Nu är tiden för eftertanke om Västlänken

Idag publicerade GP en debattartikel från Vägvalet som är en replik på kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermanssons (S) tidigare blogginlägg där hon i detalj försvarade Västlänken. Vi skriver:

I bloggen får man nu åter läsa redan motbevisade löften om att Västlänken ger nära nog fördubblad kapacitet på Göteborg Central och därtill ger ”tätare avgångar och kortare restider”. Inget av detta är dock sant. Nätverket Stoppa Västlänken Nu har, med stöd av dokument från TrV, visat att pendeltågsavgångarna inte alls kommer att öka (max 14 per timme och riktning).

Inte heller ger de spår som frigörs av Västlänken, de som idag används av pendeltågen, någon kapacitetsökning eftersom de behövs som vändspår för utrangerade tåg.

Och kortare restider kan tyvärr de allra flesta pendlarna glömma. “Utslaget på samtliga pendeltågsresenärer ökar i stället restiden, mest på grund av den tid det tar att gå upp och ner till de underjordiska stationerna. Pendeltågsresenärer till Göteborg C som åker spårvagn från Drottningtorget får tre minuter längre gångtid än i dag.

Det är innan byggstart som det finns tid för eftertanke och inhämtande av information. Den tiden borde Ann-Sofie Hermansson använda till eftertanke och reflektioner, i stället för att för att, precis som sin föregångare, bara trumma ut samma slitna argument gång på gång. Argument som dessutom i många fall redan motbevisats av både allmänheten och Trafikverket själva.

Helt enkelt: Läs på!

Läs hela debattartikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Bra jobbat.

    Men vad gör man åt Anna Johanssons lögner då?

    Citat “Däremot måste de politiska styrmedlen vara träffsäkra, menar hon. Enligt infrastrukturministern behöver styrmedlen fungera där de är tänkta men samtidigt inte ge onödiga konsekvenser på andra ställen. Hon lyfter fram trängselskatten som ett bra exempel på när sådana åtgärder har fungerat.”

    Och det kommer från denna artikeln:
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/ministern-bensinen-%C3%A4r-f%C3%B6r-billig-1.3896539

    Den har då inte fungerat särskilt bra i Göteborg i alla fall…

  • Att vi Göteborgare betalar trängselskatt som Stockholmare och andra delar av Sverige får nytta av, er inte särskilt klokt att se som en bra investering i Gbg! Det er tvärtom en mycket dålig investering. VI borde ha höjt skatten istället for stan om Gbgs stad ska behålla pengarna!