Replik till Västtrafik: Västlänken är inte frälsaren

Den 6 september publicerade gp.se en debattartikel signerad Västtrafiks VD Lars Backström och Roger Vahnberg som är vice VD, där de berättade om den ljusa framtid vi gick emot med en färdigbyggd Västlänk och hur illa det skulle gå om den inte byggs (arbetslöshet, sämre miljö, minskad tillväxt m.m.)

Läs hela deras debattartikel här.

Vägvalet replikerar enligt nedan:

Vi kan sympatisera med Lars Backström och Roger Vahnberg på Västtrafik när de önskar att Västlänken redan gärna hade varit färdig. Men nu är den inte det och framför allt: Den är inte betald än!

När nu två höga tjänstemän ger sig in i politiska diskussioner om Västlänken inleder de med att recensera den pågående debatten som ”allt yvigare”. Detta för att varje debattör har olika utgångspunkter när de ifrågasätter projektets nytta. De kunde lika gärna kommit fram till att kritiken är näst intill enhällig och massiv emot Västlänken.

Men detta bekommer inte Västtrafiks ledning. Precis som övriga politiska partier diskuterar man endast utifrån vilka behov som påstås finnas, men nämner inte med ett ord varifrån pengarna ska tas. Önska kan alla, det är gratis.

Backström och Vahnberg begår precis samma ”räknefel” som alla andra förespråkare av Västlänken. Tunneln är inte frälsaren för kollektivtrafiken, det är i själva verket en stor black om foten. Nästan alla tillgängliga resurser under 25 år går till detta vansinnesprojekt och för varje miljard som budgeten överskrids med, förlängs avbetalningen med minst ett år till. Vem köper något på avbetalning med sådana ovissa villkor?

Faktum är att endast 7 % av kollektivresorna görs med pendel- och regiontåg. Av dessa 7 % är det högst 15 % som får direktresor till Västlänkens nya stationer – det vill säga cirka 1 % av kollektivresorna blir märkbart snabbare och smidigare.

Alla övriga 99 % av kollektivresenärerna får ingen avgörande förbättring av Västlänken! Några minuters snabbare spårvagnsresa hade gett många fler mycket större nytta. För att visa hur mycket pengar Västlänken slukar, skulle 20 miljarder räcka till att bygga bostäder i Haga åt de 15 000 personer som påstås vilja resa dit varje dag. Hagastationen skulle därmed bli helt onödig.

Vägvalet vill att kollektivtrafiken inklusive spårvagnstrafiken flyttas tillbaka från Västtrafik till en förvaltning i Göteborgs kommuns regi. Som det var innan helt enkelt. Kolossen Västtrafik kommer aldrig att utveckla spårvagnstrafiken från sitt huvudkontor i Skövde.

I stället för att försöka skrämma väljarna med att en stoppad Västlänk leder till arbetslöshet och sämre miljö, borde Västtrafiks ledning börja inse att de måste verka för smarta, snabbare, modernare trafiklösningar som gynnar så många som möjligt för så lite skattemedel som möjligt. I det perspektivet faller Västlänken ihop som ett korthus. Rösta därför bort den på valdagen i folkomröstningen.

Theo Papaioannou
Håkan Andersson
Vägvalet

Lägg till en kommentar

  • Överhuvudtaget skall väl ICKE “kommunala tjänstemän” (och landstingskomunala tjänstemän – Innefattande ÄVEN kommunala och landstingskommunala bolag som ÄVEN dessa lyder under både KOmmunal och Förvaltningslag ) som ju faktiskt Västtrafiks VD o vVD är ! Lägga sig i POLITISKA beslut .. !!

  • Theo bloggade om detta uttalande från Hultén tidigare idag:
    “Du far med osanning om du säger att det här är en folkomröstning om Västlänken och trängselskatten. Det vi röstar om är ja eller nej till trängselskatten och därmed om Göteborgs framtid, hela Västra Götalands och Hallands framtid.”

    Jag skulle dock vilja dra detta lite längre. Vad Hultén först gör här är att säga att omröstningen om Trängselskatten inte alls påverkar Västlänkens framtid, bara för att strax efteråt i samma uttalande i praktiken säga att hela VSP faller om Trängselskatten faller. Borde inte Västlänken då ingå i vad omröstningen i praktiken handlar om?

    Eller har de “gamla” politikerna i Göteborg någon helt egen logik? Det är inte konstigt att vi är så många som inte förstår hur de tänker…
    …för denna logik skulle då helt plötsligt kunna förklara både deras fäbless för Västlänken och deras oförmåga att förstå att göteborgarna inte känner sig delaktiga i deras beslut…

    Ja, inte vann hon över mig på sin sida med det resonemanget i alla fall…

  • S verkar driva en intensiv brevlådekampanj – minst 4 gånger har de delat ut partireklam senaste månaden, och nu har de även börjat med “telefonterror” för att försöka locka till sig väljare. Det får åtminstone mig om möjligt mindre positivt inställd till dem.

    Senaste blogginlägget handlar om nytänkande, men det verkar bara vara nytänkande på de villkor som S sätter upp som är accepterat.