Lovande uttalande från moderat talesman om folkomröstningen

Samtidigt som GP:s webbfråga om trängselskatten bekräftar tidigare sådana, börjar nu de första kommentarerna till GT:s lyckade namninsamling trilla in. På webbfrågan “Behövs en folkomröstning om trängselskatten?” har i skrivande stund 7 506 besvarat och en överväldigande majoritet, 80 %, anser det. Ingen överraskning således.

Men mera glädjande är moderate kommunalrådet Martin Wannholt nu till GP säger sig vilja arbeta för att en folkomröstning: “Min personliga åsikt är att det är glasklart. Har man fått in 45 000 namn då gäller lagen, punkt slut. Någon demokratiskt hygienfaktor får det finnas. Det är en fråga för vår fullmäktigegrupp att ta ställning till, men jag tänker driva den linjen i mitt parti. Jag hoppas att vår fullmäktigegrupp säger ja till folkomröstning och lovar att följa den.

De rödgröna brukar ständigt problematisera resultatet i en folkomröstning. De beskriver konsekvenserna av ett Nej i en sådan som näst intill oöverstigliga. Men Martin Wannholt konstaterar krasst: “De eventuella problem som uppstår beroende på vad det blir för resultat i en folkomröstning, det får politiken hantera. Vänd på det: Om vi säger nej, då blir det ännu mindre förtroende för politiken.

Övriga partiers kommentarer upprepar de gamla vanliga svaren, men inte lika tvärsäkert längre. Miljöpartiets Emmali Jansson vill inte uttala sig över huvudtaget, men tycker inte om GT:s kampanj. “Jag tycker det är väldigt konstigt när media försöker agera folkinitiativ. Jag tycker de blandar ihop sina roller och blir väldigt oseriösa när de ska agera kampanjorganisation.” Men att Miljöpartiet går emot sitt eget partiprogram, som förordar just folkomröstningar, är tydligen inte konstigt alls.

Socialdemokraternas Lena Malm tycker inte det är självklart att en folkomröstning blir av, men säger i nästa ögonblick: “Men samtidigt måste man ha respekt för att det är en stor mängd göteborgare som vill ha en folkomröstning. Det är väl troligast att det blir en folkomröstning om det och sen får man skicka den frågan till regeringen och riksdagen som fattat beslut i frågan.” Det låter i vilket fall som helst inte omöjligt längre, men det beror kanske mest på vem man frågar inom (S)?

Mats Pilhem (V) får frågan om det inte går att genomföra en folkomröstning som frågan är formulerad.”Det går. Men ska vi genomföra en folkomröstning så får vi också förpliktiga oss till att följa det resultatet och ta politiskt ansvar för konsekvenserna av att ta bort finansieringen.” Det låter inte heller lika tvärsäkert som tidigare. (V) har sex veckor till att fundera innan namninsamlingen formellt lämnas över till kommunfullmäktige.

David Lega (KD) vill diskutera frågan i partigruppen innan han uttalar sig. Men han tycker “man ska ha stor respekt för de många namn som samlats in“. Det låter ganska klokt och dessutom kommer det ju i slutändan att bli ett antal tusen namn till som kan hjälpa David Lega att bestämma sig.

I stort sett lite avvaktande kommentarer, men uppmuntrande öppningar från främst Moderaterna. Det är lite som när de olika jurygrupperna röstar i Melodifestivalen. Men två tunga jurygrupper – Hulthén & Andreasson – har inte röstat än. Och sist kommer telefonrösterna  från folket (=Folkomröstningen) och delar ut lika många poäng som jurygrupperna totalt. Då brukar till slut folkets röster väga tyngst!

Läs hela GP-artikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1

Lägg till en kommentar

• Det verkar som om det börjar vittra lite här och där i det tidigare så kompakta trängselskattebygget när det börjar gå upp för “ledande politiker” vad vanliga människor tycker om trängselskatten och det synnerligen odemokratiska sätt den införts på!

• Vi borde ha “folkomröstat” genom att stryka alla politiker på valsedeln som har sett till att vi fått vägtullar, när det var kommunalval. Om inte annat stryka dom namnen på valsedeln nästa gång det är val.

