Märklig ökning av antal körda mil i Stockholms län

Inför kvällens trafikdebatt i Älvrummet vill jag att ni tittar på dessa diagram. De visar leveranser av bensin och diesel till Västra Götalandsregionens och Stockholms läns kommuner omvandlat till  normerade personbilskilometer, d.v.s. antal körda km. Dessa baseras på statistik från Statistiska centralbyrån.

Första diagrammet visar att från 2005 till 2011 så minskar antal mil i Göteborg Stad och i likhet med Västra Götalandsregionens övriga kommuner. Utan trängselskatt kan ju poängteras.

Andra diagrammet visar att från 2005 till 2011 så minskar antal mil i Stockholms Stad. Men i Stockholms läns övriga kommuner ökar antal mil kraftigt.

Minskningen i Stockholm Stad har kommunicerats flitigt av förespråkare av trängselskatten (infördes första halvåret 2006 på prov och permanentades andra halvåret 2007) och viss nedgång kan skymtas. Men ökningen i Stockholms län har inte kommunicerats och förklarats, speciellt med tanke på motsvarande nedgång i Gbg/Västra Götaland som skett utan trängselskatt.

Den enkla frågan är förstås: varför?

Kanske någon i panelen kan svara på detta ikväll?

Se debatten från Älvrummet här.

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7SVD1, SVD2

Lägg till en kommentar

  • Tja, en inte alltför kvalificerad gissning kan ju vara att det finns många tjänstebilar i kranskommunerna till Stockholm. Och för dessa så är ju trängselskatten avdragsgill…

    Som vanligt alltså så drabbas den vanliga människan som betalar sin bil själv hårdast och kan heller inte “lyfta” denna skatt vidare till “någon annan”..

    Enligt trafikkontoret i Göteborg så har ju trafiken MINSKAT i innersta’n i Göteborg alltsedan 70-talet..

    Nej, inför ett system liknande det som finns i Tyskland med en bilfri innerstad typ “Innanför Vallgraven” och där utanför med “miljözoner” där bara moderna bilar uppfyllande Euro 4 får köra !

  • Lägger också till att inflyttningen till Stockholm ju är mycket stor. Det ökar ju bränsleåtgången då de flesta av dessa hamnar utanför stan.

    Dessutom hamnar fler jobb (de nya) utanför stan i Stockholm, detta leder till att allt fler måste ta bilen för att få rimliga restider. Dvs, den större arbetsmarknaden leder till fler bilresor.

    Här är också orsaken till att man vill beskatta Essingeleden, men det skall ju sättas mot en sämre ekonomisk tillväxt i Stockholm som ett resultat.

    • Pacman42: Fast poängen var ju varför bränsleförbrukningen går ner VGR/Gbg och övriga landet i stort. Men inte i Stockholms län. Finns säkert flera samverkande faktorer.

  • Att bränsleåtgången går ned är ju känt. Effektivare och mindre bilar. Mer kollektivtrafik, större arbetslöshet osv. Alltså så är det intressanta vad som håller den uppe i Stockholm, eller.?

    Jag glömde att belysa att de högre lönerna i Stockholm leder till:
    – högre avdrag för resor (marginalskatteeffekten med statlig skatt)
    – acceptans för längre avstånd (pga föregående punkt, samt större plånbok)
    – större bilar (pga större plånbok)

  • En kommentar till:
    – det är väldigt stora variationer i “Stockholms läns övriga kommuner”. En mer korrekt asymptot på den linjen är att den i princip fortsätter att växa linjärt under hela perioden. Det innebär alltså att Stockholm inte har trendbrott som resten av landet har, snarare än att det finns en minskning. Nu spelar det väl iofs inte så stor roll, då det är så många samverkande faktorer, inklusive snålare motorer, som påverkar.

    Stockholms län växer alltså snabbare än trafiken i Sthlms stad minskar.

    Minskningen i Västra Götaland är (på ett ungefär) ungefär lika stor som minskningen i Västra Götaland. Dvs, Göteborg står för hela minskningen.

  • Läs gärna femårsuppföljningen av trängselskatten i Stockholm.

    http://www.transguide.org/SWoPEc/CTS2012-3.pdf

    Om jag tolkar den rätt så är huvudskälet till att det upplevs som att trängselskatten i Stockholm har tappat i effekt att den totala sysselsättningen i länet har ökat med över 11% sedan 2005. Det driver på allt resande, även bilresandet. Rensar man trafikdata från externa faktorer (även ändrat bränslepris , reallöneökningar och ändrade avdragsregler mm) så är bedömningen att trängselskattens trängseldämpande effekt är stabil eller till och med lite tilltagande med tiden.

