Nej, Ulf Kamne, vi är inte högljudda – vi är bara många!

I gårdagens GP kunde vi läsa en artikel med Miljöpartiets Ulf Kamne. Där säger han bland annat:

Debatten kring Västlänken och trängselskatten är infekterad med ett högt tonläge. Är man motståndare har man svårt att lyssna på förslag som är för.

Man häpnar.

I fem långa år har motståndet mot trängselskatten varit kompakt bland göteborgarna i så gott som alla opinionsundersökningar. Detta har Kamne & Co slagit ifrån sig och de har låtsats som om det regnar. När uppvisade Kamne, Hulthén, Ransgård, Odenljung, Bernmar och Lega senast att de hade lätt för att lyssna på förslag som är emot? Det har aldrig hänt. Deras attityd har hela tiden varit att de vet det här mycket bättre än alla andra och att de därför inte behöver lyssna.

De har hela tiden försökt att få det till att det är en liten, högröstat minoritet som är emot trängselskatt. Därför var Miljöpartiet också emot att hålla en folkomröstning, för tänk om ett nej då skulle bevisas i faktiska röstetal. Men efter folkomröstningen i höstas går det inte längre komma undan det dokumenterade nej-resultatet. Numera är det bevisat vilken sida i debatten som har en majoritet bakom sig.

Resultat folkomröstningenVad gör då Kamne? Jo, han utmålar de som är emot trängselskatt som högljudda och ovilliga att “lyssna på förslag som är för“. Ja, det var liksom för att avgöra frågan definitivt som vi hade en folkomröstning! Tiden att kompromissa hade Kamne & Co före folkröstningen. De sitter på en majoritet av mandat i både kommunfullmäktige, regionen och i Riksdagen. Var fanns alla kompromissförslag då? Det är som om Kamne nu befinner sig i en ny förnekelsefas där han bara vill glömma att folkomröstningen någonsin ägt rum.

Nej, Ulf Kamne vi är inte högljudda, vi är bara många – en majoritet till och med. Respektera det en gång för alla.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Såg i GP att man skulle höja taxorna för kollektivtrafiken med 5% varje år. Längre ned i texten stod det att man också ville flytta skolstarten så att den inte låg samtidigt som rusningstrafiken, man häpnar över inkompetensen hos de som bestämmer. Tror de verkligen att rusningstrafiken skulle ligga kvar vid samma tidpunkt om skolstarten flyttades? Arbetsplatser med flexibla tider och de anställda där anpassar ju sina arbetstider efter när deras personal är villiga att komma till arbetet, dvs när barnen går till skolan. Övriga arbetsplatser anpassar sig sedan så sakteliga efter dessa arbetsplatser…

    Rusningstrafiken på gatorna i mitt område är på morgonen under timmen runt det att fritids och förskola serverar frukost. Flyttar du skoltiden så flyttar du även på restiden för dessa bilister. De barn som äter frukost hemma åker till väldigt stor del hemifrån samtidigt som föräldrarna, en aning senare än de som skall till fritids/förskola, men under slutet av rusningstiden.

    Samhället är inte ett antal olika disjunkta mängder med människor, allihop sitter ihop som en större grupp, så börjar du påverka en del av samhället så påverkas även de andra delarna.

    Amatörer!!!

  • Jag kan ju förresten tillägga också att detta också är en av huvudorsakerna till att trängselskatten har så pass liten spridningseffekt över morgontimmarna som den har. Folk måste vara på jobbet vid samma tid ungefär, oavsett om de har flexibla arbetstider eller inte…

  • Av de jag normalt träffar på är de flesta antingen upprörda över kommunledningens ignorans i frågan eller så är de fullständigt ointresserade – eller kanske har de gett upp det politiska intresset totalt. Inte många är positiva.

    Räddningstjänsten har också synpunkter på hur lösningen ser ut. Att skicka ner räddningspersonal i ett schakt är som att skicka ner någon i en skorsten och hoppas att inte brasan tänds medan personen är på väg ner.

    För min del så känns hela detta projekt med Västlänken och Trängselskatten som århundradets blåsning. Det kommer att finnas ett antal personer som kommer att få en fin pension från detta.