Miljöpartiet argumenterar för längre köer och mer trafik i stan

Gårdagens kommunfullmäktigemöte visade än en gång hur långt ifrån verkligheten den rödgröna majoriteten befinner sig.

Vår motion om Göta Ringen (lyssna på debatten här) behandlades igår. Istället för att stödja denna motion, som faktiskt fördelar trafiken från stadskärnan och rätt igenom Göteborg, avslogs den. Argumenten var på gränsen till komiska att läsa.

  • bilisterna får en längre resväg
  • större bränslekostnader
  • ökad klimatpåverkan.
  • buller

Det mest fascinerande motargumentet var att de rödgröna ansåg att det är bättre att bilar står i kö och att de kör igenom staden. När argumenten tog slut så ville Miljöpartiet hellre krama ett träd än en bil. De hänvisade till att inga vägar borde få byggas överhuvudtaget. Ulf Kamne (MP) twittrade (men sa inte ett ord i debatten) febrilt och hänvisade till inducerad trafik på Wikipedia. Det innebär att “nygenererad trafik är fenomenet att utbyggnader av trafiksystem ofta leder till ökad trafik”. Om detta argument alltid ska vara det allenast rådande varje gång i en ny eller breddad väg diskuteras, kommer samtliga sådana planer att stoppas i framtiden.

Faktum är dock att Göta Ringen mer eller mindre redan finns och det motionen gick ut på var en viktig poäng som löser ett faktiskt problem: belastningen genom staden. Miljöpartiets är fast i en ideologi som vägrar inse att bilköer är dåliga för miljön och som tyvärr gör att de aldrig kommer att lyfta ett finger för att underlätta för de invånare som sitter i bilköer men ändå måste ha bil.

Till slut lade sig Ulf Kamne (MP) så lågt han kunde på twitter“Nu fick Vägvalet stöd av SverigeDemokraterna i #kfgbg.”

Så blir det när motparten inte har något mer att säga. Senare under kvällen var det de rödgrönas tur att få stöd av Sverigedemokraterna när ansökan om Volvo Ocean Race behandlades. Men då var det förstås tyst från samme Kamne.

Debatten om att Göteborg skulle ansöka om Volvo Ocean Race tog priset när både Anneli Hulthén (S) och Mats Pilhem (V) framhävde att det var viktigt att få detta arrangemang då Volvo trots allt är Göteborgs hemstad. Det är viktigt att vi värnar om den industri vi har i Göteborg, sa de. Har ni hört på maken till hyckleri?

Efter denna debatt var det dags för återrapportering av uppdraget “Bilfria dagar”. Trafikkontorets slutsats är att det är så pass lite biltrafik i city att det inte gör någon skillnad att stänga av biltrafiken en gång per år. Trots det ville de rödgröna utöka uppdraget istället för att anse det fullgjort. Det är ju också lite konstigt att i en biltillverkande stad genomföra kampanjer mot något som faktiskt skapar arbetstillfällen. När Volvo Personvagnar nu stängde produktionen en vecka borde vi istället haft en bilköpardag.

Även i denna debatt framträdde dubbelmoralen från den rödgröna majoriteten. Johan Nyhus (S) blev väldigt upprörd när jag påpekade att bilfientligheten har tagit över staden samtidigt som man försöker påstå att man värnar om Volvo. Han var minsann inte bilfientlig. Men tyvärr så säger han emot sig själv. Trafikstrategin, höjning av parkeringsavgifter, trängselskatt m.m. är bilfientligt. Mats Pilhem (V) påpekade att Volvo är mer än Volvo Personvagnar och rekommenderade mig att köpa en buss. Det utlöste hånande skrattsalvor på den rödgröna sidan. Min motfråga var: “Ska jag köpa en lastbil också, med tanke på varslen som sker?” (lyssna på debatten här)

Många i fullmäktige befinner sig långt ifrån verkligheten och sina väljare. Det sägs väldigt mycket från våra folkvalda i kommunfullmäktige som jag tycker att många borde ta del av. I ett års tid har det nu funnits en arbetsgrupp som skulle ta fram hur vi förbättrar tillgängligheten till kommunfullmäktige. Webb-tv borde vara en självklarhet.

På nästa sammanträde den 6 december behandlas Vägvalets motion om att utreda Västlänk 2021. Passa på och häng med då.

Kom ned till Börsen på Östra Hamngatan 21 kl. 16.30. Har du inte möjlighet så lyssna på Närradion 94,9 Mhz eller följ med på twitter (hashtag #kfgbg).

I slutändan är det du som bestämmer över Göteborgs framtid!

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1

Lägg till en kommentar

  • Men herregud. Vad är det för lekstuga där inne hos styrande. “Köp en buss i stället.” Skulle det vara bättre än en bil då, eller? Kanske börja trafikera stadstrafiken och ta upp kampen med GS Buss med tanke på att dom lyckats hålla sina bussar i ett trafiksäkert skick, eller? Då är en lastbil en klart mycket bättre investering för är det något som behövs i framtidens Göteborg så är det någon som kan schakta bort efter alla hål som ska grävas.

