Tack alla som besökte oss på Båtmässan!

Vägvalet hade en monter på årets Båtmässa för att missionera om vårt breda partiprogram, både för Göteborg och Västra Götalandsregionen. Av 61 000 besökare hann cirka 5 000 personer passera oss och få vårt flygblad. Det blev många intressanta samtal då flera stannade och pratade med oss en stund.

Ett stort tack till alla er som lämnade förslag i förslagslåda om en bättre politik för Göteborg och Västra Götalandsregionen, samt ni som delade med er om hur det är att vara göteborgare och västsvensk under valåret 2014. Det bästa förslaget kom från två små unga killar som du ser nedan!

forslag

Mässbesökarna lyssnade nyfiket på vårt kommunala och regionala program inför valet i höst. Huvudbudskapet var vårt förslag om att Göteborg ska bli en vattensäker kommun. Det innebär bland annat att det ska finnas räddningspersonal på de kommunala badplatserna och att obligatorisk simundervisning införs. Läs gärna vår motion här.

Det mest oroande var nog hur lite medborgarna fortfarande vet om Västlänken. Flera tror att de kommer att kunna cykla, åka bil och spårvagn i tunneln. Men så är det ju inte då endast pendel- och regiontåg ska trafikera tunneln. Västlänken ger i relation till satsningen ytterst lite och dessutom riskerar vi att förlora en stor del av vårt kulturella arv i Haga.

– Många var positiva till vår närvaro – glad tillrop och visslingar; kunde Anders Trewe, en av våra regionala politiker i Vägvalet konstatera efter ett pass på mässan.

Beslutet att vara med på Båtmässan var helt rätt. Vår tankegång var att många medborgare har en relation till kust- och båtliv. De flesta förknippar Vägvalet med trängselskatt och vi behövde synas även i andra frågor och på andra platser. Många tror vi är nöjda med att ha lyckats få till en folkomröstning den 14 september. Men vi vill så mycket mer för medborgaren – tillsammans med medborgarna!

Vägvalet
Catarina Pettersson

Lägg till en kommentar

  • Bra jobbat. På GPs debattsida i dagens tidning så visar ett par Miljöpartister att de tror att man kan använda Västlänken som tunnelbana. Det är bara ytterligare ett exempel på vilka missförstånd som finns rörande denna tunnel…

    Jag har personligen många gånger tolkat det som att många politiker verkligen tror att Västlänken är början på en Tunnelbana i Göteborg och nu är det ett par Miljöpartister som också uttalar detta!

    Grattis till straffsparken de gav er i sitt eget oförstånd!

  • Hej!
    Kan ni förklara varför ni är emot trängselskatten i Göteborg, förutom att vidsa är felplacerade? Ser inget dåligt med att det kostar mer pengar att köra bil i städerna. Och att de ska finnansiera andra vägbyggen och kollektivtrafik, det är ju bara strålande.
    Den enda anledningen som jag kan komma på att vara emot trängselskatt är själviskhet.

    • Erik Johansson: Det finns många anledningar till att vara emot trängselskatt. Men för att kortfattat sammanfatta fyra års motstånd i några meningar: Den är orättvis, vissa bilister drabbas andra slipper undan. Skatten är cirka 20-25 gånger dyrare att driva in än t.ex. inkomstskatt, total kostnad under 25 år blir 6-7 miljarder, pengar som kunde använts till bättre saker. Bilisterna betalar redan cirka 60 miljarder per år i skatter, dessutom tillkommer moms på bensin. Statliga investeringar i infrastruktur ligger dock kvar på samma nivå som innan trängselskatten. Acceptansen hade förmodligen varit högre om bilisterna såg att de fick något tillbaka, men i Göteborg går lejonparten till att bygga en olönsam pendeltågstunnel till Haga som relativt få resenärer har någon nytta av när den väl ska stå klar om 12-13 år. Skatten drabbar relativt sett de bilister med lägre inkomster hårdast, det är de som redan ligger på marginalen som tvingas sluta åka/äga bil (se http://www.raknauttrangselskatten.se/). Trängselskattens syfte påstås vara att förbättra miljön genom att minska trafiken, vilket dock motsägs av att skatten är förutbestämd att dra in en viss summa pengar per år. Nås inte denna summa (t.ex. pga att trafiken minskat mer än planerat) måste den därför höjas för att kalkylerna ska gå ihop.

      Vi är också emot av demokratiska skäl. Inför valet 2006 utlovade Socialdemokraterna en folkomröstning om trängselskatt mot förmodan skulle införas under mandatperioden. Detta löfte bröts senare. I samma valrörelse var samtliga borgerliga partier bestämt emot trängselskatt, för att sedan över en natt vända i frågan utan att fråga väljarna. På valdagen i höst kommer en folkomröstning om trängselskatten i Göteborg att genomföras. Då får vi reda på vad väljarna tycker.

      Nej, det är inte vissa betalstationer som är felplacerade – alla är det! Flyttar man stationer så flyttar man också runt orättvisorna. Vissa klarar sig då plötsligt, medan vissa andra drabbas istället.

  • Erik: Själviskhet är inte bra. Ett sätt att undvika det är att de som har nytta av Västlänken får finansiera den via höjda taxor för pendeltågsresor istället för att dumpa större delen av kostnaderna på andra.

  • Klart att det är själviskhet att vara emot Vidriga Vägtullar.

    För det är ju inte själviskhet att vilja Parasitera på bilismen och bilisterna. Att vilja åka tåg på andras bekostnad och slippa betala själv.

    Och är man MiljöFascist så han man ju mer rätt än andra och dås kall dom andra betala så att man kan friåka sig fram genom livet.