Majoritet i regionen för kraftig höjda biljettpriser med Västtrafik

Idag skriver Trollhättans och Vänersborgs tidning (Ttela) att en majoritet av Västra Götalandsregionens ledamöter vill höja Västtrafiks biljettpriser med mer 20 % på några års sikt. Och då ska man komma ihåg att man bara under 2012 beslutat om två höjningar.

Det är de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna som är för en sådan lösning på kostnadskarusellen inom Västtrafik. Det enda andra realistiska alternativet för att täcka upp motsvarande summa pengar är genom en regional skattehöjning.

Johnny Magnusson (M) säger: “Det blir naturligtvis väl häftigt att höja allt med en gång. Men vår inställning är att resenären måste betala en högre andel av kostnaden för att inte tränga ut sjukvårdens behov.

Detta är den rävsax som de västsvenska politikerna satt sig i. De inför trängselskatt som i sin tur kräver utbyggd kollektivtrafik. Och utbyggd kollektivtrafik kostar pengar. Vem ska betala? I slutändan drabbas alla invånare på ett eller flera sätt när trängselskatten införs.

Läs hela artikeln här.

I nyhetsflödet: GP1, GP2

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Jag tänker såhär: Det är bra att kollektivtrafiken inte subventioneras. Naturligtvis skall den som reser kollektivt få stå för kostnaden för kollektivtrafiken, jag som bilist betalar ju fordonsskatt för att hålla reda på vägarna och dessutom en massa skatt per liter bensin jag köper. Det är inte fel tänkt.

    Men när man drar igång ett projekt likt västlänken och trängselskatten så blir det “hål i huvudet” när alla skall vara med och betala det som ingen vill ha. Västlänken är ett samhällsekonomiskt skämt, en skymf mot Göteborg som stad, ändå skall alla betala det.

    Kia Andreasson i MP har förövrigt missat en sak. Det finns en övre gräns för vad bilisterna betalar innan man flyttar till andra städer eller liknande. Hon tror sig kunna höja avgiften gång efter annan, men så fungerar det inte.

    Låt oss vara riktigt ärliga. Trängselskatten är inte alls till för att få bort trängseln i staden (orsakad av politikernas ovilja att under 40 år bygga ut vår infrastruktur), man vill bara kunna ta ut en massa pengar. När människor börjar cykla kan jag ge mig på att vi kommer få en skatt på det också. Det är som bensinskatten, ingen politiker vill satsa på miljövettiga alternativ såsom biogas, eftersom vi då skulle förlora ett antal miljarder i skatter. Det är ett smutsig spel som handlar om makt, prestige och principer, samtidigt som det går ut över miljön, staden och befolkningen.

    Jag har en bok hemma signerad “Purre”, den gamla redaktören för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. I den har han samlat en mägnd grodor, bland annat från politiken. Ett av dessa citat är:
    “Eftersom frågan inte är politiskt färgad kan vi väl istället ta hänsyn till medborgarnas bästa?”

    Ja, varför inte?

  • Jag tycker det är fruktansvärt om alla transportmedel även spårvagnen blir dyr att åka. Ni kommer att se prishöjningar på matvaror och allt annat sen som konsekvens för dyr transport. Alla som har råd att flytta utomlands kommer att satsa på andra länder där man kan bo billigt. Sverige kommer bli fattig när ingen bryr sig att genomföra jobb som kräver personliga möten och ni skapar ännu mer utanförskap när man står inför ett val att åka ens med spårvagn någonstans för att göra något.
    Ett billigt alternativ får stå kvar, så att de inte höjer allt annat senare.

    Med darriga Hälsningar
    NR

  • Jag tycker det är fruktansvärt om alla transportsmedel även spårvagnen blir dyr att åka. Ni kommer att se prishöjningar på matvaror och allt annat sen som konsekvens för dyr transport. Alla som har råd att flytta utomlands kommer att satsa på andra länder där man kan bo billigt. Sverige kommer bli fattig när ingen bryr sig att genomföra jobb som kräver personliga möten och ni sakapr ännu mer utanförskap när man står inför ett val att åka ens med spårvagn någonstans för att göra något.
    Ett billigt alternativ får stå kvar, så att de inte höjer allt annat senare.
    Det är fel att höja pris på trängselskatt.
    Ska då alla få högre löner för att klara den belastningen?
    Undrar då varför höjer ni och räknar så mycket siffror. Ni kan låta det vara som det är. Ni skapar ett system som förvandlar Sverige till ett land som liknar Iran där allt höjs hela tiden….

    Med darriga Hälsningar
    NR

  • Att flytta utgifter från skattsedeln till avgifter har varit en moderat hjärtefråga sedan 80 talet. Det vi ser nu med trängselskatt och höjda avgifter på bussbiljetter m.m. Är ett tecken på detta. Ms tanke har ju varit att skatten skall gå till bastrygghet, “välfärdens kärna” pratade Reinfeldt om på ett grumligt sätt kommer ni kanske ihåg.
    Det är detta vi ser nu, en moderat kommer ALDRIG vilja höja en skatt utan alla utgiftsökningar kommer att gå på höjda eller nya “avgiftet”. Typexemplet är trängselavgiften där man fick med sig också sossarna och vänstern eftersom man kunde använda miljön som påtryckningsmedel. Sossarna har låtit sig lurats så till den milda grad att nu tvingas man försvara både moderaterna systemskifte och miljöpartiets bilhat. Otroligt klantigt av de ledande socialdemokraterna i Göteborg. Hade man vart lite smarta så hade man åtminstone stått på sig mot regeringen vad gäller folkomröstning.