  • @Bergström Jonsson Om man tittar på diagrammen så har Stockholms läns övriga kommuner, från att ha legat långt mycket lägre 2005, passerat Västra Götalandsregionens övriga kommuner 2011. Trenden för Göteborg och Västra Götaland samt riket visar på en nedgående trend men inte i Stockholms län. Du måste ju ändå hålla med om att detta borde undersökas vad det beror på? Anomalin är för stor för att ignoreras.

    2011 har det minskat med -25% jmf med 2005 i Göteborg. Motsvarande i Stockholm -39%.

    På regionnivå har det minskat -3,9% i Västra Götaland. Motsvarande i Stockholms län visar en ökning på +35%.

    Frågan kvarstår: Varför? Finns det samma risk att så sker i Göteborg?

    Om vi kör mer så kan det ju inte var miljövänligt…

  • Hej, undrar bara hur politiker tänker, som bestämmer hur andra ska leva.
    Införandet av trängselskatt kan ju vara bra, men det måste finnas alternativ också.
    Busslinjer som blir nerlagda, pendelparkeringar som inte håller måttet,
    och ett tågnät som är en av Europas sämst underhållna.
    Och nu trängselskatt på detta?
    Ni har ju fått pengar i åratal för att förbättra dessa ovan nämnda system.
    Vad har ni gjort av pengarna?
    Så innan ni ska ha mer pengar, fixa till infrastrukturen för detta först.
    Man kan ju inte tvinga folk att åka till jobbet på en flygande matta, eller??

  • I artikeln “GP1” ovan, så får man ju inte precis känslan att det kommer att bli bättre efter den nionde december då de nya bussarna införs.

    Man kan ju också undra hur politikerna tänkte när de byggde ett helt område med ~20k arbetsplatser utan att ordna en vettig kollektivtrafik. Det vettigaste hade ju varit att låta många av de huvudsakliga bussarna/tågen passera området, men det går ju inte då man valde en av de sämsta placeringarna man kan tänka sig i Göteborg, utifrån kollektivtrafikhänseende.

    Gratisfärjan är ju en nödvändighet, men det skulle behövt gå en till pendlingsfärja från Läppstiftet också. Jag antar att när (om) det blir en tågstation för pendling vid operan så kommer man att få en direkt anslutning till en pendlingsfärja därifrån. Men det är ju långt borta…

  • Jag var inne nyss och kikade på “ja till trängselskatts” hemsida. Viktigt att ta in all information. Det verkade inte vara så mycket engagemang där, lite glest mellan kommentarerna 🙂 Nåväl, det är bra att det finns yttrandefrihet i Sverige och man får tycka vad man vill. Däremot förstår jag inte varför det ska vara så svårt att få till en folkomröstning? Om nu politikerna/makthavarna är så övertygade om att trängselskatt är rätt och att de har förankring hos medborgarna, då borde de vara säkra på att få ett rungande “ja”, på frågan om vi vill ha trängselskatten kvar? Eller hur?

  • @Annika: De styrande är rädda, oerhört rädda för att det i en folkomröstning skulle bli ett kraftfullt och rungande NEJ till trängselskatter och att all den politiska prestige som redan är nedgrävd kring vansinnesprojektet Västlänken skulle vara förgäves!.
    Att då mot en stor folkmajoritet tvinga igenom någonting torde inte vara annat än politisk harakiri!

    F.öv. konstaterade Björn Siesjö på det offentliga mötet i Älvrummet i Onsdags att någon trängsel inte existerar i Göteborg!
    Ävenså trafikkontorets statistik visar på att trafiken i “citysnittet” minskat med 50% och trafiken i innerstaden med 20% sedan mätningarna började 1970 !!

    Att de styrande sedan “skrämmer” människorna med att om det inte blir någon trängselskatt så blir det inte någonting (för det har staten bestämt) är inte annat än en ren lögn! Alla projekt som en Marieholmstunnel etc. ligger redan i Trafikverkets projektplan.

    Västlänken, dvs tunneln under sta’n är ett projekt i storleksklassen minst 30 miljarder eller mer och utan denna vansinnighet som även är “sågad” av riksrevisionen behövs inte någon trängselskatt! 🙂

  • Tack för ditt svar Bengt 🙂 Jag bor utanför Göteborg, men har ändå fyllt i talongen till GT, eftersom jag vill visa vart jag står och vill vara med att påverka (även om min röst inte räknas). Det är lite konstigt att inte fler personer har skrivit under, eftersom det hörs ett missnöje kring detta överallt (vänner, fikabordet etc). Eller så kanske det är jag som bara umgås med likasinnade, ha, ha.