Slaget är förlorat, men inte kriget

Vad ska man egentligen skriva en dag som denna? Och helst då något som inte sagts tidigare under de snart tre år som denna blogg existerat. Trängselskatten införs idag i Göteborg, trots att det sannolikt inte fanns tillstymmelse till trängsel någonstans i trafiken i morse – mycket tack vare fortsatt julledighet för många.

GP var ute och tog pulsen på trafiken redan före klockan sex och av bilderna att döma fanns det nästan ingen trafik alls. Men vi ska ändå betala extra för ynnesten att få åka på vägar som vi redan betalat för! Det är så grundläggande feltänkt ända från början.

Dagens Nyheter konstaterar av Göteborg nu gör Stockholm sällskap och inför trängselskatt – trots alla protester.  Svenska Dagbladet gör likaledes, men mer ur Stockholmarnas perspektiv. De får nu betala när de åker till Göteborg.

GP skriver vidare om den mycket hög förseningsavgiften på 500 kronor som man drabbas av om man inte betalar trängselskatten i tid. Det kostar 500:- och är ett typexempel på att staten utnyttjar sin starkare ställning gentemot medborgaren. På fem år har över en halv miljard kommit staten till del i förseningsavgifter. Hur många av dessa tror ni har gått till infrastruktur? Ni gissade förmodligen rätt.

GP skriver också (föga förvånande) att det var “ovanligt lite trafik efter trängselskatten“. Men det är förstås först nästa vecka vi kan se den verkliga effekten.

Vi är alla förlorare en dag som denna. Vår demokrati har fått sig en allvarligt törn, tilltron till politikerna likaså. Det blir på något sätt tydligt att politiska företrädare kan komma undan med rätt mycket innan deras egna positioner hotas. De som deltagit i beslutet, tvärtemot sina tidigare löften och ställningstagande borde skämmas. Och jag tror faktiskt en del gör det – i det tysta. Vägvalet vet genom informella kontakter med olika partisympatisörer att beslutet om trängselskatt trycktes igenom – utan någon vidare diskussion eller chans till förändring. Och jag tror faktiskt det finns en hel del politiker som skäms en smula.

Men tack vare GT:s namninsamling får de nu ytterligare en chans att ändra sig och stå upp för vad de egentligen tycker, och ta intryck av den stora opinionen i frågan.

Vi kanske har förlorat slaget, men inte kriget.

Håkan Andersson
Vägvalet

I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3

Lägg till en kommentar

  • Även om det blir ett NEJ i en eventuell folkomröstning (jag bor i Partille, så jag kunde inte vara med på namninsamlingen) så kommer TS finnas kvar.
    Allt är redan klubbat och klart, och den är här för att stanna.
    Missnöje med politiker och massvis med missnöjesröster till SD och Vägvalet är något som de ledande partierna tycker är värt priset.

  • Konstaterade att jag skattfördes för två passager i morse, tydligen alltså för både fram och bakskylt – men de var ju inom en timme, så enbart 8 kr således.

    Så de som har tänkt på olika lösningar för att blockera skyltarna bör göra det både bak och fram.

    Jag låg dessutom i häcken på en kombibil framför, men läsvinkeln ovanifrån klarade det också.

    Systemet i Göteborg är således helt annorlunda än i Stockholm, där bara framskylten fotograferas (sist jag var i Stockholm så missade kamerorna flera passager). I Stockholm har man en felfrekvens på 1-3%. Den lär nog bli lägre i Göteborg…

    Kämpa på, så skall vi nog bli av med eländet.

    • Janb: Tack för infon. Jag gissar (helt ogrundat, medges) att bortfallet är betydligt större i Stockholm än 1-3% Incitamentet att fuska borde väl vara mycket större än så?

  • Hej!
    Är inte boende i Göteborg men reser med viss frekvens förbi på E6’n. Deltar inte i kommunalvalet i Göteborg, hade så varit fallet så hade det varit SD på i kommun, landsting och riksdag.
    Mina kostnader för att passera Gbg är kanske rent försumbara i familjens totala ekonomi men icke dessto mindre än kostnad där jag inte har någon valmöjlighet – detta är en ren skandal!
    Noterbart är att en bekant åkte idag till sitt arbete i en Audi A6 skyltad som en Ford Escort…

  • Håkan: Jo, jag hade ett bortfall på 75% sist jag var i Stockholm…

    Det är mycket svårare att fuska med två skyltar och komma undan med det. Lite svårt att hävda “otur” när man har ett lönnlöv på både fram och bakskylt som täcker samma bokstav… :-/

    Noterade dessutom att Android-appen “Mina Fordon” inte fungerar på Android 4.2. Enbart Internet Explorer och Windows stöds dessutom. Riktigt kasst!!! Ett minsta krav är väl att deras (gen)tjänster skall vara lätta att övervaka, men det är tydligen alltför mycket begärt…

    Väntar spänt på remissvaret rörande utländska bilar. Det skall bli intressant att se hur man skall komma ur den knipan. Hade det varit en vägavgift så hade man kunnat göra smitning ett brott och därmed kunna skicka böter till andra länder, men nu får man nog förlita sig på ärligheten hos de som har utländska skyltar…

    Notera förresten att inte heller Engelsmännen lyckas ta ut trängselskatt av utländska fordon “Entry authorisation and penalties cannot be issued to non-UK numberplates”. Citerat från:
    http://en.wikipedia.org/wiki/London_congestion_charge

    • JanB: Och Londonfallet är ju lite unikt på så sätt att tack vare att England är en ö, är andelen utlandsregistrerade fordon mycket litet.

  • Vän av ordning: Då fattar jag inte hur jag kunnat bli så lite beskattad i Stockholm. Avsaknad av fotografering på bakre skylt hade förklarat det…

    Tack för informationen.

  • Bra skrivet Håkan, “Vår demokrati har fått sig en allvarligt törn, tilltron till politikerna likaså”. Det är upp till oss som röstar, att visa vad vi tycker, nästa gång det är val. Vill vi ha politiker som inte lyssnar, som gör som de själva vill eller är det så att folkvalda politiker faktiskt företräder oss väljare? OM de nu är så säkra på att de har tagit rätt beslut angående trängselskatt, så är det väl ingen fara att ha en folkomrösning? Då kommer det att bli ett rungande “ja”, om de flesta anser att det är ok med trängselskatt.

    • Annika: Tack! De i partitopparna känner sig nog ändå rätt säkra. Även om t.ex. S eller M skulle tappa några procent till i nästa val pga av trängselskatten kan ju de flesta av deras politiker sitta kvar med sina uppdrag.

  • I GP om Trängselskatten

    1. Richard skriver:
    01 januari 2013 kl. 15:16

    Replik

    Det är på sätt förtröstande att E N – en enda person – sedan TS är ett diskussionsämne tagit upp det generellt olagliga i införandet av denna stråtrövarskatt, gn.att hänvisa till FN-Konventionens 13.e artikel – av alla – , samt Rikets lag.