    Åter igen visar sig medborgarföraktet hos styrande “majoriteten” (och den lilla minoriteten som verkligen styr i Göteborg) så det bästa hade varit att schakta bort dom från makten medans det fortfarande finns uns av hopp för staden.

  • Man blir ju mörkrädd när man läser detta! Vad är det för politiker vi har i den här staden? Jag är glad att ni finns för ni verkar vara det enda partiet som fortfarande representerar sunt förnuft.

  • Kommunfullmäktigemötena verkar vara en uppvisning i att den ena handen inte vet vad den andra gör.. I vissa fall hos vissa partier!
    Eller när hyckleriet börjar närma sig lyteskomik!
    Skall bli ett sant gratisnöje den 6:e December! 😉

  • Apropå bilfientlighet!
    Det finns en stad som har ca 500 000 invånare, man är starkt beroende av bilindustrin och man har även spårvagnar. På 60-talet bestämde man sig för att INTE bygga en tunnelbana eftersom det skulle bli för dyrt utan att fortsätta satsa på spårvägen. Man har heller INTE någon PRESTIGETUNNEL under sta’n för tåg.

    Däremot har man strikta miljözoner där ALLA fordon och inte bara den tunga trafiken måste uppfylla hårda miljökrav för att överhuvudtaget få köra in i sta’n. Dock behöver man INTE betala någon extra skatt därför

    Man har även en utmärkt ringled runt sta’n och i centrum är det gågator..
    Det finns gott om parkeringsplatser precis utanför själva stadskärnan och en parkeringsbiljett gäller även på spårvagnen.

    Göteborg? Nej, Hannover i Tyskland!

  • Bengt
    De politiker som styr Göteborg är tillsatta i fria val av stadens invånare så jag utgår att de i demokratisk ordning genomför en politik som majoriteten av stadens invånare önskar. Passar det inte finns det andra städer att slå ner sina bopålar. Det har jag själv gjort.

  • Snarare är MP och V patologiska bilhatare medans S är mest bilfientliga.Vänsterfalangen inom S är bilhatare ,dock inte starkt patologiskt även om det förekommer.

  • Att bo kvar i Gbgs stad innebär högre skatt, trängselskatt, nedvärdering av boendeplats (Angered, t.ex. trodde faktiskt inte detta om politiker!), tvingande av resesätt, sämre arbetstillfällen (minskande av dessa pga att smyghöjningen av kostnadsökningen av Västlänk m.m. måste bekostas på något sätt och då är det fotfolk som får gå först, dvs de med lägst lön!). sämre sjukvård (får f n sjukvård på annan ort!), utbildning i den obligatoriska skolan har försämrats radikalt under de senaste 20 åren! och de bästa lärarna flyr fältet Gbg faktiskt till kranskommunerna eftersom de får bättre löneförmåner och lugnare arbetsmiljö m.m., Äldreomsorgen blir sämre med mindre antal vårdare så de gamla sitter ensamma flera timmar utan någon tillsyn! osv osv osv. I andra kommuner runt om Gbg har kommunalskatten varit lägre av olika anledningar och dit kan man flytta!

  • Jag tyckte att Hulthén (s), Magnussson(Mp) m fl har sagt att de bildat alliansen för att de frågor de genomför nu ska hålla i ett ev maktskifte. Då borde de väl också ta emot goda idéer från andra politiska partier? De har ju själva varit små i Gbg tidigare. Fp hade majoritet väldigt länge tills Kungstorgsfrågan kom upp och socdem INTE ville bygga garage UNDER torget pga leran och att det skulle generera mer biltrafik till stan. BRA! Men vad håller de på med nu? Genomfartsleder genom centrala stan, tågtrafik genom stan som genererar mer biltrafik till Hagas och Korsvägens järnvägshållplatser, nya parkeringsplatser för bilar som måste parkeras medan folk åker tåg till annan ort! Fler bilar i genomfarts trafik som ska lämna och hämta folk som ska åka med tågen! Nä! Vet de vad de pratar om? Var finns konsekvensbeskrivningen för Vänsterslingan som eg är en högerslinga beroende på vilket håll man tittar på den ifrån Hisingen eller Mölndal! Eller var det Värstlänken den skulle heta? Att prata bort studentbostäder i Angered med att säga att studenter inte vill bo där är ren kränkning mot dem som bor där! Detta borde tas upp i Arbetsmiljöverket!

  • I Indien, Pakistan m.fl. länder finns en utbyggd form av svarttaxi som är accepterad av myndigheterna. Du kan för en billig penning bli körd från förorterna till centrum. Detta kan utvecklas i Gbg när trängselskatten införts. Från de ännu icke existerande pendelparkeringarna runt staden kan du ta en svarttaxi in till Gustav Adolfs Torg.