Politiker och chefer i regionen slipper trängselskatt

Västnytt rapporterar att politiker och ett hundratal chefer i regionen slipper betala trängselskatt då de har förmånsbil.

Regionens personaldirektör, Karin Ohdnoff, kommer inte att behöva betala trängselskatt. Men hon vill gärna.

Tillsammans med ett hundratal chefer inom Västra Götalandsregionen har hon förmånsbil som en löneförmån och då står arbetsgivaren för deras trängselskatt.

“Jag kan förstå att folk tycker att det här är orättvist, men vi följer bara ett beslut i regeringsrätten som säger att trängselavgiften ingår i det schablonmässiga beloppet.”

Även Västtrafiks vd, Lars Backström, slipper trängselskatt om han åker i sin förmånsbil. Nu vet vi att Backström faktiskt åker mycket kollektivt som vd för Västtrafik.

Han skriver på sin blogg:

“Som det framgår av inslaget har jag en förmånsbil. Fast jag använder den sällan (har hittills i år kört cirka 70 mil). Föredrar att använda mitt Västtrafikkort, som är ett Göteborg+++. Åker kollektivt fyra till fem dagar i veckan, mest linje 101 mellan Bollebygd och Göteborg, men också tåg bland annat till vårt kontor i Skövde och spårvagn till och från möten i Göteborg.”

“Med andra ord kollektivtrafik för att jag vill, bil när jag måste.”

Det sista har kommit att bli ett väl myntat begrepp som går stick i stäv med Västtrafiks senaste reklam. Då erbjuds man av Västtrafik i samband med att man köper ett företagskort att få en annons på Blocket för att sälja sin bil.

Vidare fascineras man av Leif Blomqvists (S) sanslösa kommentar till Västnytt när de berättar om regionens policy som innefattar hans egna förmånsbil, en Volvo V70:

“Helt orimligt tycker jag. Vi kan inte propagera för att folk ska betala och så ska mina grannar betala men inte jag, säger han när Västnytt berättar för honom om regionens nya policy.”

“Jag har hela tiden utgått från att vi ska betala det här, och nu måste vi ändra på detta och ta fram ett administrativt system som gör att vi får betala.”

Varför känner inte Blomqvist till vad besluten han och hans partivänner varit med om att fatta får för konsekvenser? Påminner om den gamla sketchen med Hasse Alfredson och Tage Danielsson: Det hade jag ingen aaaaning om!

Även Sören Kviberg (V)  kör en Toyota Prius som förmånsbil och säger:

“Vi måste diskutera frågan, jag kommer att lyfta den i personalutskottet nästa möte.”

Enligt Vänstern i Göteborg kör inga låginkomsttagare bil men tydligen kör Vänsterns representanter förmånsbil. Mycket märkligt. Men Kviberg är förstås ingen låginkomsttagare. Hans parti påstår sig bara företräda denna grupp.

Nedan följer hur vissa politiker i Västra Götalandsregionen kör:

Så kör majoriteten:
Gert-Inge Andersson (S): Saab 9.3
Leif Blomqvist (S): Volkswagen Passat
Helen Eliasson (S): Volvo V70
Karin Engdahl (S) : Volvo V60
Sören Kviberg (V): Toyota Prius
Alex Bergström (S): Toyota Prius
Lena Hult (S): Volkswagen Passat
Birgitta Losman (MP): ingen förmånsbil

Så kör oppositionsråden:
Kristina Jonäng (C): Volvo V70
Annika Tännström (M): Saab 9.3
Jonas Andersson (FP): Volvo V70
Martin Andréasson (M): Volvo V70
Gunilla Levén (M): ingen förmånsbil
Monica Selin (KD): ingen förmånsbil
Johnny Magnusson (M): ingen förmånsbil

Källa: Västra Götalandsregionen och Västtrafik

Kristina Jonäng (C) som skriker högst om hur viktigt det är med en tågtunnel och trängselskatt i Göteborg kör också en förmånsbil.

Jag kommer och tänka på ordspråket som mina föräldrar brukade säga till mig: “Man ska leva som man lär”. Något jag även säger till mina barn.

