Nu kan jag titulera mig skattesmitare – helt legalt

Uppfinningsrikedomen för att slippa betala trängselskatt är många. Alltifrån mer eller mindre olagliga metoder att dölja registreringsskylten till att utlandsregistrera bilen. Sedan finns det förstås ett antal metoder för att minimera ens utgift så mycket som möjligt, t.ex åka på andra tider, flytta eller byta jobb. Eller som i mitt fall; byta parkeringsplats.

Många av de som bor nära en tullgräns har en god chans att slippa trängselskatten helt genom att låta parkera bilen på “rätt sida” av zonen. Så länge arbetsplatsen ligger på samma sida av zongränsen som man har bilen parkerad på, och man inte måste åka över eller under Göta Älv ställs man inför en valsituation.

I mitt fall bor jag strax utanför tullstationerna och arbetar innanför. Tidigare hade jag bilen i ett av det kommunala Parkeringsbolagets P-hus, men eftersom det också är beläget utanför zonen var det inget bra alternativ för mig. P-bolaget fick in drygt 8 600:- av mig förra året för ett kallgarage. Dessa pengar kan de nu känna sig blåsta på.

Istället hittade jag ett annat privat P-hus strax innanför zongränsen som kostar mig ungefär samma, men som då dessutom är varmgarage. Det blir en liten längre promenad varje morgon och eftermiddag, men det kan det vara värt för principens skull. Resultatet blir att jag åker nästan exakt samma sträcka som tidigare – inne i zonen, utan att betala – och bidrar lika mycket till “trängseln” som tidigare. För mig är detta ytterligare ett bevis på hur orättvis trängselskatten är och hur schablonmässigt den slår.

Min åtgärd innebär att jag smiter från skatten och lämpar över kostnaden på alla andra som inte har samma valsituation som jag. Om vi leker med tanken att 200 000 andra bilister betalar trängselskatt innebär mina uteblivna 8 000:- i trängselskatt att var och en av dessa i förlängningen får betala 4 öre extra i trängselskatt per år. Det blir förstås inte så mycket, men jag lär inte vara ensam om min åtgärd för att undkomma slanten. Ju fler som gör som jag, desto mer får de som inte har något val betala. Om inte trängselskattens huvudsakliga syfte hade varit att en viss summa pengar ska tas in i skatt, hade kanske detta inte varit något problem. Men nu är avtalen skrivna så att om inkomstbortfallet blir större än beräknat så höjs trängselskatten med motsvarande belopp.

Mitt beteende väcker också frågan om den statistik över trafiken som presenterats efter trängselskattens införande. Innan årsskiftet när betalstationerna var byggda men inte aktiverade, mätte man ändå hur många som passerade varje dag. Dessa siffror kan man nu jämföra med hur det blev efter årsskiftet. I november och december räknades min bil varje morgon och kväll. Men nu när min resa aldrig passerar en betalstation finns jag inte i statistiken längre. Trots att jag åker samma sträcka som tidigare till 95 % bidrar jag till att trafiken minskar enligt den numera missvisande statistiken.

Jag har alltid sett det som betydelsefullt att göra rätt för mig och betala mina skatter utan att försöka minimera skatten så mycket som möjligt genom tvivelaktiga avdrag. Men någonstans går gränsen och här gick den för mig. Och det är som sagt inte olagligt att smita från trängselskatten – åtminstone inte med min metod. Men är det rättvist? Knappast.

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Och samtidigt finns det Herr Svensson som bor precis innanför gränsen som väljer att hyra ett garage som ligger utanför zonen (vem vet, kanske hos P-bolaget med utan värme…) och därmed aldrig tar in bilen till stan längre, trotts att han bord inom gränsen.

    Håller med dig fullt om att det är ett orättvist system, och att man behöver göra något åt det, men detta argument var väldigt svagt.

    Sen är detta som du skriver felaktigt:

    “Men nu är avtalen skrivna så att om inkomstbortfallet blir större än beräknat så höjs trängselskatten med motsvarande belopp”

    skatten _KAN_ höjas, precis som alla andra skatter för den delen… Då detta är en skatt som inte är baserad på en procentenhet så kommer den att höjas med tiden, i takt med att allt annat blir dyrare och våra löner går upp…

    • Reuben: Trängselskatten höjs redan 2015 med över 20%, det är redan beslutat. Och visst är det så att minskar intäkterna från trängselskatten mer än beräknat så måste man kompensera detta, antingen genom att höja den ännu mer eller genom att förlänga tidsperioden som den är tänkt att gälla. Staten skjuter inte till några extra medel.

