Kia Andreasson dumförklarar och Anneli Hulthén klappar på huvudet

Vi får börja med att tacka alla läsare av Vägvalets blogg. I förrgår slog vi det gamla besöksrekordet med 89 %. Och då var det gamla rekordet ändå bara tre dagar gammalt och innebar i sig en ökning med 51 %. Det är tydligt att frågan om trängselskatt är hetare än någonsin, trots att införandet i går skedde i mellandagstrafiken. Tack till alla engagerade personer som letat sig hit.

I förrgår debatterades trängselskatten både i nationell TV & radio. Ni som missade radiodebatten mellan Theo Papaioannou och Kia Andreasson kan höra den här i efterhand.

Nyhetsinslaget och debatten som följde i Aktuellt kan ni titta på nedan (spola fram till 8 minuter och 13 sekunder!). Det mest uppseendeväckande var när miljöpartiets Kia Andreasson fick frågan från Aktuellts programledare: “Två tredjedelar av göteborgarna är ju emot det här. Har ni inte kunnat kommunicera fördelarna med trängselskatten?” Svaret från Andreasson löd: “Vi har ju försökt att kommunicera hela paket det är ju det vi har koncentrerat oss på. Och det avtalet gjorde vi ju 2009 och därför så tycker vi att det borde varit medborgarnas… ha gått in till medborgarna att vi gjort den här avtalet med staten och med regionen.

Ja, vi borde förstått bättre vid det här laget, enligt Andreasson. Vi har ju haft på oss enda sedan 2009 att förstå. Hon förstår, men inte vi. Hon fördummar alla som inte är så insiktsfulla som henne.

http://www.svtplay.se/video/928947/2-1-21-00/?tab=undefined&sida=1

Nog om Kia Andreasson för idag. Nu över till Göteborgs andranamn, Anneli Hulthén. Sent i förrgår publicerade hon ett blogginlägg om “första dagen med trängselskatter i Göteborg“. Inte för att hon själv betalade någon trängselskatt, förstås. Den lilla tråkiga detaljen fick 158 000 andra ombesörja. Hon hade bland annat fått en brev från “Nicklas från Vänersborg” som var “frustrerad över att han inte kan komma förbi Göteborg utan att passera trängselskattestationer“. Hulthéns förnumstiga svar till Nicklas att han uppfattat situationen korrekt om han “väljer att åka bil och i en tid då avgift tas ut. Nu finns ju dock andra sätt att åka tex tåget eller alternativt välja att resa när inte avgift tas ut. För övrigt är det dessutom så att den politiska majoriteten i Västra Götaland också har ställt sig bakom finansieringen av Västsvenska paketet. Det är med andra ord inte ett lokalt påhitt av tokiga Göteborgs-politiker.

Hulthén anammar därmed den ökända “klapp-på-huvudet”-metoden som andra redan utan framgång gett sig på, trots att hon förmodligen inte känner till brevskrivarens förhållanden och livssituation. Att hon dessutom (i vanlig ordning) försöker skylla ifrån sig på andra medansvariga “tokiga” politiker än henne själv är talande. Budskapet till “Nicklas från Vänersborg” är att det här har “vi” bestämt i samråd med alla andra viktiga personer och vem är då “du” att ha komma och ha åsikter om det?

Hulthén å sin sida är själv irriterad över att GT skrivit att “vi politiker vägrar svara alternativt svarar svepande. Om ‘vägrar svara’ står för att inte SMS besvaras sent på kvällen eller på nyårshelgen så är det GT:s bedömning. Det Västsvenska paketet har diskuterats ända sedan den dagen beslutet togs, i två val och i en redan ställd fråga om folkomröstning i kommunfullmäktige.

Notera att hon skriver att det Västsvenska paketet diskuterats “ända sedan den dagen beslutet togs“, alltså efter att beslutet hade fattats. Innan beslutet fattades fick inga andra än Hulthén och övriga lokala toppolitiker vara med och diskutera paketet. Är det då så konstigt att missnöjet kommer i efterhand?

Igår skrev GT att “Hulthén själv vägrar att kommentera ämnet, trots att GT har sökt henne på alla tänkbara sätt – per mejl, sms, via kollegor och direkt med henne själv i telefon. Stan högsta politiker har nu gett GT kalla handen angående trängselskatten i 85 dagar.” Enligt GT handlar det alltså inte om någon tillfällig tystnad från Anneli Hulthén, utan mera om en systematiskt sådan.