• Tyvärr går det idag inte att stryka namn man inte vill ha på listan.. Däremot går det att kryssa dem man vill skall komma högst upp på listan (och då men indirekt putta ut/bort de namn man inte vill rösta på)

• Nu är det dax för “om det vore val idag, vilket parti skulle du rösta på kommunalt?”detta för att ge ett litet smakprov. Då kommer manschetten inte darra utan skaka.

• Härligt att se detta enorma gensvar från folket. Nu kan ju bara hoppas på att politikerna agerar därefter, och det låter lur lite mer hoppfullt i alla fall, men tyvärr är jag allt annat än övertygad att de kommer att lyssna…

nu har dessutom GP startat sin för-trängselskattkampanj genom att låta en av sina skribenter fritt få filosofera om ‘denna härliga skatt’ som vi alla snart kommer att ‘älska’…
    Här sätts bilar mot möjligheten att dricka skummande öl och allsköns andra saker som visar vilken livskvalitet alla i staden får bara skatten införs. Att bilarna inte får bli för få, för då blir det inga pengar, har inte slagit skribenten.

Gott Nytt År – det känns hur som helst inspirerande att gå in i 2013, nu skall vi se till att få över 50000 namn!

• Mark Issitt tycker tydligen inte att livskvaliteten är viktig utanför centrala Göteborg. Eller kan man tolka honom på något annat sätt?

Han tycker dessutom att stadsplaneringen i Gbg länge varit urkass, och där kan man ju inte annat än hålla med. Men när han då argumenterar för att de som drabbats av denna kassa planering skall betala kostnaden, då går han bort sig igen…

• Låt det vara högt i tak!
    GT har varit för TS på ledarplats och tillåtit kampanjen på nyhetsplats, GP har varit mer eller mindre mot TS på ledarplats och tillåtit t.ex. Mark Isitt vara vara väldigt mycket för skatten. Det är precis i sin ordning i ett öppet samhälle. Vill vi ha uppifrån styrda medier? Knappast!
    Vi vill inte heller ha styrda politiker som bara röstar som de blir tillsagda. Här finns nu ett härligt tillfälle att ruska om de etablerade politikerna: det är folket ni ska företräda. Göteborgspolitiker ska därtill ta vara på stadens och dess medborgares intressen – inte regionens. Därför borde ett antal Göteborgspolitiker, som inte satt på dubbla stolar, ha röstat emot TS. Då hade det sett åtminstone lite mer demokratiskt ut.

En sak till: Kia Andreasson är onekligen skicklig; hon har lyckats genomdriva en mängd bilfientliga beslut utöver trängselskatten. 2014 fyller hon 65 och kan dra sig tillbaka med en god pension – ganska nöjd med vad hon faktiskt åstadkommit. Och hon behöver inte ens ta risken att bli bortröstad.

Avgörande för kommunvalet 2014 tror jag dock blir hur trafiken flyter. De som måste ställa bilen för att de inte har råd är trots allt i minoritet.

• Det finns en tydlig splittring i M och motståndet mot TS inom partiet är stort. En rimlig kompromiss kommer att bli att TS behålls i innerstaden, VL stoppas och Älvsborgsbron blir avgiftsfri.

• Skriver några rader, och nämner det senaste jag hört i fråga om
    trängselskatter
    Alingsås kommun har en längre tid diskuterat en förbifart utanför staden som i
    dag är
    mkt hårt trafikerad. En sk. Förbifart alingsås skulle finansieras med sk
    trängselskatt
    som är det nya påhittade begreppet för ett kunna “pungslå” bilismen på än mer
    avgifter.
    M.a.o. skulle en vägportal sättas upp vid Infarten från Gbg samt en vid andra
    sidan av staden.
    Enligt ryktet kommer detta bli ett trevligt tillskott av kapital till kommunen
    som på 15 år sikt avser att börja
    planera motorled rund Alingsås.

Vidare har jag även hört att Kungälvskommun avser det samma. Bron över
    Nordre älv skall
    avgiftsbeläggas. Detta för att få möjlighet att bygga ny bro längre ifrån
    själva statskärnan.