Kan detta vara ett av framtidens stadsfordon?

Efter att ha lärt mig allt om smart cykelinfrastruktur i helgen så avslutade jag min vistelse i Stockholm med att testköra framtidens stadsfordon. Ett fordon som är perfekt för den dagliga pendlingen till jobb och skola. Fordonet är tvåsitsigt och har plats för lite bagage, t.ex. matkassarna efter stoppet i mataffären på vägen hem från jobbet. Den går 40km på en full tank om man har gasen konstant i botten. När man bromsar laddas batteriet. Att tanka fullt kostar 5 kr. Den tankas hemma eller på jobbet från ett vanligt eluttag. Och det bästa av allt – den är befriad från trängselskatt!

Vad är nu detta för fordon? Jo det är en Biro. En liten elbil som är klassad som EU-moped och går i maximalt Biro45 km/h. Det räcker med 15 års ålder och EU-körkort för att få köra den. Jag körde den på Söder i Stockholm och konstaterade att den lätt hänger med i stadstrafikens tempo. Den är enkel att köra – bara att trycka på gasen och styra. Överallt vänder sig folk om och tittar, ofta med ett glatt leende.

I Stockholm får Biro framföras i de flesta kollektivkörfält eftersom MC och taxi får köra där. Detta ger en enorm fördel jämfört med att ta sig fram i stan med bil vilkett ger kortare resväg och obefintliga köer. Dessutom tar den väldigt lite plats. Den är inte mycket bredare än styret på en motorcykel och kan ta sig fram där bilar inte tar sig fram. Och den kan parkeras med nosen mot trottoaren istället för längs med gatan (den är inte längre än en cykel). I Göteborg får tyvärr MC inte köra i kollektivkörfälten. Dock kommer vissa busskörfält att tillåtas för taxi. Så fördelen med Biro är inte lika stor här som i Stockholm.

Senaste versionen av Biro levereras med li-ion batterier och kostar 126.000 kr inklusive moms, varav batterierna står för runt 35.000 kr. För företag är momsen helt avdragsgill och det är inget förmånsvärde (enligt den svenska återförsäljaren).

Du kan läsa mer om Biro här www.estrima.com och www.birobil.se.

Om Göteborg tillåter MC i kollektivkörfälten så är jag övertygad om att vi kommer att se fler miljövänliga Biro och liknande fordon i Göteborgstrafiken. Dessutom ökas nyttjandet av de nu ofta tomma kollektivkörfälten.

Bilen är inte på väg bort, som den rödgröna majoriteten i Göteborg tror (och vill). Bilen som vi känner till den idag, d.v.s. relativt stor och framdriven med hjälp av förbränning av fossila bränslen är på väg bort. Nya typer av fordon kommer att bli vanliga – den friheten som fyra hjul ger kommer mänskligheten inte att ge upp. Vägar, gator och parkeringsplatser behövs även i framtiden.

Anders Åkvist
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Jag skulle vara intresserad om jag inte tvingades ut bland vanliga bilar med denna. Krocksäkerheten lär nog vara så låg att man nog avlider om man blir påkörd bakifrån i 30km/h. Dvs en av de vanligare olyckorna i trafiken…

  • Litet småkul pryl, som säkert är bra för en del. Men frågan är närmast hur många som idag kör bil som istället skulle köra detta fordon. Många som tar bilen bor en bit utanför Göteborg – Särö, Kungsbacka, Uddevalla, Bollebygd etc.

  • Jag har två el-scootrar och har kört dessa i snart två år. Funkar kanoners. Jag har själv varit inne på bilen som finns med i artikeln men tycker att den varit för dyr i inköp (själva bilen alltså), blir bra när de kommer ut på begagnad marknaden. Batterierna kan man köpa betydligt billigare om man beställer direkt från Kina 6600 kr+ev moms, tull (sök på 50A 48V LiFePO4 på aliexpress.com. tex säljaren http://www.aliexpress.com/store/328001).

    Gällande krocksäkerhet så kör bilen ovan bara i 45-50 km/h så jag tror inte det är något större fara vid dessa hastigheter. Man kör dessutom enbart på stadsvägar där bilar till och med inte alltid kommer upp i dessa hastigheter. Grymt effektiv och smidig liten bil som jag lätt hade kunnat tänka mig ta till jobbet vid regniga och kalla dagar samt att shoppa maten med.

    För er som hoppas på el-bilen så kan ni vänta ett tag till. Det kommer ta ett antal år innan batterierna är nere i rätta priset för att det skall bli ekonomiskt försvarbart att köra runt med 1.5 ton i 100 km/h med alla deformationszoner som tillkommer. Bilen som finns med i denna artikeln är tillräckligt lätt, liten och kör tillräckligt långsamt för att den skall vara ekonomiskt gångbar redan idag!

  • Problemet med eldrivna bilar är att man i regel behöver ytterligare en bil för “att åka till svärmor med familjen” i. De blir då lämpliga som andrabilar.
    Men generellt tror jag mer på plug-in-hybrider.
    Problemet med dessa är att de fortfarande är dyra och dessutom inriktade på mellanklassbilar.
    Om en biltillverkare tog fram en mindre (toyota aygo/WV polo storlek) plug in hybrid så skulle jag överväga köp.