Det sägs i bland att vi har de politiker vi förtjänar, men ibland undrar jag.

Som jämförelse avbröt i går Vägvalets Theo Papaioannou sin semester och reste med bil i sammanlagt fyra timmar fram och tillbaka till Karlstad för att kunna medverka i Aktuellts debatt i fem minuter.

Läs Anneli Hulthéns blogginlägg här.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1

Lägg till en kommentar

  • Det har inte debatterats för fem öre någonstans. Kia och Annelie försöker rida på staus quo som rådit i Gbg i 20 år då medborgarna inte röstat på annat än just dom röda. Man kan ju hoppas att medborgarna tänker till nästa gång det är val.

    Som en notis så har trängselskatten självklart diakuterats på kontoret i veckan och 90% är starkt emot.

    Tyvärr kommer det med modersmjölken att rösta rött i gbg och det ska till något samhällsomvälvande för att ändra detta, och folk behöver engagera sig för att få ett deltagande i en vison om framtiden.

  • RE: Daniel.007

    Det enda meningsfulla sätt att rösta i Göteborg om man vill ha en bättre ledning är att rösta med fötterna.

  • Kia Andersson är väl i pensionsåldern snart? Hon har inget att förlora på att driva vidare sin linje i frågan om trängselskatten. Hon slutar väl snart med en trevligt hög pension varje månad.

  • Igår visade politikerna klart och tydligt att vi lever i en diktatur. Demokrati gäller endast för politiker förutom 1 dag vart fjärde år. Alla andra dagar skall medborgarna endast göra det som politikerna har bestämt. Vi måste göra oss av med dessa maktfullkomliga totalt hänsynslösa personer, som förmodligen inte ens platsar in i ett vanligt arbete.

  • Men de enda e ju tydligen o rösta bort idioterna så dom fattar att folk menar allvar med sina protester. Dom kan ju inte nonchalera detta mer nu //

  • Stort tack för dina insatser Theo!

    Det är tydligt att politikerna gömmer sig bakom argumentet att vägskatten är en del av det västsvenska paketet och det känns som att det kommer bli mycket svårt att få igenom en folkomröstning om enbart vägskatten. Om vi blir överkörda kan man då försöka få till en folkomröstning om det västsvenska paketet istället?

    Tror det finns otroligt många Göteborgare som är förbannade över det som skett men vi är inte vana vid att agera i dessa sammanhang. Hur kan man vara med att bidra till motståndet?

  • Kia Andreasson är f.d mellanstadielärare och man märker tydligt att dessa “ränder” sitter i när hon “bemöter” sina politiska meningsmotståndare! Dessa “reduceras” och förminskas till osnutna 10-11-åringar som inte förstår sitt eget bästa och som man inte behöver bemöta med fakta och riktiga argument!

  • En fråga varför ska det väntas till 2014 innan det röstas om trängselskatten,då kommer dom ju redan ha slängt ut ytterligare miljoner på reklamkampanjer, och förberedande infrastruktur gör omröstningen nu

    • Petri: Det har du i och för sig rätt i. Argumenten för att vänta till valet 2014 är som jag ser det två: Valdeltagandet blir högre när en folkomröstning sker samtidigt som ett allmänt val (och därmed ökar legitimiteten för valresultatet och det blir svårare för politikerna att avfärda) och dessutom kostar det inte speciellt mycket extra att genomföra en folkomröstning när man redan har aktiverat hela valmaskineriet.

  • Håkan
    Känns inte som något bra argument,kommun och transportstyrelsen kommer att plöja ner 10 tals miljoner bara i reklam för våra skattes pengar, + ytterligare politiskpropaganda/ hjärntvätt med hjälp av transportstyrelsen , samt att utredningar och undersökningar kommer också kosta ett antal miljoner och dom hinner även göra väldigt mycket mer tokerier runtom kring för att förbereda som hela tiden kostar pengar, vi får inte vara så naiva att vi tror att dom väntar till 2014. Dom vill ha det argumentet att vi har redan satsat 1 miljard på detta så bollen är redan i rullning
    Det som det kostar att göra en folkomröstning typ innan sommaren är en bråkdel av vad dessa dumheter kostar som dom håller på med, det kan väl inte vara så svårt o få reda på vad som plöjts ner hittills bara

    • Petri: Visst kan det bli som du säger. Men tänk dig en folkomröstning som slutar i 60% nej och 40% ja och där valdeltagandet stannar på 50%. I själva verket har 30% av de röstberättigade röstat nej och 20% ja. Då kommer vissa politiska ledare att hävda att det inte är över hälften av alla göteborgare som sagt nej till trängselskatten.