    Det fanns en tid då man sköt eller hänge stråtrövare.

    Mig veterligen har ingen av alla de många lagkunniga som bor i och runt ikring Göteborg tagit i denna aspekt. En anledning kan ju vara att de alla har en förmånsbil. Att privatpersoner inte mäktar är en sak, men att ingen journalist tar upp lagligenheten är märkligt.

    Bäst vore kanske om Vägvalet gjorde en penninginsamling och stämde stat och kommun för brott mot rätten att fritt och utan hinder kunna förflytta sig i landet.

    Jag är säker att många skulle lägga en slant för detta goda ändamål.

    Man har medvetet avskurit Norra från Södra Bohuslän för att få in pengar. Det finns absolut inga miljövänliga trafikalternativ öster om Göteborg för den som söker undvika avgiften.

    Vad värre är, är att omvägsmilen överstiger i bränsle kostnad avgiften.
    George

  • Håkan: Demokrati innebär inte att vi skall ha en folkomröstning om varje liten sakfråga. Senast jag kollade fick inte “Vägvalet” en majoritet i kommunvalet 2010?

    Som jag (och förhoppningsvis många) ser det är detta bara ett gäng sura 60-talister som är mycket upprörda över att de nu skall behöva betala för att dagligen våldta stadskärnan med sina privata fossilbrännare. Ni kommer nog över det snart, oroa er ej.

  • Det är bara att gratulera John och de andra, nu är utsläppen i Haga lika stora som E6 Gårda och på Friggagatan är de högre ,allt tack vare de cancerogena utsläppen från bussarna ,för att inte tala om bullret och skriket från spårvagnarna som gör att det blir en tyst och lugn miljö inte bara i Brunsparken och Drottningtorget utan även Åkarplatsen, Allen , Allen-Lineplatsen och Södravägen, tack västtrafik och trafiknämden.

  • Jag glömde .Det är alltid lika roligt att se människor hålla för öronen och hosta i takt med bussagaserna på Friggagatan .Åter igen TACK.

  • Alltid lika roligt och se vilken mätplats som får den högsta dagsnoteringen E6 Gårda ,Haga eller nykomlingen Friggagaten , när det gäller buller leder nykomlingen mha spårvagnarna (lite fuskigt)

  • Politikerna har gått bakom ryggen på folket. Så nu handlar det inte bara om pengar längre. Nu måste trängselskatten stoppas för demokratins skull!
    Om inte så har vi visat att vi behandlas hur som helst.
    Om jag har fattat det hela rätt så är det olagligt att ta ut avgift på befintlig väg, och därför kallas det trängselskatt, (paragrafrytteri)
    Och förseningsavgiften på 500 är maktmissbruk, vilket privat företag skulle kunna ta ut det utan att förlora alla sina kunder?

  • 1955 röstade 83% nej till högertrafik i Sverige, 1963 antog riksdagen med bred marginal att högertrafik skulle införas vilket skedde 1967. Var inte detta en större törn mot demokratin än införandet av trängselskatt i en enskild kommun?

    • Jonas: Jag tror faktiskt inte du tycker det själv. Vad spelar det för roll vilken sida av vägen vi kör på?

  • Manne: har du någon referens till dina påståenden om att luften skulle vara sämre vid Haga och Friggagatan är vid E6 och att busstrafiken skulle vara en orsak till detta?

  • Tja, 1955 var det uppenbarligen mångs om tyckte det spelade en väldigt stor roll. Bland annat tror jag det är bra för trafiksäkerheten att man kör på samma sida som sina grannländer.

  • Jag ser inget problem med att vi har högertrafik! Men beslutet togs mot en klar majoritet i en folkomröstning,

    • Jonas: Och din poäng var då? Du blev alltså inte upprörd för att man gick emot folkomröstningen 1955 och nu har du samma förlåtande inställning mot de politiker som lovade en sak och sedan gjorde tvärtom i trängselskattefrågan? Och?

    • Jonas: Så logiskt sätt är alla brutna löften och folkomröstningar bra? Du tycker inte referensmaterialet är en gnutta begränsat?

  • Manne: Tillåt mig försöka följa logiken: Eftersom vi nu har trängelskatt i Göteborg åker fler buss och spårvagn och förre bil och detta leder till mer avgaser och buller? Trots att man kan ersätta 30st bilar med en buss, är alltså detta vad du säger?

    Av en händelse har du snubblat på min stora käpphäst med Vägvalet, nämligen dess anhängares falskhet. “Trängselskatt leder till mer avgaser”, “jag är för mindre trafik och bättre miljö, men trängelskatt är inte perfekt så därför är jag 100% emot det”, etc, etc…

    Om ni bara kunde öppet erkänna att:
    * Ni är för bekväma med att köra Volvo V70 genom stan varje dag och för lata för att cykla/gå/ta buss/spårvagn/båt/tåg.
    * Ni inte bryr er ett skvatt om miljön, sotavgaser/N02/buller eftersom er bil inte är en cabriolet och C02 eftersom ni är födda på 60-talet och kommer troligen inte leva länge nog att se effekterna.

    Om ni bara hade varit lite rakare med detta hade jag haft mycket mer respekt för era åsikter och syften.

    • John: Låt oss reda ut några saker som jag anser du fått om bakfoten:
      1. Du anklagar oss i Vägvalet för falskhet. Jag kan inte se att du har rätt i det. För mig består falskhet t.ex. av att först lova något, söka stöd för det i val och sedan när man fått sina röster, strunta i väljarna och göra tvärtemot vad man lovar. Det är falskhet för mig. Sedan anklagar du oss för att ljuga (att vi inte bryr oss om miljön (eftersom vi “är födda på 60-talet” (vad det nu har med saken att göra), vilket dessutom inte alla i Vägvalet är, Theo är t.ex. född på 1970-talet, när är du själv född??)). Vad har du som stödjer ditt påstående? Belägg mig med en enda avsiktligt lögn som jag skrivit här på bloggen sedan tre år tillbaka, om du kan. Jag tror du får leta en stund.

      2. Vägvalet är inte längre ett enfrågeparti. Vi har lämnat in flera motioner och interpellationer om andra frågor. Och i kommunfullmäktige röstar vi varje månad ja eller nej till olika förslag. Mer om våra andra ställningstaganden kan du läsa i vårt budgetförslag för 2013.

      3. Pengarna från trängselskatten ska INTE gå till förbättrad kollektivtrafik, som du påstod. De ska (i huvudsak) gå till att bygga pendeltågstunneln Västlänken för 20 miljarder (som billigast). Tågen som ska gå i tunneln, personal som ska jobba på tåget, utbyggd kollektivtrafik i stort (som genomfördes i december) kommer du ovillkorligen att få betala via höjd skatt på skattesedeln. Regionskatten höjdes med 25 öre i går och det är bara början.

