. Såklart undviker jag också att åka in i till stan i allmänhet. Effekten blir att jag inte handlar inne i stan, inte konsumerar något från centrum och min tidigare arbetsgivare blev av med en medarbetare, till fördel(?) för min nuvarande arbetsgivare. 🙂

    Oavsett vad man gör eller kan göra, så väger man plus emot minus. Och trängselskatten är definitivt ett stort minus!

    Jag är säkert inte ensam om att agera så här. Om detta är till gagn för Göteborg kan man undra?

    Nästa punkt är rättvisefrågan; jag är i en sådan situation att jag har möjlighet att byta jobb förhållandevis lätt, men så är det inte för dom flesta. Jag har dessutom en lön som är medelhög (åtminstone högre än de flesta) och skulle därför inte drabbas så hårt ekonomiskt av trängselskatten, trots detta väljer jag att göra något åt situationen.

    Att sedan inte utländska fordon behöver betala är nästan ännu värre. Det är också en rättvisefråga men även en konkurrensfråga! Åkerinäringen i Sverige har redan det svårt i konkurrensen, på det här sättet ökas kostnaderna för svenska åkare ytterligare i förhållande till utländska…

    Om dom kostnader som har lagts ner på att bygga tullstationer och annat för att möjliggöra trängselskattens införande kommer att betala tillbaka sig återstår att se, men jag undrar jag…

    Hela idén känns som att någon inte har tänkt färdigt, något som tyvärr ofta gäller kommunala projekt!

  • Se till att stöldskydda dina nummerplåtar så att inte andra “lånar” dem och låter dig betala deras trängselskatt. 17 000 plåtar är på drift enligt Transportstyrelsen. Det betraktas enligt lagen inte ens som stöld, utan “egenmäktigt förfarande”. Helt otroligt att den kan få vara så. Jag har i alla fall hittat ett företag på nätet som säljer produkter som stöldsäkrar nummerplåtar. (Kommentar från Admin: reklam borttagen)