      I det stora hela (miljardrullningen Västlänken m.m.) är pengarna du pratar om ändå relativt försumbara.

  • Håkan
    Tänk om tänk rätt , Göteborg består av en rödgrön röra det finns inget som kommer att ändra på det , Göteborg är och förblir en arbetarstad och har även en kultur elit, som bara vill gå i staden och lukta på blommor så risken är väldigt stor att det röstas för ja om 1,5 år för då har folk anpassats, genom diverse kampanjer, så låt er inte luras kräv folkomröstning nu!!!

    • Petri: Nu är det GT som driver kampanjen för en folkomröstning, inte Vägvalet. När namninsamlingen är klar 16 februari lämnas den in till kommunfullmäktige och sedan tar det sin tid innan den är behandlat i de byråkratiska kvarnarna. Gissar att ett beslut om att genomföra en folkomröstning kommer tidigast hösten 2013. Det viktigaste är att inte frågan som ställs på valsedeln är något annat än Ja eller Nej till trängselskatt.

  • Tyvärr
    Genomskådade jag er varför ni vill ha det till en folkomröstning i samband med valet 2014 är ju för att ni ska l få fler röster och mandat, skulle folkomröstningen utföras innan valet och trängselskatten avskaffas,vad har ni då för frågor och parti program inför valet, så jag anser att ni talar i egen sak när ni vill vänta med omröstningen , kräv folkomröstning nu!!!
    Enligt en färsk undersökning så är det bara ca 25% av göteborgarna som vill ha trängselskatt, så ni vill ha bort straffskatten så kräver ni folkomröstning nu. Annars är det bara en fråga för er att plocka röster och mandat, vidarebefordra gärna detta till Theo känns lite som att detta behöver drivas på lite annat sätt

    • Petri: Som jag försökte antyda tidigare är tidpunkten för när en folkomröstning ska hållas inte något som Vägvalet råder över. Även om vi som du säger skulle kräva “folkomröstning nu” ska ärendet ändå passera de steg som jag beskrev tidigare och tyvärr tar det den tid det tar.

      Att som du påstå att Vägvalet därmed genom någon slags uträknad strategi skulle kunna dra nytta av att ha folkomröstningen på valdagen faller därför på sin egen orimlighet. Det stämmer säkert att Vägvalet kan vinna röster på att det blir folkomröstning på valdagen, men det är som sagt inget vi råder speciellt mycket över. När en folkomröstning hålls, kommer att avgöras av en majoritet i först kommunstyrelsen och därefter i kommunfullmäktige. Samma majoritet kommer också att kunna bestämma om vilken fråga som det ska folkomröstas om.

      Om första prioritet är att avskaffa trängselskatten (och inte att vinna röster i ett partival), är det mycket viktigare att “rätt” fråga ställs folket, än att folkomröstningen hålls så snart som möjligt. Det är förstås lockande för Kia Andreasson & Co att de genom att ställa en vinklad fråga ska kunna påverka hur folk röstar.

      (Theo har läst dina kommentarer!)

  • Med all repekt för er politik, tyvärr tycker jag mest att ni sluggar, det är nu som man måste vara väldigt aktivt och högljutt kräva en folkomröstning och få till det innan hösten, inte om 1,5 år och frågan skall endast vara vill du ha trängselskatt JA eller NEJ inget jidrande om vad som händer om du inte röstar för trängselskatt. dom skall inte ha 1,5 år på sig för att hjärntvätta folk.alla vet ju att all reklam är en form av hjärn manipulation, som till slut gör att du undermedvetet väljer den produkten. låt oss sätta stopp för detta vansinne. folkomrösta NU!!!

    • Petri: Förklara hur det ska gå till? För jag gör det inte. Folkinitiativet är inte ens inlämnat av GT till kommunen ännu.