Läs mer Nästan 100 regionchefer slipper trängselskatt och Även politikerna slipper

Theo Papaioannou
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1

18 kommentarer

  • Inte skall väl adeln betala trängselskatt ,det begriper väl vem som helst 🙂
    Med de feta lönerna har de väl råd att ha egen bil och inte snyllta på mina skattepengar!. Förlåt jag glömde att de var adel, förlåt.

  • Det är ingen nyhet!!! Om man lyssnar på sina barns kompisar kommentarer. En del an deras (kompisars) föräldrar som jobbar inom Göteborgskommun visste redan för länge sedan om denna förmånen. Nu har t o m Vägvalet inte varit särskilt snabb att hitta det här fenomenet i avtalet för anställda i regionen och kommunen.
    Förresten, politiker som helst åker kollektivt men har förmånsbil (som bara rostar), får betalt både för bilen och det här Västtrafikkortet+++, eller???
    Smart.
    Jag har inga förmåner som helst och jobbar för regionen. Besviken:(

  • @Inte naiv I kommunen tog man bort förmånen när Vägvalet kom in och därför blev även vi tagna på sängen att denna förmån faktiskt fanns kvar i regionen. Och till råga på allt så har ledande regionala politiker, som predikar tåg och cykel, förmånsbilar.

  • Tomma hycklande tunnor skramlar mest!
    Sedan kan man ifrågasätta mycket av “kompetensen” hos vissa när de tydligen INTE känner till saker som berör dem själva.. Eller de kanske inte VILL känna till.. 😉

  • Politikerna i regionen kommer att rösta ner tjänstemannaförslaget att de med förmånsbilar skulle slippa betala trängselskatten.

    Samtliga politiker och tjänstemän med förmånsbilar kommer alltså att själva personligen få betala sina trängselavgifter!

  • @Sett på Västnytt just nu! Det återstår att se hur dom ska lösa det då trängselskatten inte går att bryta ut ur bilförmånen. De får helt enkelt avstå bilen 😉

  • Det går att bryta ut skatten, problemet är bara att administrationen av det kostar lika mycket ungefär…

    Grubblade på reseavdrag som ett stort antal inpendlare är berättigade till. Med 30% i omkostnad för att dra in skatten och 57-59% i skatteavdrag, om de är välavlönade, så blir det inte mer än 3kr per dag kvar till Västlänken…
    Och de betalar 12kr/dag ungefär…

    Men det är klart, de lågavlönade får ju 25% mindre i reseavdrag, så de bidrar ju med drygt 10kr om dagen…

    Konstaterade också att nu när det är löningshelg så var Tuvevägen bakom Backaplan helt igenkorkad. Inte så konstigt med tanke på att man tagit bort en fil där. På denna väg kommer en stor del av “smittrafiken” gå i januari. Någon som vill hålla emot när jag säger att det kommer att bli rejält trångt och mycket köer?

    Det är ju inte heller en tillfällighet att Tuvevägen längre norrut fått både en ny rondell och har smalnats av pga att cykelbanor har anlagts i vägrenen….

    Konstaterade också att häromdagen då det tjockade på pga en olycka, så rekommenderade Google navigation att man kör Gamla Böneredsvägen. Den hade denna dag en rätt kraftig trafik, detta innan den blir en smitväg i januari…

    Det blir intressant i januari, jag kommer nog att tvingas köra en omväg på två mil om dagen och köra genom trängselskattestationerna bara för att slippa köerna som kommer att bli på centrala Hisingen. Det var nog inte riktigt så det var tänkt! Eller det kanske det var?

  • Glömde påpeka att trängselskatten kommer att fördyra reseräkningar för Göteborgs företag en hel del. Eftersom denna inte går att fakturera på företagskorten, så kommer de reseräkningarna att gå till manuell granskning/hantering.

    Eftersom den dessutom inte faktureras direkt, så måste man antingen vänta med att göra sina reseräkningar, eller göra två stycken. Kvittot måste nämligen skickas med enligt lagen…
    …Jag gissar att fler kommer att ta taxi till flyget pga detta. Man vill bli av med reseräkningar så snabbt som möjligt. Bilen är billigare för företagen. Egen bil är dessutom bättre för miljön (då den inte skall gå tillbaka tom).

