P-bolaget i blåsväder – Dags för avveckling

I dagarna rapporteras att P-bolagets VD, Maria Stenström, handlat konsulttjänster för 2-3 miljoner kr för att kunna ta beslut. Inte nog med det, det har gjorts utan upphandling.

I GT kan man läsa följande:

“Nu visar också Västnytts granskning att Stenström köpt konsulttjänster för 2,5 miljoner i form av bollplank och telefonjour för ledningsgruppen. Avslöjandena har blivit en mycket het politiskt potatis i Göteborg som haft höga krav på trovärdighet när det gäller korruption och upphandlingar sedan mutaffären avslöjades. Ingen i den politiska ledningen i Göteborg vill kommentera affären utan hän­visar till Parkeringsbolagets styrelseordförande, miljö­partisten Elisabeth Undén.”

Anmärkningsvärt är att vi hamnar i samma “gubbanda” som tidigare när Framtiden-koncernens chef Anneli Snobl tar P-bolagets agerande i försvar:

“Detta är något som redan hänt och vi kan inte göra något åt det nu.”

“Jag tycker inte att någon kan ha synpunkter på om hon köper konsulttjänster för två miljoner eller för tre miljoner. Det har varit nödvändigt för henne att göra detta och det gagnar staden.”

Ingen ska synpunkter på det som gjorts i P-bolaget då “det gagnar staden”. Bolagscheferna vet bäst! Men om cheferna inom Göteborg Stad är så förbaskat duktiga varför måste de med en lön på över 80 000 kr köpa rådgivningshjälp för miljoner? Det går ju inte ihop.

Den politiska styrelsen styrs av ordförande Elisabeth Undén (MP):

“När vi jämför det med andra utgifter i bolagets stora, stora omsättning så har vi inte reagerat på att det har varit något orimligt.”

Undén har undvikit att svara på frågor från GT. Och man kan alltså genom att ha hög omsättning (=dyra parkeringsavgifter) se genom fingrarna när miljonerna rullar.

Man kan ha många synpunkter på vad som görs i bolagen. Men den mest väsentliga för P-bolaget är varför vi ska ha ett bolag som hanterar parkering när vi har en Trafiknämnd? Inom Trafiknämnden finns en stor tjänsteorganisation som förmodligen kan hantera parkeringsfrågorna bättre. Det ger även bättre insyn för medborgaren.

Senast ville Trafikkontoret återkomma med ett uppdrag i Trafiknämnden om hur man tillsammans med P-bolaget ska bli ett gemensamt ansikte utåt. Men frågan blir då: Vad behövs Parkeringsbolaget egentligen till? Läs tidigare blogginlägg här.

Det var en av anledningarna varför Vägvalet lämnade en motion i slutet på september om att avveckla P-bolaget.

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GT1, GT2, SVT1, SVT2, SVT3, SVT4, SVT5, SVT6, SVT7GP1, GP2, GP3

Lägg till en kommentar

  • Varför skall man tillåta insyn i offentliga verksamheter? Det blir ju mycket svårare att dölja mygel, inkompetens och idioti då…

    Förresten, jag hoppas att Vägvalet noga följer debatten om miljöpåverkan från Västlänken på GPs debattsida. Just nu tar det 27år att tjäna in koldioxiden från bygget räknat i dagens bränsleförbrukning i bilarna. Då är bara borttransporten av lera och berg, samt betongens koldioxid inräknad…

  • I Varberg m.fl andra orter har man fri parkering med P-skiva! Fungerar alldeles utmärkt och ger både en positiv signal utåt och inte några möjligheter till mutor och mygel! 😉