      4. Du förstår inte alla sura miner om “demokratin”. Då vänder jag på frågan: Hade du tyckt det allt var lika bra om partierna hade lovat att införa trängselskatt innan ett val och sedan efter ett val låtit bli att göra så? Hade inte du varit missnöjd och känt dig lurad av de demokratiskt valda politikerna då?

  • Till John: Jösses, vilka toner du tar till. Jag har bott både i centrala Göteborg och utanför. Använt cykel, spårvagn, buss, bil eller promenerat då det passat bäst. Alla har lika rätt att vistas i Göteborg utan att bli beskyllda för att våldta staden. Jag har inga ekonomiska problem att betala trängselskatt, vilket jag kommer att göra eftersom jag hellre betalar än tar flera timmar/dag från mina barn, för att åka kommunalt. Jag har en liten, ny miljöbil och samåker, så utsläppen från mig är minimala om man jämför med många bussar i city.

  • Annika: Tack för ditt inlägg men tyvärr håller jag inte med dig. Med den sammanlagda summa av negativa influenser som den genomsnittlige bilist för med sig: CO2, buller, sotavgaser, trängsel, NO2, partiklar via dubbdäck, för att nämna några; måste jag tyvärr hävda att de inte borde ha samma rätt. T.ex. har man i dagsläget inte rätt att köra en 8-meters lastbil för privatbruk, det hela handlar bara om vart man borde dra gränsen.

    Att alla bilister sitter ensamma i varsin Volvo V70 i morgonrusningen, när man kan få plats med 5 personer plus packning i ett sådant fordon gör bara saken värre.

    Du kör miljöbil säger du? Röker du även hälsocigaretter?

  • John: Jag tycker att det vore bra om du kunde erkänna att du är väl medveteten om att många människor inte har valmöjligheten att åka kollektivt.

    Ta mig som exempel. Jag bor i Torslanda och jobbar i Mölndal. Det skulle ta mig 3 timmar (!) varje dag att ta mig till jobbet. Min sambo har en liknande situation. Hur tycker du att vi ska lösa det med barn att hämta och lämna på dagis? Det går inte.

    För många, många människor ser situationen ut på det här sättet. Sluta prata om att vi är lata, det handlar inte om det! I övrigt är jag i högsta grad intresserad av miljön. Handlar t ex all mat ekologiskt, har installerat bergvärme, sorterar sopor, flyger i princip aldrig utan tar tåget, etc.

    Jag håller med Vägvalet om att det är en sorglig dag. Tilltron till politikerna och demokratin har fått sig en sådan allvarlig törn att det kommer ta mycket lång tid att reparera.

    Stort tack till Theo, Håkan, Tom, m.fl för ert arbete! Ni är ljuset i tunneln för många människor.

  • Lars N: Vad har alla stadsbilister gemensamt? En ursäkt! skämt och sido, jag är medveten om att alla inte kan åka buss. Områden som Torslanda är byggt enligt 60-tals mentalitet där upplägget var alla alla skulle ha varsin bil, vi måste få en ändring på detta!

    Du klagar på lokaltrafikens brister, trots att pengar från trängselskatten skall användas för att förbättra den? Istället så väljer du att lägga din röst på ett enfrågeparti som VV? Är inte frågor som dina barns skolgång viktigare än att du skall slippa betala 8kr två ggr om dagen?

    Sen förstår jag inte alls alla sura miner om “demokrati”, ni fick inte 50% + röster i valet, deal with it!

  • John: Nej jag röker inte och har aldrig gjort. Du har ingen aning om hur jag lever och vilka val jag gör för miljön. Jag väljer bort flyg, för det är för mycket utsläpp, väljer att handla begagnat i möjligaste mån, återvinner/återanvänder, komposterar bla, bla, bla….. Att jag kör bil till mitt arbete idag, säger inte att jag alltid gjort det och alltid kommer göra det. Jag tror du fått V70 på hjärnan. Är du avundsjuk? Jag har ingen V70. Ok, jag är 60-talist och då har jag antagligen inget existensberättigande enligt dig.

  • John:
    TS kommer inte påverka miljön nämnvärt. För övrigt verkar du gått på miljöpropagandan om att planeten snart går under. Jag ber dig läsa på.

  • John: Nu kommer det ju inte bli mer pengar till infrastruktursprojekt utan de bara omfördelas med en ny skatt så att Göteborgs stad kan dra ner sina anslag till samma projekt.

  • Annika: Du missade mitt skämt om “hälsocigaretter” som svar på “miljöbil”, två två sammansatta ord som är direkt internt motstridiga.

    Vad jag försöker säga är att din “miljöbil” som du kör till jobbet varje inte är så miljövänligt som du tror. Den går fortfarande på fossila bränslen? Och drar “endast” 0.4l/milen? Miljöhelgon! Vidare gissning: Du har dubbdäck på den?

    Sen tycker jag din mening om existensberättigande var onödig.

  • John: Varför vill du att vi ska erkänna att vi åker bil för att vi är lata om du i själva verket faktiskt är medveten om att alla inte kan åka buss? Det tillför inget till debatten att komma med hårda anklagelser i onödan, tvärtom bidrar det till polarisering.

    Jag klagar inte på kollektivtrafikens brister utan betalar för att ta mig till jobbet själv. Dessutom betalar jag, och alla andra som inte kan åka kollektivt, hälften av kostnaderna för dem som kan åka kollektivt. Det som jag tycker är orimligt är att vi ska få en straffskatt för att vi inte åker kollktivt, när vi inte kan det.

    Om du påstår att Vägvalet är ett enfrågeparti har du inte följt dem särksilt väl. Inget parti har väl t ex drivit demokratifrågorna så tydligt som Vägvalet. Det behövs i Göteborg.

    Undrar för övrigt vad mina barns skolgång har att göra med trängselskatten? Låg debatteknik att antyda att jag inte skulle bry mig om mina barn och deras skolgång.

  • Kommer att anstränga mig till det yttersta att aldrig betala en endaste biltull. Vill inte vara med och betala till det där stolleprojektet som kallas “västlänken”. Är det tillåtet för kommunen att lägga så mycket pengar på något som kommer ha en så begränsad allmännytta. Tågen är ju inte fulla som det är ens idag. Och så tror man att man har hittat en lösning som går att göra för 20 miljarder. Det är löjligt – den kan precis lika gärna kosta 50 miljarder. Det borde finnas något i kommunlagen som förbjuder sånt här slöseri med våra pengar!!!

  • Daniel: Du har givetvis rätt! Global uppvärmning och klimtatförändringar verken existerar eller är ett problem, bara tuta och köra! Föga överraskande information att komma ur en vägvals-anhängare.