  • Självklart vet jag att inte ni kan bestämma hur lång tid det ska ta innan beslut, men ni kan skramla med vapnen, så dom förstår att vi kräver det nu inte om 1.5år
    Och måste också säga en sak att hade det varit en trängsel skatt som omfattat innerstan och hade gällt dygnet runt, så hade iallfall inte jag haft några problem att betala, för i innerstan går det väldigt bra att ta sig fram kommunalt, det gör det inte från ytterområdena. är det någon som har ifrågasatt varför gränsen satts vid kl 18,30? och inte vid tex kl 22,00 Självklart för att efter kl 18,30 startar dom flesta evenemang som dom styrande självklart vill besöka men betala det vill dom inte,har varit inne stan både dagar och kvällar det är nästan lika mycket bilar om inte mer efter kl18,30 och tror nog att miljön skitas ner lika mycket då

    • Petri: Ja, vi har flera gånger ifrågasatt varför trängselskatt ska tas ut på tider när det inte råder någon trängsel, som exempelvis kl. 06.00, 14.00 och efter 18.00. Att trängselskatten gäller mellan 06.00 – 18.29 beror endast på att man då når upp till önskat belopp i trängselskatt per år. Mindre tidsintervall, lägre skatteintäkt.

      Ja, vi kan argumentera för att hålla en folkomröstning så tidigt som möjligt. Och det är möjligt att det skulle vara mer förmånligt för nej-sidan att hålla en sådan så snart som möjligt. Men å andra sidan skulle, som jag sagt, valresultatet vid ett lågt valdeltagande kunna ifrågasättas av övriga partierna. Vill du verkligen att de ska kunna göra det? Och vår påverkan på när folkomröstningen ska hållas skulle ändå mycket sannolikt vara försumbar. De “vapen” som du tycker vi ska skramla med existerar inte så vitt jag kan se? Vilka tänkte du på?

      Ett annat möjligt scenario är att övriga partier inte vill ha folkomröstningen på valdagen – kanske av de skäl du angav tidigare och kanske just av den anledningen jag angav, dvs för att de ska kunna ifrågasätta valresultatet.

  • Håkan

    jag har inte bara krävt detta av er jag har även skickat detta till GT, det är alldeles för många frågor som sopas under mattan när det går lång tid, kolla bara på alla mutskandaler, ja visst det är på löpsedlar några veckor sen dör det ut , om 2-3 år så läser du om att en eller två blev dömda till typ 30 dagsböter. samma sak kommer att hända med detta nu debatteras det om både det ena och andra, så länge media finner ett intresse i det, sen tynar det bort för att sen blossa upp igen 6 månader innan valet, och då har den rödgröna röran lyckats ännu en gång med att införa något med argumentet det är bra för miljön.
    sett någon på att räkna på vad ett vindkraftverk kostar och hur lång livlängd och hur mycket energi det går åt för att producera ett verk.

  • Jag frågade varför man inte lika gärna har trängselskatt till kl 22.00? inte varför den är efter kl18.00, detta är ju ingen trängselskatt så vi måste sluta kalla den det, det är en straffskatt för dig som är tvungen att ta bilen.
    varför kan man inte vända på det i stället, om det nu är en trängselskatt låt dom som väljer att bo och arbeta i innerstan betala, även om dom cyklar så bidar dom ändå till nersmutsningen av miljön även om dom inte lämnar stan såvida dom inte får alla sina varor med häst och vagn.
    som det är nu är det ju vi som kör förbi stan som betalar, inte som i Stockholm där dom har 9 betalstationer när du viker av in mot innestan.
    här har vi 36 stationer och dom flesta är utanför stan, var i ligger logiken?

    och vad grundar du dit argument på att valdeltagandet i en folkomröstning om trängselskatten skulle bli lågt? som jag ser det är det enda chansen att vinna en omröstning om den gör när det fortfarande kokar hos folk.
    ett ex höj bensin priset till 25kr visst vi ställer bilen i några veckor kanske sen lunkar det på i samma spår, svenskar är ett förlåtande folk!

    • Petri: Att valdeltagandet blir lägre i lokala folkomröstningar när man håller dem på andra dagar än då allmänna val hålls är väl dokumenterat. Om 80% av väljarna ändå tagit sig till röstlokalen ökar förstås sannolikheten att de dessutom dristar sig att rösta i folkomröstningen. Alla väljare är inte lika intresserade av frågan som du och jag är.

      Att behålla trängselskatten ända till klockan 22.00 hade nog varit lite för provocerande, därför bollade man med olika klockslag och olika priser per passage och kom fram till att nuvarande skattezon, tidpunkter och priser gav de inkomster man ville ha. Jag håller med dig i det mesta du skriver i övrigt och hur du ser på skatten.

  • Detta visar att man måste städa i trappan. Politiker lyssnar inte, och har glömt att all offentlig makt utgår från folket. Kompromissa inte, vik inte en tum.

  • Kräv kontrakt av politiker inför ett val. Vallöften skall skrivas kontrakt på. Inget kontrakt, inga röster. Brutet kontrakt, ut.