Ny chatt med Hulthén

Idag hade Radio Göteborg en chatt med socialdemokraternas Anneli Hulthén. Hon fick en del frågor om trängselskatten, både från Vägvalets Theo Papaioannou och andra lyssnare.

Jörgen: Jag förstår inte riktigt hur du kan skylla den svikna folkomröstningen om trängselskatten på regeringen? Det var du och ditt parti som lovade folkomröstning, då är det väl också ni som svikit detta löfte? Jag tycker du fegar ur.
Anneli Hulthén: Jag tycker inte det är att fega ur att ta ansvar för den infrastruktur vi ska ha i framtiden. 34 miljarder kronor med både Västlänk, ny bro och tunnel till Hisingen är att ta ansvar. Jag tror för övrigt det inte det går att folkomrösta om ett riksdagsbeslut.

Som så många gånger förut svarar inte Hulthén på frågan som ställts. Och hon fråntar sig tydligen allt ansvar för det beslut som Göteborgs kommunfullmäktige fattade i vintras. Hade kommunfullmäktige inte ställt sig bakom trängselskatten hade inte riksdagen röstat för något sådant. Detta vet Anneli Hulthén, men låtsas som om folkomröstningen skulle gälla riksdagsbeslutet istället.

Theo: Ditt svar gällande folkomröstningen håller inte. Innan vi gick med i EU röstades det för att ta ett riksdagsbeslut. Nu har ni gjort tvärtom. Tycker du det är ok att svika Göteborgs invånare?
Anneli Hulthén: Att bygga infrastruktur och utveckla staden är inte att svika men att marginalisera frågan till att bara handla om trängselavgifter är att inte se hela paketet.

Man kan inte tolka Anneli Hulthéns svar på något annat sätt än att det är OK att avge ett löfte och att sedan bryta mot det för något slags ädlare syfte eller när det passar henne.

Theo: Hur kan du försvara Västlänken som är ett samhällsekonomiskt olönsamt projekt enligt rapporterna? Har du överhuvudtaget läst rapporterna?
Anneli Hulthén: Hej Theo, Jag har sysslat med Västlänken i många år och jag vet att lösningen för Göteborg inte är att bara bredda antalet spår i nuvarande läge. Vill vi mer med Göteborgsregionen och Västsverige behöver vi en Västlänk.

Den första frågan svarar Hulthén inte på. Tydligen behöver inte Västlänken vara samhällsekonomiskt lönsam, hon konstaterar bara att vi behöver den utan att ange varför.

Ensamstående mamma: Kan du förklara för mig vad jag ska göra som behöver bilen för att hämta mina barn på dagis, handla, köra barnen till deras fritidsaktiviteter då jag inte kommer att ha råd att ha kvar bilen när du inför trängselskatt?
Anneli Hulthén: Meningen är att kollektivrafiken ska öka och att vi ska ge fler möjligheter att ta buss eller spårvagn. Vi måste se till att det blir lättare att variera de olika sätt man transporterar sig på och att inte bilen blir det enda alternativet.

Ett svar av sorten “Goddag yxskaft”. Frågeställaren undrar hur hon skall klara av att hinna med allting när hon inte längre har råd att köra bil. Hulthéns svar är att hon ska åka kollektivt! Som frågan är ställd framgår det dock tydligt att kollektivtrafiken inte var ett acceptabelt alternativ, ändå tycker Hulthén mamman ska kuska runt på buss och spårvagn med matkassar och ungar.

Theo: Eftersom du som lokalpolitiker har gett upp mot regeringen så kan vi ju lika gärna avskaffa lokalpolitiken för den behövs ju inte längre. Staten får ju göra som dom vill. Vad ska vi med lokalpolitiker som inte driver det som göteborgarna vill?
Anneli Hulthén: Jag förstår inte vad du menar. Vi har inte gett upp mot regering och riksdag utan brukar säja ifrån när det är något vi tycker är fel. Kommunalpolitik behövs liksom en bra nationell politik.

Frågan anspelar på att Hulthén upprepade gånger skyllt trängselskatten på regeringen. Och tydligen tyckte varken hon eller någon annan göteborgspolitiker att trängselskatten var “fel” eftersom de tacksamt tog emot denna orättvisa, stora skattehöjning och med varm hand snabbt lämnade över den till Göteborgsregionens bilister. Det är också märkligt att Hulthén så tidigt som i vintras gav upp tanken på ett regeringsskifte den 19 september. Om hon hade haft något emot regeringens utpressning mot kommunerna att betala mer av infrastrukturen, vore det ju smart att invänta ett regeringsskifte och därefter förhandla fram en bättre uppgörelse. Eller så insåg Hulthén att en kommande (S)-regering skulle agerat på precis samma sätt?

Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar