Motion om folkomröstning bordlagd och favorit i repris

I förra veckan skulle vår motion gällande folkomröstning om trängselskatten behandlats i kommunstyrelsen. Vi blev väl föga förvånande när Anneli Hulthén (S) valde att bordlägga motionen. Istället bortförklarar hon bordläggningen med att hur ska finansieringen av paketet göras utan trängselskatten. Trångsyntheten är enorm. Nu handlar det om att HELA paketet är odelbart, allt eller inget. Ingen verkar ha förmågan att slå isär paketet och räkna på lägre kostnader. Om Västlänken tas bort ur paketet på 34 miljarder så vi har vi endast 14 miljarder att finansiera.

Lyssna på Hulthéns bortförklaring här om att skjuta på folkomröstningen, något hon själv har lovat tidigare.

Vidare säger Anneli Hulthén (S):

“Vi vill bara vara tydliga med att vi alla har ett ansvar – kommunalt, regionalt och statligt – när det gäller finansieringen av hela Västsvenska paketet.”

Här är ju en underliggande fråga som kommunen och regionen lagt sig platt för. VARFÖR ska infrastruktur finansieras av kommunen och regionen. Så har det inte gått till innan.

Kommunstyrelsen sa även ja till att höja trängselskatten från 2015, vilket innebär 22% ökning på det högsta beloppet (ökar från 18 kr till 22 kr). Vi har inte ens satt spaden i backen och redan nu regleras skattenivån. Vem tolererar en skattehöjning med 22%? Precis som vi skrev i en tidigare debattartikel stod inte politikerna upp för göteborgarnas intresse, utan sätter statens behov av pengar före.

Miljöpartiet väljer också att skicka med ett yttrande om att höja maxbeloppet till mer än 60 kr per dygn i remissvaret till Finansdepartementet (läs yttrandet här). Detta innebär om det går igenom att årskostnaderna blir mycket högre för gemene man.

Alliansen trycker på att även utländska bilar ska beskattas, vilket vi gång på gång påpekat att det inte går enligt gällande EU-regler för befintliga vägar. Det är därför regeringen har valt att kalla det trängselskatt, för att kunna få in pengar på redan byggda vägar.

Alliansen gör en favorit i repris och säger att de vill ta bort Älvsborgsbron ur trängselskatteområdet. Jan Hallberg (M) gjorde samma sak en vecka innan kommunalvalet 2010 för att bara dagar efteråt konstatera att det inte går eftersom drygt 20% av skatteintäkterna kommer därifrån. Läs vårt tidigare blogginlägg om detta här. Att föreslå saker som inte går att genomföra, är inte det definition på en populistisk ståndpunkt?

Theo Papaioannou
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Bra skrivet, skall politikerna i Göteborg företräda sig själva eller väljarna? Tråkigt med Hulthén är att hon “vet bättre än alla andra ” och inte alls vill ha andras åsikter. / Michael