  • @pacman42 Det var visserligen inte vad personaldirektören sa. Men även om det går så är det dåligt att man inte tänkt på detta innan. Det visar hur de politiska besluten som tas inte efterlevs av politikerna själva.

    Sören Kviberg (V) säger i det senaste inslaget att han behöver bilen för att kollektivtrafiken inte räcker till i hans arbete då han måste åka runt i regionen. Kviberg avslutar med att “det är ju ändå en miljöbil…”.

    Även Leif Blomqvist (S) ojjade sig över hur “hans” arbetssituation påverkas av att inte ha bil. Han är en av de största förespråkarna för Västlänken och hur viktig det är att vi åker kollektivt.

    Då är vi tillbaka i att det inte finns några vettiga alternativ innan förbudet och påtryckning införs. Något Vägvalet påpekat sedan länge.

    Det är lätt att ta beslut på andras bekostnad.

  • Var har våra politiker sina arbetsplatser? Centralt belägna med relativt goda allmänna kommunikationer eller är de belägna i industriområden i förorter som är den verklighet som gäller för många?

  • Kungligheter med barn, barnbarn pch andra levande släktingar, borgare, adel och tjänstemän i chefspositioner är väl värda sina apanage, bonusar, tjänstebilar, skattereduktioner osv? Medan bönder, arbetare och tjänstepersonal utan chefsposition samt serviceyrkespersonal är väl skyldiga att betala för sitt uppehälle och dessutom skänka ett tionde till ovanstående personal för att de stackarna inte ska svälta? Apanage betyder “att få sitt dagliga bröd”, dvs. socialbidrag med flera nollor! Jag är inte avundsjuk på dessa om jag får det som rätteligen bekommer mig från det yrkesarbete jag genomför med stor omsorg, ambition och energi. För 15 år sedan fick en speciallärare 32000kr som slutlön pga tarifflöner. När facket ändrade till individuella löner sjönk detta till 30.000kr som slutlön för en speciallärare år 2012. Hade tarifflönen varit kvar och löneförhöjningen varit 500 kr/år (alltså inte 4000kr som vissa tjänstemän klagar är för lite!) så hade speciallärares och specialpedagogers löner varit 40.000kr idag! Medan stackare som vissa chefer klagar på att 4000kr är för lite löneökning när tjänstebilen tas bort och lönen ligger på ett par hundra tusen kr per månad. Eller när kungens barn ska gifta sig, då ansökes om minst 8 miljoner kronor från statliga medel, dvs skattepengar som arbetare har jobbat ihop med krökta ryggar! Många som gifte sig samtidigt hade nog inte haft något emot att få några tusenlappar av dessa pengarna! Det vore bra att kunna få dra av sitt bröllop i deklarationen som en motsvarighet till att vanliga människor inte kan begära statliga medel till sina bröllop! Vi är tillbaka i feodalsamhället! eller har vi aldrig kommit ur detta? Fram för att genomföra en revolution som ser till att vanliga människor får samma rättigheter som kungligheter, adel, borgare och tjänstepersonal i chefsposition! Vart tog solidariteten vägen för vanliga människor? När Sträng, Palme osv var i beslutsfattande positioner sa de att 1/3 av lönen ska räcka till bostadskostnad, 1/3 till mat och kläder samt resterande 1/3 till sparande och semester samt annat liknande för alla. Varför finns inte dessa kriterier idag? Var finns solidariteten? Borde inte dessa höginkomsttagare vara förebilder, särskilt kungen med familj som representerar Sverige?

  • Theo: vad jag menade är att bara för att något är billigare, så är det inte rätt. Nu går man istället ut i TV och säger att de visst skall få betala. Inget beslut är fattat och man vet inte heller hur man skall administrera det hela. Antagligen slutar det väl med att det blir gratis i alla fall.

    Hela poängen med förmånsbilar är ju från början att minska administrationen runt tjänsteresor…
    …Trängselskatten kommer att bli dyr för samhället, vilket vi skattebetalare kommer att få betala i tillägga till själva trängselskatten…