  • Vi är nu 7;de staden i världen som har trängselskatt. Naturligtvis så minskar ju trafiken ju fler stationer och dyrare det blir. Folk har inte råd. Varför vi har så kallad trängsel är ju enbart inkompetenta politikers oförmåga att ha löst dessa problem för många år sen. Vill vi betala detta i 25 år för att vi skall få TRE nya pendelstaioner dit invånare i våra grannkommuner kan ta sig till direkt utan att behöva gå av vid centralstationen. En kostnad av nästan 7000 miljoner per station. Fullständigt vansinne. Politiker borde inte få besluta om ärenden som kostar dessa summor. Vi kan lösa dessa tågproblem vid centralen till en billigare summa och därmed borde politikerna lagt ner Västlänken.

    • Ralph B: Du har väl skrivit på GT:s namninsamling? Annars håller jag med dig om det skriver. Fast kostnaden är nog inte 7 000 miljoner per station. Totalsumman ligger strax under 1 miljard.

      Bozze45: Glöm inte skriva på GT:s namninsamling innan du flyttar! 😉

  • Jag betalar trängselavgift för att kunna ta mig till mitt arbete. Ok, då gör jag det. Men jag önskar bli befriad från att betala halva biljetten för de som åker kommunalt (eftersom halva kostnaden för kommunala resor betalas via skattmedel från Västra Götalandsregionen). Om man väljer bil = trängselskatt. Om man väljer buss/spårvagn/tåg = betala det faktiska biljettpriset. Rättvist eller hur?

  • (Många arga 60-talister som är på mig nu, får skylla mig själv som gett mig in i lejonkulan!)

    Annika: Givetvis får du det, börja cykla så får du en oändlig mängd plus i kanten!

    Lars N: Du har fortfarande inte berättat varför du är VV-anhängare? Det var inte för att du ville slippa betala? Det enda jag kan läsa mig till är partiets drift av “demokratifrågor”? Barns skolgång tog jag upp som ett exempel på varför man inte skall rösta på enfrågepartier, men som du nämner är ju givetvis vägvalet inte ett sådant! Det är även ett “demokratifråge”-parti.

    Och nej, det är inte orimligt att bilister skall få en straffskatt! Ni straffas eftersom ni för med er mycket negativt- Läs nedan om era fina bidrag: CO2, N02, buller, trängsel, partiklar, osv… Det är som ni låtsas om att dessa problem inte existerar!

  • Annika: Och jag önskar slippa betala för premien för din “miljöbil” via mina skattepengar, men man får inte alltid som man vill…

  • John:
    Klart det existerar, men det är överdrivet. Planeten har inte blivit nämnvärt varmare och inga klimatförändringar kan härledas till CO2-utsläpp.
    Men det visste du säkert, för du läser väl inte bara Aftonbladet?

    Nej, jag är varken 60-talist eller vägvals-väljare. Jag bor inte ens i Göteborg, dock intresserar jag mig för denna onödiga skatt.

    Låt mig gissa, du är 80-talist, miljöpartist och hänger mest på Twitter?

  • Håkan: för att svara på dina frågor:

    1. Falskheten är anledningen till att ni är emot trängelskatten, vilket jag bestämt hävdar är att ni inte vill betala för att smutsa ner. Sen kan du säga hur mycket du vill om att ni egentligen är för bättre miljö/luft etc, så det får vara ert ord mot mitt. Det en uppenbar generalisering när jag säger att “alla” vägvalets anhängare är arga 60-talister som kör v70 och inte vill betala för att smutsa ner. Hade hoppats att det skulle vara uppenbart.

    2. Det är alltså en skillnad mellan ett “enfrågeparti” och ett “tekniskt-sätt enfrågeparti”. Det är löjligt (och må jag säga: falskt) att påstå att ni inte är det.

    3. Tillskillnad från ditt parti och dess anhängare har jag inget emot att betala för infrastrukturförbättringar, trots att det enda jag använder är cykelbanorna.

    4. Visst hade jag det, men nu är det väl inget makthavande parti som lovat att det “inte skall bli någon trängelskatt” ? Snarare att vi skulle ha en folkomröstning om just den frågan. Men som jag tidigare nämnde, demokrati handlar inte om rätten att få rösta i varje enskild sakfråga, det hade aldrig fungerat.

    • John: 1. Du avgör i ensamt majestät att Vägvalets motiv är några andra än de vi anför. Hur ska jag kunna bevisa att jag är ärlig i mina motiv? Du väljer att inte tro på mig/oss. Det är ditt problem. Så länge jag vet att du har fel är jag nöjd.

      2. Om det är löjligt att ha flera frågor på ett partiprogram så får det väl vara det då. Du har fel igen. Är Miljöpartiet inte också ett enfrågeparti då? Har inte alla partier startat som enfrågepartier? Du hittar bara på skäl för att tycka illa om Vägvalet.

      3. Det är ju generöst – och billigt! – att erbjuda sig betala, när man inte behöver göra det. Ditt erbjudande är värt noll och du visar ännu en gång att du inte förstår de människor som faktiskt måste betala, men som kanske egentligen inte har råd. Bara du kommer fram på cykelbanan är du nöjd. En cykelbana som bilisterna hjälpt till att bekosta.

      4. Du visar med all tydlighet att du inte bryr dig om demokratifrågorna när du tycker beslutet går din väg. Jag kan bara beklaga din inställning.

  • Daniel: Du är klimatforskare själv förstår jag? Sen visst jag inte att Aftonbladet var den främsta bastionen för medvetande om global uppvärmning, jag hade kunnat tro att det var tvärt om.

    Jag är född på 80-talet! (den tidigare delen) Jag kan stolt säga att det är ovanligt att hitta något i min ålder som kör bil till jobbet. Jag hoppas att detta är en trend som håller i sig även i de yngre generationerna, allt vi behöver göra då är att invänta 60-talisterna pension, när som helst, så har vi en lugn, tyst och bilfri stad inom kort. (Kalla mig optimist!)

  • John: Du skriver att jag “fortfarande inte har berättat varför jag är VV-anhängare?” Nu måste du vara förvirrad för du har ju aldrig frågat.

    Däremot har DU inte svarat på varför du vill att människor ska erkänna att de åker bil för att de är lata och inte bryr sig ett skvatt om miljön, när du i själva verket vet att de inte kan.

    Och nej det är inte för att själv slippa betala. Varför känns det som att du tillskriver mig/oss en mängd negativa egenskaper? Vi är lata, tänker bara på oss själva, bryr oss inte om miljön, etc.

    John, jag tycker att du har en tråkig ton när du diskuterar, för att inte säga nästintill hånfull, när du skriver att Vägvalet även är ett “demokratifråge”-parti. Det är förtås bara ett simpelt försök att misskreditera dem.