  • På Lindholmen så har ett antal personer skaffat sig P-tillstånd på de parkeringar som ligger strax utanför gränsen (både bland boende och arbetande inom zonen). Det finns också några som har valt att samutnyttja samma parkering utanför tullgränsen.

    Parkering på Chalmers gästparkering är billigare än att betala för trängselskatten om man har ett ärende under dagen…

    Är man inskriven på Chalmers så får man mycket billigt parkering (flera har valt att läsa kurser för att få tillgång till detta).

    Jag har en bekant som parkerar hos en släkting precis utanför tullgränsen och cyklar därifrån. En annan gatuparkerar i ett villaområde och lyfter av cykeln från cykelstället på dragkroken för att ta sig den sista kilometern…

    Andra väljer att låta skyltarna på bilen bli smutsiga, jag har aldrig sett så många smutsiga skyltar som nu. Dessutom så verkar man ofta komma undan om enbart ena skylten är läsbar, då det verkar som om alla de avläsningarna måste tas manuellt (de kommer in mycket senare och ungefär varannan gång inte alls på “Mina Fordon”-appen – enligt egen erfarenhet på en dryg handfull med avläsningar).

    Snöiga skyltar är också vanligt just nu, även om skylten är fullt läsbar med lite snödimma på, så verkar inte kamerorna gilla det.

    Uppfinningsrikedomen är stor. Mina arbetskollegor tipsar varandra dagligen om vad som fungerar och inte…

  • Jag har för mig att det var en bostadsrättsförening i Guldheden som hade parkeringar/parkeringsgarage på bägge sidor om trängselskattsstationen. Perfekt läge att byta parkeringar med varandra utifrån om man skall köra inom eller utom trängselstationerna, eller bara för att sänka pasagekostnaderna för de som har möjlighet att tajma så perfekt.

    Låt kreativiteten flöda…

  • Kan någon jurist kolla om det är lagligt att på en riksväg typ E6 ta ut
    vägtullar ? Denna väg är bekostad av samliga svenska skattebetalare
    och underhålls väl av vägverket ?

  • Stefan: Eftersom det är en statlig skatt så är det lagligt (tyvärr).

    Det hade varit mycket rimligt att begränsa rätten till att ta ut trängselskatt till kommunala vägar, men så har man alltså inte gjort…

    Naturligtvis är det mycket orimligt att göra på detta viset, men tyvärr är det inget annat vi kan göra åt det annat än att rösta nej till TS (om vi får rösta) och att rösta bort partierna som står bakom den vid nästa val…

  • En till kommentar också, GT har pratat med Coop Forum i Bäckebol som nu tappat var femte kund på vardagarna:
    http://www.expressen.se/gt/trangselskatten—en-katastrof-for-handlare/

    Det innebär i förlängningen att butiken kommer att ha svårt att överleva, vilket riskerar hela Bäckebol då den butiken är “dragplåster” för andra etableringar.

    När det nya shoppingcentrat i Kungälv öppnar (byggstart i vår), så kommer säkert många kunder norrifrån att överge både Bäckebol och Backaplan, vilket kommer att försämra läget för just Bäckebol en hel del. Backaplan klarar sig nog ändå (tack vare närheten till bussbyten på Hjalmar Brantingplatsen), även om shoppingen på Eriksberg nog kommer att stärkas ytterligare för de bilburna.

    Personligen åker jag som arbetar på Lindholmen numera till Allum iom att jag ändå måste passera tullarna och iom att trafiken på Göta Älvbron och E20 har minskat. Sedan tar man ju bara E45 norrut istället utan att behöva betala tull igen. Bäckebol fungerar ju iofs hyfsat, men som bilpendlare är ju Backaplan numera uteslutet då några ärenden lätt tar 45 minuter och man då tvingas betala TS igen.

    Folk byter helt enkelt shoppingcenter pga TS, definitivt inte oväntat…

  • Enligt din analys så bör man placera betalstationer överallt då. Människor har i alla tider betalat olika summor i ex. skatt beroende på geografisk plats.

    • Bengtsson: Du gör en felaktig tolkning. Existerande orättvisor är inget argument för att införa nya. För övrigt så noterar jag att du inte kom ihåg vilken e-postadress du påstod dig ha förra gången du kommenterade.