  • Till Håkan.
    Jag har skrivit på namninsamlingen för länge sen. Naturligtvis är inte varje stationskostnad 7 miljarder utan kanske 1 miljard som du skriver. Men med tunnel och stationskostnad så har du ett snitt på ca 7 miljarder per station.
    Det är en vansinnig kostnad. Den nya nationalarenan i fotboll kostar 2,8 miljarder. Tågtunnel med 3 stationer kostar lika mycket som ca 7 nya nationalarenor i fotboll. Det visar ju vilket ekonomiskt vansinne det är när vi bara får 3 pendelstationer för samma summa pengar.

    • Ralph N: Tror du missförstod mig. Totalkostnaden för att bygga samtliga stationer är något under 1 miljard.

  • John: Du skriver “Jag kan stolt säga att det är ovanligt att hitta något i min ålder som kör bil till jobbet”. Det kanske är så att det är dina vänner du talar om? Jag har flera vänner/arbetskamrater som är i din ålder (några lite yngre och några lite äldre), boende i city (jodå….) samt angränsande kommuner, som (hör och häpna) använder sig av bil till arbetet. Och personen som bor i city, arbetar i (just det) city…..

  • Lars N:

    Nå, så varför lägger är du en anhängare? Snäll, säg att det pga att “du värnar om demokrati-frågor”, jag behöver mig ett gott skratt.

    Anledningen till att jag vill höra den verkligen anledningen är att jag är trött på att höra uppenbara lögner (även om det möjligen är lögner riktade till sig själva).

    Så angående de “negativa egenskaperna”, du vill alltså inte hålla med om att alla C02/N02/buller/sotavgaser/etc du för med dig när du kör bil är negativt? Är det så jag skall tolka det?

    Ber om ursäkt om min ton träffar dig som tråkig, det är inte meningen. Testa att cykla i stan i 10 år, inandandes alla bilsters skit, bli ned-prioriterad vid alla rödljus, inte få någon cykelbro över Göta älv och sen betala för era “miljöbils”-premier, så skall du ser hur rolig din ton blir. Du får återkomma efter detta expriment.

    • John: Tonen behöver inte vara träffande för att vara tråkig. Och du avgör inte vad som är positivt eller negativt helt ensamt. Det du tycker håller andra inte med om.

  • Annika: Låt inte så nöjd över det, du får det att låta som något positivt!
    Jag känner ju också till många 60-talister på mitt jobb som cyklar eller åker tåg, men de är i kraftig minoritet.

  • John: Jag konstaterar att du på nytt inleder med att vara hånfull för att sedan be om ursäkt om “din ton träffar mig som tråkig”. Det förefaller inte som att du är särskilt uppriktig i din ursäkt.

    Du har fortfarande inte svarat på min fråga om varför du vill att människor ska erkänna att de är lata och inte bryr sig ett skvatt om miljön, när du i själva verket vet att de inte kan?

    Svara på frågor som du själv fått innan du kräver andra på svar.

  • Lars N: Jag svarade ju!

    “Anledningen till att jag vill höra den verkligen (sic) anledningen är att jag är trött på att höra uppenbara lögner (även om det möjligen är lögner riktade till sig själva).”

    Jag kan även tillägga: Jag vill exponera vägvalet för det bluff-parti jag anser det vara.

    • John: Men exponera då Vägvalet som bluff-parti! Men du gör det inte genom att påstå massa saker som du inte har stöd för.

  • Håkan:

    1. Mina åsikter i sammanhanget. Agree to disagree?

    2. Jag är nästan lockad att hålla med dig om att miljöpartiet är ett enfråge-parti också. För övrigt anledningen till att jag inte vill rösta på dem: deras kärnkraftsskräck. Jag sa “nästan” dock, ni är definitivt ett enfrågeparti.

    3. Om man inte klarar en förhöjd kostnad på 8 + 8 kr om dagen är det kanske dags att se över sin ekonomiska situation? Lustigt att många som klagar kör så kallade “premiumbilar” som (igen) Volvo V70, har dessa personer en aning om vad värdeminskningen per körd mil är? Vet ni vad som är billigare än att äga + köra sin egna bil? Jo åka buss, testa det. Jag är dock glad att du för tillbaka diskussionen till dit den började: Nämligen det om vad hela ert etablissemang handlar om: Ni vill inte betala för att smutsa ner och därför är ni mycket upprörda.

    Du menar att bilister betalar för cykelbanorna för att de också är skattebetalare? Jag tycker mig se ett hål i ditt argument.

    4. Jag fick aldrig folkromrösta om mina skattepengar skall gå till att köpa “miljöbilar” åt folk! Men du hör inte mig gnälla…

    • John: 1. Problemet är du framför dina åsikter som fakta. Du får misstro oss ur mycket du vill. Men det gör det inte mer sannolikt att du har rätt. Jag vet vad våra motiv är. Det vet uppenbarligen inte du.

      2. Du får tycka vi är ett enfrågeparti. Jag anfört massor med saker som talar emot det. Men du står på dig utan att egentligen bemöta mig.

      3. 8 000 – 12 000 om året är inte alls så litet som du försöker ge sken av. Det är väldigt mycket pengar för många. Du väljer att själv avgöra vad andra tycker är mycket. Och du behöver inte påminna om hur dyrt det är att ha bil – jag tror nog att de som har bil vet det bättre än du som inte kör bil. Samtidigt argumenterar du för att det ska bli ännu dyrare.

      4. Du får gnälla om precis vad du vill. Men att kritisera odemokratiskt genomförda beslut är inte gnäll. Det är en rättighet. Kommunallagen föreskriver att om man samlar in 10% av de röstberättigades namn så ska en folkomröstning hållas. Lagen finns, solklart att man då ska kunna använda sig av den. Starta du en namninsamling för att staten inte ska ge pengar till miljöbilar. Det är din demokratiska rättighet. Och du kan samla några av dina kompisar (födda på 1980-talet) och bilda ett eget parti. Det är inte alls så svårt. Kolla på val.se. Lycka till!

  • Dagens: Jag blir anklagad för att hålla dålig “ton” när jag skriver kommentarer på en artikel som regelrätt förklarar krig.

  • Håkan: Nog har jag stöd för det, bara inte på detta forumet. Ni är inte så många som har vägvalsåsikter som man kan tro, det är bara ni som är väldigt högljudda. Jag behöver väl knappast referera till din växande flora av nyhetsartiklar som påvisar detta faktum?

    • John: Att förlora slaget och vinna kriget, är ett gammalt (till och med äldre än jag!) etablerat uttryck. Googla så får du se. Ta inte allt så bokstavligt.

  • John:

    Nej, men jag kan läsa och går inte på Al Gore och hans propaganda. T.o.m IPCC har på senare tid förstå.

    Så jag ber dig läsa på lite om AGW innan du uttalar dig, du låter som en politiker annars.

    Möjligtvis i din umgängeskrets, i verkligheten däremot är det många 80-talister som kör till jobbet. För att de behöver, inte för att de är lata.

    Hur blir en stad lugn och tyst för att bilar försvinner?
    Det som bullrar mest är bussar och spårvagnar…

  • John: Du skriver att vi inte vill betala för att smutsa ner?
    Du har alltså ingen aning om hur mycket skatt bilister redan betalar?

  • Håkan:

    Japp med utryck som “… jag bestämt hävdar är att ni inte vill betala för att smutsa ner” och “Mina åsikter i sammanhanget.”, jag ser absolut hur detta kan tolkas som fakta.

    Sen hoppas jag verkligen att du var ironisk när du säger “ta inte allt så bokstavligt”, vad exakt tror du jag menar när jag menar med att alla vägvalare är arga 60-talister med v70? Suck. Vad är det för bildligt talat “krig” ni vill vinna? Riva alla betalstationer som sats upp? Eller är det bara att ni upptäckt vilket glassigt jobb det är att sitta i kommunfullmäktige och planerar att sitta där så länge det går? Baserat på en platform av “demokratifrågor”? Bara en teori från min sida.

    Daniel:

    Jag har hart talas om vägskatten och bensinskatten, sen har jag hört att det kostar en slant att bygga alla vägar, stopp-ljus osv som ni behöver för er förmån att kunna frakta sig själv ensam i en 2 tons plåtburk överallt. Så det kanske väger upp? Däremot har jag också att alla trafikrelaterade olyckor kostar vårt (gratis) sjukvårdssystem en väldans massa kronor, som för övrigt betalas av människor om inte kör bil alls. Japp och “Al Gore” är propaganda… vi hade redan etablerat att du var en vägvalare detta behövs inte upprepas

    • John: Vill man missförstå – som du uppenbarligen vill göra – så gör man det. Vägvalet finns inte till för att orsaka en sämre miljö. Och är man så självgod att man tycker ens åsikter är att jämställa med fakta, så finns det liksom inget att diskutera. Och du övertygar ingen med en sådan argumentation.

      Ja, det var ännu en felaktigt teori du hade om oss (att det skulle vara ett glassigt jobb att sitta i kommunfullmäktige (1 000:- i ersättning per kvällsmöte som inbegriper allt förarbete)). Du har lätt att bilda dig vanföreställningar om sådant som du inte är insatt i. Lägg ner dina teorier nu, gör något vettigt istället.

  • John: Du är ute på riktigt tunn is med dina generaliseringar och antydningar. Vill du göra något för miljön så finns det mycket effektivare åtgärder än trängselskatten. En minskning av biltrafiken med 10% i Göteborg motsvarar inte ens ens en tredjedels procent i LA eller NY. Eller en annan aspekt: De farliga utsläppen i gbg ökar när folk åker buss. Eller, ytterligare en aspekt: Västlänken har negativ miljönytta. Osv osv.

    Jag vill ha miljövänliga och effektiva transporter i Göteborg, jag vill åka kollektivt för att kunna läsa eller göra annat. Jag vill dock inte ha VL, TS eller

  • John:

    Bilismen betalar 70miljarder i skatter, endast 20 går till vägar.
    Så nej, det väger inte upp. Bilismen betalar sina egen kostnader.

    Jaha? Vi bilister betalar för bussar och spårvagnar också vettu. Det är så vårt land är uppbyggt…

    Du verkar ha ont om fakta och endast tillskriver folk titlar hela tiden…
    Tröttsamt troll.

  • Kära stadsbilister,

    Tack för en långvarig diskussion med många inlägg och syrliga undertoner. Om vi ses i trafiken hoppas jag er katalysator har kommit igång så jag slipper kvävas.

    Prisutdelning:

    Största besvikelse: Ingen kröp till korset och kunde ens medge att all CO2, NO2, sotavgaser osv inte var optimalt att släppa ut… Men men.

    Störst chans på bättring: Annika. Kontakta mig här så hjälper jag dig välja ut en lämplig cykel att köpa, perfekt för dagspendling!

    Bästa känga: Daniel. Miljöpariet, twitter och aftonbladet på en gång. Den sved.

    Bästa politiker: Håkan. Du undvek att svara på det mesta, svara med en fråga osv. Du har en framtid i den här branschen tror jag!

    Adjöken och kör säkert!
    /John

    • John: Största besvikelsen: att du inte tror på vad andra säger, vad deras motiv är, och accepterar att andra inte håller med dig och sätter etiketter på dina meningsmotståndare beroende på när de är födda osv. Det brukar i andra sammanhang kallas för diskriminering.

      Jag har ingen aning vilka frågor du menar att jag inte besvarade. Du kom mest med felaktiga påståenden som jag invände emot.

  • …eller dåligt förankrade beslut från politiker som tappat kontakten med verkligheten.

    Vill man göra något åt miljön så är inte VL en lösning, den är ett problem. Vill man göra något åt miljön så satsar man på eldriven kollektivtrafik som mår fler. Vill man göra något åt miljön så ger man folk chansen att åka kollektivt istället för att straffa de som inte har möjlighet att göra det av en eller annan anledning.

  • Pacman: Kan du reda ut varför de farliga utsläppen skulle öka om filk åkte buss istället?

    Annars har du rätt att ur ett CO2 perspektiv är den beräknade minskningen av trafiken i Göteborg försumbar. Men trots allt mpnga bäckar små…

  • Jonas: Dieselfordon släpper generellt ut många fler farliga ämnen än bensindrivna fordon. Bussar och lastbilar med dieselmotor lämpar sig dåligt för stadstrafik, då detta innebär många start och stopp. Framförallt den kraftiga acceleration som görs när bussen skall ut från hållplatsen leder till kraftiga utsläpp. Utbildning i miljövänlig körstil finns, men detta är svårt att kombinera med tidspressen i rusningstrafik. Titta bara på de svarta molnen när en dieselbuss startar, så kan du nog själv inse problemet. Dieselfordon borde vara förbjudna inne i staden.

  • Att en buss släpper ut mer än en bil förstår jag också. Men en buss har fler resande än en bil. Alltså är inte kalkylen fullt så enkel. Diskuterar vi sedan partiklar så är det än mer komplicerat då slitage av däck och asfalt är en betydande faktor. Till det kommer att en stor (större?) delen av lokalbussarna är gasdrivna.

    Det bästa är naturligtvis att bygga staden så att transportbehovet hålls nere och att nödvändiga transporter i så stor utsträckning som möjligt kan göras med tåg, spårvagn, cykel eller till fots.

  • Jag är gammal göteborgare och har alltid varit stolt och glad över min stad – men inte nu längre – nu skäms jag. Jag känner mig ovälkommen och har heller inte längre någon lust att ta mig in till stan.

    Känn sorg för mig Göteborg (fritt efter Håkan Hellström)

  • Jonas: det går MÅNGA bensinbilar på en dieselbuss, fler än passagerare. Jag har aldrig åkt gasbuss på någon av de linjer jag åkt, men de kanske är vanliga. När det gäller slitaget så är detta större för buss än för bil också, om inte bussen går nästan intill full. Titta hur vägen ser ut på busshållplatsen…

    Samhällskalkylen för bussen är inte heller den särskilt låg pga längre restider och dyra omkostnader. Det är egentligen bara som matning till tunnelbana som bussen fungerar bra ur ett ekonomiskt perspektiv. Det är andra värden som styr att man vill ha bort bilarna, vilket jag även stödjer i grunden. Förutsättningen för detta är dock en mycket bra (spårbunden) kollektivtrafik i staden (tunnelbana eller liknande) med vettiga anslutningar utifrån i form av bussar och pendelparkeringar. Det är här man måste börja satsningen. Nu är ju inte heller spårtrafik så hälsosamt, de högsta partikelnivåerna finns runt centralen banvall….

    Man gör ett gigantiskt misstag när man förenklar miljöfrågorna på det sätt man gör. Man måste börja i rätt ände och det handlar om att bygga en bra kollektivtrafik som i Stockholm. Denna behövs nu och inte om 30 år eller troligen ännu senarer, vilket kommer att bli resultatet när Västlänken kommer att blockera alla försök till bättre trafik inom staden. Inte nog med det, Västlänken drar dessutom in ännu mer bytestrafik till centrala staden, vilket inte är hållbart. Med de nya bussfilerna i centrum så var det köer även en lågtrafikerad dag som idag.

    Politikerna har kompromissat fram en lösning baserat på sina egna individuella idéer istället för att ta fram en vision om hur man skall lösa problemen. Det finns mängder av exempel, men bara för att ta ytterligare ett: Nu bygger man ytterligare delar av en ringled mellan RV40 och E20,. Men det blir bara ytterligare ett fristående segment som ändå drar in stora delar av trafiken in i staden.

    Det finns dock en god orsak till att välja bussen om man kan, det är att minska biltrafiken, men som man planerar och hanterar kollektivtrafiken så är det inte så många som borde som kan – tyvärr…

  • Svar på: “Störst chans på bättring: Annika. Kontakta mig här så hjälper jag dig välja ut en lämplig cykel att köpa, perfekt för dagspendling!”. Cyklar gör jag på “hemmaplan” (fritiden), däremot kan ingen få mig att cykla de 5 milen (enkel väg) till jobbet morgon och kväll 🙂

  • Re John : En full ca 50 sittande 50 stående släpper ut ca 30mg NOx/person km ,en bensinbil ca10-20 mg NOx /person km ,medelfyllnads graden på en buss är 16 personer vilket medför att en buss släpper ut ca10-20 ggr mer än en personbil med 1 person .De största NOx ut släppen kommer från sjöfarten här i Gbg ca 50%, den näst största är Gbg energi med Rya kraftvärmeverk och Rosenlundsverker Sävenäskraftvärme släpper ut ca 2-3 ggr mer än all biltrafik i Gbg ,där sitter den patologiskt bilfientliga cia andreasson som ordf.Om Sävenäs soppförbränningverk slutade att elda utlänska soppor skulle det motsvara 1/3 av NOx utsläppen på bensinbilarna.

  • I see lots of people here “worried” with the amount of polution that cars release. Well if the trängselskatt is imposed to help reduce the polution WHY are hybrid cars, electric cars, gas cars and other environment friendly vehicles not exempt from paying the trängselskatt?? Answer is: because this is just a way of finansing a megalomic project…nothing to do with environment!!
    On a side note I advise people to go here: http://www.tfl.gov.uk/tfl/roadusers/congestioncharge/whereandwhen/ and check what a real trängselskatt looks like….without cameras in places well away from the center (Älvsborgsbron) and with the right discounts applied to environmentally friendly vehicles and also discounts to people who live inside the trängselskatt area…..Learn something Kia!!!

  • I’m guessing John is the same guy behind the jatillträngselskatt website and twitter account….he doesn’t like comments on his website that are against his ideals….he doesn’t publish comments unless they are pro-trängselskatt….he would really enjoy living in North-Korea or even China…..

  • Smitvägar mellan Partille och Landvetter kl 14.00 idag, mycket kraftig trafik, inklusive långtradare. Nog har TS effekt alltid…

  • Jordfallsbron 14.30: tätare trafik än på E6. Mycket trafik har styrts om till andra vägar. Lär nog bli rejäla problem på E45 och i Partille nästa vecka.

  • Den enda nackdelen med trängselskatten är att det avgasmoln som hör storstäder till kommer att minska. Göteborg blir mer provinsiellt.

  • Spännande är att det är en person som ständigt argumenterar emot Vägvalet här. Och nog känner jag igen skriftspråket, det är herr Bergqvist som skriver på “jatillträngselskatt” med stor sannolikhet. Vad en före detta lagerarbetare som aldrig bott i Göteborg och som läst några terminer statsvetenskap i Lund har med frågan att göra vet jag inte riktigt.

    Vidare är det så att en buss måste vara relativt fullsatt för att vara miljövänligare än bilen, precis som ni räknat ut. Tågen går dessutom på elström och på grund av nedläggningen av Barsebäck så importerar vi en hel del kolkraftsström från utlandet, men det vill såklart ingen kännas vid.

    Som slutkläm sall jag tala om det jag brukar tala om. Att Trafikverkets GD Gunnar Malm öppet berättat att bilismen är det enda transportslag som betalar för sina egna kostnader (och mer därtill). Kollektivtrafiken är subventionerad och skulle vi lägga ned bilismen imorgon skulle månadskorten kosta 4-5 000 kronor och en enkelbiljett någon eller några hundringar. Var glada åt oss bilister som finansierar så mycket åt er istället och straffa oss inte med ytterligare en skatt. Ta ut 13 miljarder på ökade priser i kollektivtrafiken eller via skattsedeln istället, så människorna som vinner mest på Västlänken också får betala eländet.

  • Richard: Kan du inte referera till dina påståenden? Du påstår att vi “importerar vi en hel del kolkraftsström”. Nja, 2010 (senaste statistiken som jag hittade på http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elanvandning/) var elimporten 1,4% av totala elförbrukningen, inte särskilt mycket. Allt lär inte vara kolkraft heller utan en hel del borde vara norsk vattenkraft, men den statistiken har jag inte orkat leta reda på. Till detta kan du lägga att alla SJs tåg drivs av förnybar el (http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11659&a=83856&l=sv).

  • Jag har sökt efter referenser men inte hittat. Hur ser erfarenheterna ut från Stockholm? Hur mycket att trängselskatten har verkligen gått tillbaka till infrastruktursatsningar, förbättring av kollektivtrafiken etc?

    Redan idag betalar ju bilisterna långt mer i skatter än deras miljöbelastning enligt alla utredningar. Men bilismen får bära CO2 oket även för den hårt subventionerade sjöfarten samt flyget. Det är där insatserna skulle ske om vi talar miljö. Men eftersom det istället handlar om att hitta en penningko så är det självklart bättre att sikta in sig på bilisterna.

  • Bussarna är ju värre än bilar ur alla utsläppshänseenden om man räknar per personkilometer, vilket innebär att detta inte har med miljön i luften att göra utan bara med stadsmiljön, om det nu inte enbart handlar om ytterligare en skattebas…
    …och det är ju naturligtvis det sista som gäller.

    En av mina arbetskollegor har lyckats få sin trängselskatt struken ett par gånger redan. Den registrerades på honom, varefter den togs bort en dag senare. Han låg vid ett av dessa tillfällen bakom en lastbil så framskylten registrerades inte. Det verkar ändå som att de måste fotografera bägge skyltarna för att man skall beskattas (åtminstone utan manuell kontroll).

    Jag har också fått passager strukna, där man tidigare registrerade mig för två passager (fram och bakskylt antar jag), så står det nu i underlaget en passage.

    Jag skulle gärna vilja veta mer om hur detta fungerar…

  • “Smitvägen” mellan Landvetter och Partille belastas hårt nu, men jag antar att den vägen inte tas med i beräkningen på “minskad trafik med 25%”? Vänta bara, snart sitter en station där med……

  • Jonas: Referenserna jag har är äldre än dina, så vi har uppenbart minskat det där något. Åt rätt håll. Men el är inte så miljövänligt som vi alla verkar tro. Problemet är att alla som älskar snabbtåg också är emot kärnkraften och då kommer vi inte ha nog med ström åt tågen, eftersom kolkraft är det enda vettiga alternativet, då vår vattenkraft i princip utnyttjas fullt.

    Krister Karlsson: Det enda jag vet om utfallet i Stockholm är att trafiken ökat sedan införandet. Det finns siffror om det här någonstans på “nejtillträngselskattgbg”.

    I Göteborgsfrågan kan du dock vara lugn för att alla pengar kommer gå till Västlänken, den kommer nämligen bli betydligt dyrare än man räknat med. Jag säger bara Gamla Ullevi-bygget, är det så svårt att bygga ovan jord i lerstaden skulle jag nog undvika en tunnel.

  • Trängselskatten kostar Göteborgarna med grannkommuner ca 30 miljarder inkluderat övriga avgifter under 25 år 14 miljarder går tillbaka, mestadels rakt ner i Gbg-leran
    .

  • Jag undrar var satsningarna på kollektivtrafiken tog vägen om man skall åka på tvären i Göteborg? Alltså från en förort till en annan. Fortfarande snigelbussen nr 40 från Angered till Hisings Backa.

  • hultens “Jag har inget större förtroende för Riksrevisionen” säget mig allt jag behöver veta om kommunalpolitk i “Muteborg” – stora i orden små på jorden

  • Har fått nog av Göteborgs andan som dom kallar den, den håller på att kväva mig, men som tur är går snart flyttlasset, och sedan kommer jag inte att betala en enda krona till kommunen längre. Sista gången jag besöker denna skitstaden.

  • Annika: Det blir ingen trängselskatt på vägen Landvetter-Partille då den ligger i Partille och Härryda kommuner. Detta skulle innebära att man i någon av dessa kommuner beslutar sig för att införa TS, vilket inte är troligt.

    Fast man skall ju aldrig säga aldrig, varför skulle inte Partille kommun vilja beskatta E20 för sina projekt och Härryda RV40 för sina hjärtefrågor? Samhällsnyttan blir negativ, men bara vi får in våra pengar så är vi nöjda…

    TS är kontraproduktiv!

  • Är det någon som är juridiskt kunnig på vad som gäller inom EU på att ta en försenings avgift på 500 kr om du inte betalar straffskatten i tid, bör väl finnas någon övre gräns, vad man procentuellt får lägga .

  • Vore mycket intressant att höra vilka alternativ ni har till att minska trängsel och luftföroreningar i Göteborg.
    Bara i lilla Trollhättan har vi platser där det under sommarmånaderna är är så höga koncentrationer av farliga ämnen att platserna är rent hälsovådliga. I dessa miljöer sitter också människor dricker kaffe och äter kakor och glass.
    Så länge det inte förs en nyanserad debatt om alternativen så är jag för trängselskatt.
    I dag är det legalt att hacka på rökare som spyr avgaser men det är få som vågar ta debatten om avgaserna från motorfordon, då det är en symbol för vår frihet. Göteborg är väl på grund av sitt läge mycket utsatt för luftföroreningar och inversion.
    Kanske vore det ett alternativ att bilar med udda slutsiffra fick köra udda datum och tvärs om.
    Borde ju teoretiskt minska biltrafiken med hälften…

    • Oswin: Du kan inte jämföra rökning med att åka bil, det är inte seriöst.
      Om trafiken (som även inbegriper giftiga dieselbussar, som flera redan påpekat här i kommentarerna) är en sådan hemsk miljöbov som du anser undrar jag varför man inte förbjuder alla fossildrivna direkt? Det hjälper väl inte att man får betala extra för att åka förbi glassåkaren, han blir ju lika utsatt ändå. Är du för att trängselskatt införs i Trollhättan?

      Som jag sa senast igår är inte syftet med trängselskatten att bilismen ska minska. Syftet är att finansiera infrastruktursatsningar, främst den samhällsekonomiskt olönsamma pendeltågstunneln Västlänken. När denna står klar (tidigast 2028) väntas den svälja ett års ökad biltrafik, lösningen på den problematik du pekar på är således inte de åtgärder som planeras i Göteborg. Därför behövs det, precis som du skriver alternativ för att minska trängsel och luftföroreningar. Det kan t.ex. röra sig om att uppmuntra samåkning, stödja utvecklingen av renare (el)bilar, friare flexarbetstider och uppmuntra människor att kunna arbeta hemifrån. Men så länge man bara ser bilismen som ett stort, oöverstigligt problem kommer motsättningarna att finnas kvar. För väldigt många är bilen ett måste och det kommer så att förbli över en överskådlig tid.

      Du efterlyser en “nyanserad debatt”. Innan Vägvalet bildades var debatten obefintlig och hade förmodligen varit betydligt mindre även idag. Vi har debatterat frågorna i tre år, övriga partier har under den tiden varit högst ovilliga att debattera över huvudtaget.